Válku autobusů na D1 vyhrávají cestující. Zatím

Jiří Hloušek, spolupracovník Aktuálně.cz
20. 11. 2007 14:05
Dvě největší firmy dál dotují linku Praha - Brno
Foto: Ondřej Besperát

Praha/Brno - Cenová válka autobusových dopravců na dálnici D1 vrcholí. Vypukla v říjnu, kdy zlaté autobusy společnosti Asiana začaly na trase Brno-Praha konkurovat žluté flotile Student Agency.

Zákazníci obou společností si mnou ruce. V Praze jsou z Brna za méně než dvě a půl hodiny, při použití kreditové jízdenky zakoupené přes internet zaplatí třeba jen padesát korun. Ale jak dlouho si tohle dopravci mohou dovolit?

Tiskový mluvčí Asiany Zbyněk Pokorný potvrdil, že za akční padesátikorunu se bude jezdit minimálně do konce listopadu. "Cílem je přimět co nejvíce zákazníků používat kreditní MEGABUS kartu." Student Agency chce konkurenci cenově kopírovat.

Souboj mezi Jančurou a Litvinem?

"Neradi slyšíme slovo válka, na lince Brno-Praha je stále kapacita pro novou kvalitní službu," říká generální ředitel Asiany Alexej Litvin.

Asiana  spustila vlastní portál pro on-line rezervace a od října tak společně s Eurolines zvýšila frekvenci spojů na lukrativní lince. Obě společnosti tím čelí silné konkurenci zavedeného Student Agency Expresu. Jako propagaci nového portálu nasadila Asiana cenu 50 korun, která je hluboko pod náklady nutnými na provoz linky. Běžné jízdné na trase dlouhé 210 kilometrů prodává Asiana za 180 korun.

Student Agency reagovala v duchu své strategie: "Lepší služby za nejnižší cenu na trhu." Přes měsíc trvající  zápas o to, kdo vydrží dotovat jízdné komentoval ředitel Student Agency Radim Jančura slovy: "Jakmile Asiana ukončí padesátikorunovou akci, vrátíme se na sto padesát korun pro kreditové jízdenky."

Jízdenky na D1
Autor fotografie: Ondřej Besperát

Jízdenky na D1

STUDENT AGENCY

  • na pevné datum - pro jednorázové naplánované cesty s přesným datem, či naopak k zakoupení na poslední chvíli bez rezervace v pobočce dopravce
  • otevřená -  pro jednotlivou jízdu, je flexibilní tzn. není pro konkrétní spoj, rezervace daného spoje probíhá dle aktuální potřeby do 5 min. před odjezdem
  • kreditová - pro pravidelné cesty, dobíjecí kreditová karta umožňuje rezervaci až 10 sedaček, cenově výhodná, ujeté kilometry se úročí
  • předplacená - pro ty, kteří se např. nacházejí v zahraničí, druhá osoba zakoupí jízdenku pro dané datum a první osobě  pouze sdělí číslo jízdenky
  • elektronická - pro konkrétní trasu, datum a čas, avšak s vlastnostmi otevřené jízdenky, hrazena bankovním převodem, nástup po sdělení čísla jízdenky a osobních údajů

ASIANA

  • základní jízdné - vhodná pro jednorázovou cestu, k zakoupení v pobočkách, autobusech, provizních prodejců
  • on-line - ve spojení s MEGABUS kartou či při nákupu přes internet klasickou kreditní kartou pro pravidelné cesty
  • last-minute - zvýhodněná cena po předložení kuponu, který vychází v daném periodiku

Obě společnosti dotují jízdné ziskem ze svých hlavních aktivit prodeje letenek. Před 1. říjnem využívalo levnější kreditové jízdné 15 procent zákazníků Student Agency. Dnešní akční cena 50 korun zvýšila podíl kreditových jízdenek na čtvrtinu.

