Levně s ČSA? Zřejmě přes dceřinku

hpv
7. 8. 2007 11:50
Možností je i ´třetí třída´ v letadle
Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Praha - Vedení Českých aerolinií plánuje prodej nízkonákladových letenek. Podrobnosti zatím ale tají, stejně jako dosud oficiálně nepotvrdilo, že si skutečně na low-cost dopravu myslí.

Možnosti, jak do levné letecké dopravy naskočit, jsou v zásadě dvě.

ČSA může založit dceřinou nízkonákladovou společnost s vlastním názvem, nebo vyprodávat volnou kapacitu letenek jako low-cost.

O založení dceřiné společnosti Českých aerolinií, která bude prodávat low-cost letenky, se mluví jako o nejpravděpodobnější alternativě.

ČTĚTE VÍCE:
ČSA se vrhnou na trh low-cost dopravy

Taková společnost ale nemusí mít ani svou vlastní flotilu letadel. Stroje si totiž může půjčovat od své matky ČSA.

Aby byla low-cost společnost úspěšná, měla by létat především na "nízkonákladová" letiště tedy na místa, kde jsou i nízké letištní poplatky. To je příklad i největšího evropského levného dopravce  - irského Ryanairu.

Pokud by si nízkonákladová společnost časem svou flotilu pořídila, musela by ji podle odborníků na letectví provozovat pod jiným jménem, než jsou ČSA.

Národní dopravce má přitom pro takové případy již z dob vedení Jaroslava Tvrdíka zaregistrovanou značku Ydea Your Discount European Airline. Nový management firmy se však může rozhodnout pro jiné označení.

Odborníci na letectví v souvislosti s nízkonákladovou dopravou ale upozorňují, že je v Evropě na levných linkách velká konkurence. Aby byla dcera ČSA úspěšná, měla by nabízet například transatlantické lety.

Tím by si národní dopravce pomohl i k vyřešení otázky, zda zrušit, nebo zachovat dálkovou flotilu.

SOUVISLOSTI:
ČSA již vědí: letos dálkové lety nezruší

Jak dalece by byla tato linka ale zisková, je otázkou. Lety do Ameriky má ČSA totiž již dnes vesměs vyprodané, ale přesto se dálková flotila potýká se ztrátami.

Ve hře je ale i druhá varianta. ČSA se mohou rozhodnout pouze pro prodej volné kapacity letenek v "nízkonákladovém režimu". 

V takovém případě by se na jedné palubě objevili cestující třídy byznys, economy a low-cost.  Cestující, kteří by si koupili levné letenky, by tak neměli na palubě nárok na jídlo. Mohli by si sebou vzít i nižší váhu zavazadel.

Tento systém "trojí třídy" začala zkoušet na svých linkách před několika lety například skandinávská společnost SAS.

Také nápad prodeje volných letenek za nízké ceny není u ČSA nový. V posledních deseti letech o takovém způsobu prodeje jednala snad všechna bývalá vedení aerolinií.

 

Právě se děje

Další zprávy