Stát chystá výprodej. Vynese mu 200 miliard

Adam Junek
2. 1. 2008 14:30
Privatizace čeká sedm státních firem
Vládce českých financí - ministr Miroslav Kalousek
Vládce českých financí - ministr Miroslav Kalousek | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Až dvě stě miliard korun by mohl stát "vytřískat" z běžících privatizací státních podniků. V rozhovoru s deníkem Aktuálně.cz to uvedl první náměstek ministra financí Ivan Fuksa.

"V této chvíli běží privatizace Škodaexportu, Českých aerolinií a Letiště, což je přímo v naší gesci, a pak prodeje sedmi procent ČEZ, Českých drah, pošty a Budějovického Budvaru, což budeme na ministerstvu za stát také řešit," uvedl Fuksa.

"Kromě toho se ještě snažíme zprivatizovat karlovarský hotel Thermal, ale tam ještě probíhají soudní spory, které prodeji brání," doplnil.

Foto: Hotel Thermal
Slavný Thermal přijde příští rok státní kasu na 30 milionů korun

A jaký může být výnos pro státní kasu?

"Podle mého osobního názoru by to mohlo být od sto do dvou set miliard korun. Ale neexistuje na to žádná analýza. Stále běží například debata, jakou část pošty je možné nebo dobré privatizovat. Na těchto debatách a také načasování prodejů bude velmi záležet," sdělil Fuksa.

Nejpokročilejší je privatizace Škodaexportu. Již byli vybráni kandidáti, kteří mají předložit závazné nabídky. Do užšího výběru se dostaly čtyři firmy. "Důležité při tomto prodeji je mimo jiné zachování kontinuity exportní politiky České republiky," míní Fuksa.

ČTĚTE VÍCE:
Stát chce prodejem Škodaexport získat stovky milionů

Rozeběhnutá je také privatizace sedmi procent akcií energetického gigantu ČEZ, kterou na jaře schválila vláda a nakonec má rozpočtu pomoci více než třiceti miliardami korun.

Zároveň s tím, že stát se rozhodl prodávat, umínil si ČEZ nakoupit své akcie. Stát zatím podle neoficiálních informací prodal něco přes procento.

ČEZ, jenž chce koupit deset procent akcií, už má pod střechou něco přes šest procent. Na obou stranách nyní nakupování respektive prodej stagnuje.

"Prioritou je pro nás cena. Rozhodli jsme se pro transparentní prodej přes burzu a nijak nespěcháme," komentuje Fuksa.

Podobně je na tom ČEZ. "Pověřili jsme obchodníky na burze a prioritou je dobrá cena. Teď už to jde mimo nás," uvedl v rozhovru s Aktuálně.cz šéf ČEZ Martin Roman.

Foto: Ludvík Hradilek
Martin Roman: Každý stát by chtěl mít svůj ČEZ 

První podstatné kroky směrem k odprodeji ze státních rukou pak letos byly učiněny u Českých drah a u Letiště Praha.

U drah byla vyčleněna do samostatné firmy s majetkem přesahujícím devět miliard korun nákladní doprava. ČD Cargo se pak má podle představ ministerstva dopravy propojit se slovenským cargem a pak by se měl hledat vhodný investor.

České dráhy však smějí prodat nejvýš 49 procent akcií nové společnosti Cargo.

"Českým drahám tak zůstane vždy zachován většinový podíl v dceřiné společnosti a mohou nadále vystupovat z pozice ovládající osoby," slibuje se v dokumentu vlády o privatizaci drah, který měl deník Aktuálně.cz k nahlédnutí, a ještě se zdůrazňuje, že prodej akcií musí schvalovat celá vláda.

To umožňuje prodat menší část akcií některému z tuzemských železničních dopravců, jako jsou společnosti OKD Doprava nebo Viamont.

Foto: České dráhy
Začíná privatizace Českých drah: Známe pravidla

U Ruzyně zas byla schválena v listopadu přeměna společnosti na akciovku. A ač privatizační proces sotva započal, už jsou tu první zájemci o koupi. Řadí se mezi ně především česko-slovenská investiční společnost Penta, ale svůj zájem sdělili také ruští investoři.

Ostatně Rusko projevilo svůj zájem také o České aerolinie, u nichž se privatizace teprve připravuje.

Rychlost prodeje bude záležet na hospodářských výsledcích firmy. Jak pro letiště, tak pro státní aerolinky už vláda vybrala poradce, kteří mají pomoci zvolit nejvhodnější způsob prodeje.

Oříškem pak bude i poslední plánovaný prodej této vlády Budvar.

Svůj osud s touto transakcí svázal ministr zemědělství Petr Gandalovič. Základní otázkou je, jak zajistit, aby byla zaručena kontinuita značky a pivovar tak nepadl do rukou americkému konkurentovi Anheuser-Bush, s nímž vede Budvar po světě mnoho sporů o ochrannou známku.

SOUVISLOSTI:
Ministr Gandalovič svázal svou budoucnost s ČEZ

Další prodeje státních podniků se v tomto volebním období neplánují.

"Myslím, že na ty tři zbývající roky, co vláda má, je toho dost a dost. Podle mého názoru by se také neměly prodávat další akcie ČEZ, a ani jsem neslyšel, že by to někdo plánoval," uzavírá Fuksa.

 

Právě se děje

Další zprávy