Nejvíce získá zákazník. "Naším záměrem bylo zákazníky pozitivně šokovat šíří služeb a přetáhnout je od konkurence," tvrdí Jančura.

Jak přišel "žlutý mor" - čtěte ZDE

Náklady i dotace v utajení

"Pro cestující je taková konkurence samozřejmě vynikající," míní ekonom Milan Ruml. Náklady na přepravu jednoho cestujícího se odvíjí od toho, jak je autobus obsazen.

Z toho důvodu a také proto, že v dopravě se jedná o službu a ne o výrobek, se Ruml neodvažuje vyčíslit provozní náklady. A samotní dopravci přísně tají částku, kterou jízdné dotují.

Zájemce o padesátikorunové jízdné se nevyhne registraci na stránkách  dopravce. Vyplnění osobních údajů, případně i přiložení fotografie je podmínkou vydání čipové kreditové jízdenky.

Ta jednak opravňuje k on-line rezervaci, slouží jako elektronická peněženka, ale i jako náhrada běžné papírové jízdenky přímo při nástupu do vozu. Dobití hotovosti na kartu se dá zařídit přes internet, prostřednictvím sms nebo na pobočkách dopravců. 

Menší mají starosti

Prahu s Brnem spojují desítky dopravců. Čtyři největší vypraví denně dohromady kolem stovky autobusů. Dumpingové zápolení Student Agency s Asianou dělá ostatním společnostem starosti.

Pavla Lauermannová, marketingová ředitelka společnosti BEI, která v Česku zastupuje Eurolines, přiznává, že válka mezi největšími dopravci působí její firmě problémy: "Obsazení autobusů na lince Brno-Praha se nám snížilo v průměru o pět až sedm lidí. Přesto měsíčně přepravíme patnáct až šestnáct tisíc osob."

Další ze čtyřky největších konkurentů firma Tourbus omezila počet linek ve směru Brno-Praha na pouhých jedenáct týdně a slevila na 95 korun. Pro porovnání: Asiana nebo Eurolines vypraví denně jedním směrem 17 autobusů, Student Agency rovných 40.  Dopravci spílají, jejich autobusy jsou poloprázdné, ale "žlutému expresu" Student Agency v některých chvílích nestačí tři posilové spoje.

Až se trh vyčistí...

Rivalství dopravců na D1 nejenže značně snížilo ceny, ale přineslo i nové služby. Zákazníci tak mohou cestovat v půlhodinových intervalech, se psem, rezervovat sedačku on-line a to vše těsně před odjezdem. V cenně jízdného je u některých dopravců  denní tisk, teplý nápoj, několik hudebních kanálů, film, služby stewarda či wi-fi pro připojení na internet.

Konkurenti na dálnici. Student Agency, Eurolines i Asiana dotují provoz linky mezi Brnem a Prahou z jiných obchodních aktivit.
Konkurenti na dálnici. Student Agency, Eurolines i Asiana dotují provoz linky mezi Brnem a Prahou z jiných obchodních aktivit. | Foto: Ondřej Besperát

Zdeněk Říha, tajemník Ústavu ekonomiky a managementu dopravy a telekomunikací ČVUT uvedl: "Krátkodobý prodělek společností na lince Brno-Praha může přispět vytlačení jedné z nich. Poté může dojít k zvýšení cen." Říhův kolega, Jan Tichý, dodal: "Jančura nasadil laťku tak vysoko, že mu konkurence prospívá především v tom, aby udržoval jistou úroveň služeb."

Podle ekonomů je tato situace dlouhodobě neúnosná. "Boj obou společností může být relativně dlouhý, odhaduji do konce roku. Mají dobré zázemí, přesto by měly hledat jinou cestu, tato je nesystémová, " uvedl pro Aktuálně.cz ekonom Milan Ruml a dodal, že v konečném důsledku může extrémní konkurence vyčistit trh, tedy omezit počet dopravců a tím umožnit růst ceny.

 

Právě se děje

Další zprávy