ČEZ bude mít 65 elektromobilů a síť dobíjecích stanic

Radek Pecák Radek Pecák
7. 12. 2010 17:15
ČEZ se dohodl s firmou Peugeot
V takových barvách budou od jara jezdit po Česku vozy Peugeot iOn
V takových barvách budou od jara jezdit po Česku vozy Peugeot iOn | Foto: Peugeot

Praha - Příští rok budou sice nových deset elektromobilů Peugeot iOn, které si ČEZ na tři roky pronajme od francouzské automobilky Peugeot, využívat jen zaměstanci tohoto energetického gigantu, v roce 2012 si pak dalších 55 budou moci vyzkoušet i obyčejní lidé, případně představitelé spolupracujících firem.

Vyplývá to ze smlouvy, kterou podepsali představitelé obou firem. 

ČEZ se současně zavázal, že během dvou let vybuduje v Praze, ve Vrchlabí a na dalších místech (podle zájmu zákazníků) síť nejméně 150 dobíjecích stanic. Právě ve Vrchlabí, kde ČEZ již testuje takzvanou chytrou rozvodnou síť, se budou testovat dva z těchto prvních deseti elektromobilů.

Placení za elektřinu bude formou paušálu

První dobíjecí stanice vznikne před budovou sídla ČEZ v pražské Duhové ulici. Další budou budovány v areálech firem, které elektromobily zařadí do svého vozového parku, případně u nákupních center, v multikinech a na velkých parkovištích.

"V současnosti probíhá výběrové řízení na dodavatele těchto dobíjecích stanic. Předpokládáme, že již v březnu, kdy do Čech dorazí první iOny, bude první dobíjecí stanice hotova" sdělil Tomáš Chmelík, který má v ČEZ projekt elektromobility na starosti.

Zatím podle Chmelíka není rozhodnuto, jak bude probíhat placení zákazníků u dobíjecích stanic. "Zřejmě ale bude zaveden jakýsi měsíční paušál, za který umožníme zákazníkům čerpat energii z našich dobíjecích stanic," sdělil Chmelík. Podle něho bude u jedné dobíjecí stanice místo pro dva elektromobily.

Doma si auto nabijete za šest hodin

ČEZ vybuduje jednak klasické dobíjecí stanice, u nichž nabití Peugeotu iOn trvá stejně jako z domácí zásuvky šest hodin, nebo i rychlodobíjecí stanice, kde se vůz na poloviční kapacitu nabije již za čtvrt hodiny a na 80 procent za půl hodiny.

Peugeot iOn je stejně jako jeho francouzský bratranec Citroën C-Zero vlastně převlečený vůz Mitsubishi MiEV. Na jedno dobití dokáže ujet až sto šedesát kilometrů, dojezd se ovšem výrazně snižuje, pokud se jede vysokou rychlostí po dálnici, popojíždí v zácpě či má řidič zapnutou klimatizaci nebo topení. Na druhou stranu Francouzi spočítali, že náklady na sto kilometrů jízdy by neměly přesáhnout 2 eura a a za svoji životnost vůz potřebuje sedmkrát nižší náklady na údržbu než klasický vůz se spalovacím motorem.

Přesto Peugeot předpokládá, že ještě v roce 2020 bude jen každý dvacátý vůz na silnicích pohánět elektřina. O něco rozšířenější by měly být hybridní vozy. Těch bude na silnicích jezdit desetina. 

 

Právě se děje

Další zprávy