Brusel zasahuje do plánů na linky z Ostravy do Evropy

Tomáš Fránek
26. 2. 2008 11:15
Moravskoslezský kraj chce spoje dotovat
Evžen Tošenovský
Evžen Tošenovský | Foto: Aktuálně.cz

Brno - Plány Moravskoslezského kraje, podle nichž se bude brzy z letiště z Mošnova létat do Amsterdamu, Londýna a Bruselu, se komplikují. Do výběru dopravců zasáhla i Evropská komise.

Na základě jejího stanoviska a pro nesoulad s pravidly unie, která upravují přístup leteckých dopravců na trasy mezi členy EU, musel kraj zrušit výběrové řízení na dopravce, kteří měli zajišťovat pravidelné letecké linky.

Dotace se nelíbily

Už dříve kraj musel zrušit tendr na linku do Moskvy. O tu totiž neprojevil žádný dopravce zájem.

Kvůli mrazům musí nastoupit odmrazovací technika (apliakce odrazovacího postřiku), aby se udržely dobré letové vlastnosti.
Kvůli mrazům musí nastoupit odmrazovací technika (apliakce odrazovacího postřiku), aby se udržely dobré letové vlastnosti. | Foto: České aerolinie
Přečtěte sí více:
Ani dotace nezabrala. Linka Ostrava-Moskva nebude

Problém je v tom, že Moravskoslezský kraj potřebuje souhlas zemí, kam mají linky létat. Povolení se startem dotovaných linek ale dalo pouze Nizozemsko.

Především úřadům v Londýně se nelíbí, že by mělo jít o dotovanou linku. Kraj původně chtěl výběrové řízení prodloužit do konce března, nyní ho ale úplně zrušil.

Do vyjednávání se zapojil také tuzemský Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

"Česká strana zprostředkovává jednání s dotčenými členskými státy kvůli vyjasnění otázek souvisejících s možnou veřejnou podporou na letecké linky," uvedl místopředseda Kamil Rudolecký.

Ojedinělý případ

V úterý má do Česka dorazit oficiální stanovisko Evropské komise a bude tak jasné, jak se bude dál v Česku zatím prvním případě svého druhu postupovat.

Kraj chce po dohodě s úředníky vypsat nové výběrové řízení, které bude odpovídat evropským podmínkám pro letecké linky.

Kraj přitom počítal, že by první čtyři linky z plánovaných dvanácti začaly s provozem s nástupem letního letového řádu. Nyní už není jisté, zda to stihne.

Kraj chtěl na linku do Amsterdamu dát dotaci asi 39 milionů, do Bruselu asi 80 milionů a do Londýna do roku 2010 114 milionů.

Z Mošnova zatím létá jedna pravidelná linka, a to do Vídně. Nastartování linky přišlo kraj na více než sedmdesát milionů korun.

Loni letištěm prošlo na tři sta tisíc lidí, počet cestujících se meziročně zvýšil o deset procent.

 

Právě se děje

Další zprávy