Privátní bankéř? Trochu i učitel, říká šéf Privatbanky

Karel Toman
7. 2. 2010 17:35
Jaké to je, rozjíždět pro Pentu soukromou banku v čase odeznívající krize?
Foto: Jan Langer

Praha - "Jsme transparentní," prohlásil v první části rozhovoru Radovan Jakubčík, ředitel českého zastoupení Privatbanky. "Kolika klientům spravujeme portfolio? To bychom neradi zveřejňovali," odpovídá v této druhé části.

I takhle vypadá privátní bankovnictví, za jehož hlavní přidanou hodnotu považuje Jakubčík "jednoznačně vztah".

"S privátním bankéřem se klient může hodně naučit. Tradičně zaměřená banka tohle nabídnout nemůže," tvrdí bankéř v druhé části rozhovoru pro Aktuálně.cz.

A.cz: Poradenská firma PriceWaterhouseCoopers zveřejnila žebříček deseti věcí, kterých se v současné době bankéři nejvíce bojí. Jakých dvou věcí se nejvíc bojíte vy?

Radovan Jakubčík

  • Generální ředitel zastoupení Privatbanky v České republice
  • Po roce 1993 pracoval v UBS Wealth Management ve Vídni jako ředitel pro střední a východní Evropu
  • V letech 1997-2005 se podílel na otevření zastoupení Dresdner Bank v Praze a na formování její strategie
  • Jako zástupce ředitele zastoupení, řídil budování poboček banky v Ostravě a v Brně. V letech 1993-1997 působil ve Skala Bank a v Union Bank na pozici ředitele pobočky v Ostravě a mimo jiné se podílel na sloučení obou bank.

Toho, že se předpokládané oživení z nějakého nepředvídatelného důvodu nedostaví, nebo že dojde k nepředvídatelnému výkyvu na trhu komodit. Pro mně osobně pak je největší můrou hrozba, že bych zklamal klienta. V privátním bankovnictví je to zvlášť traumatizující.  Jeden zklamaný klient to totiž řekne deseti dalším. Kvalita vztahu je pro privátní banku to nejcennější, co má.

A.cz: Do konce roku 2012 chcete klientům spravovat majetek v hodnotě šesti miliard korun. Daří se vám tenhle byznys plán po půl roce v Česku plnit?

Na český trh jsme vstoupili před zhruba pěti měsíci s cílem nabídnout v oblasti privátního bankovnictví alternativu a to se nám daří. Získali jsme klienty i pro správu portfolií, což si vyžaduje vyšší míru důvěry. Věříme, že tenhle náš ambiciózní plán splníme.

A.cz: Kolik klientů pro správu portfolia máte?

To bychom neradi publikovali. Myslím, že prostor pro bilancování bude na konci tohoto roku.

A.cz: Jaká je "přidaná hodnota" privátního bankovnictví, kterou běžné bankovnictví nemá?

Foto: Jan Langer

Jednoznačně vztah. V privátním bankovnictví je osoba bankéře možná důležitější, než produktová nabídka. Produktově jsou si totiž banky podobné. Privátní bankovnictví je ale založené na dlouhodobém a trpělivém budování vzájemné důvěry. Privátní bankéř musí klienta vyučovat, nabízet mu osvětu. S privátním bankéřem se klient může hodně naučit, vnímat svět financí objektivně a bez přílišných očekávání a aby dokázal odhadnout rizika. Tradičně zaměřená banka tohle nabídnout nemůže.

A.cz: Co čeká privátní bankovnictví v letošním roce odeznívající krize? Bude to rok dobrý nebo špatný?

V hlavních ekonomikách čekáme nepříliš velké, ale přece jen oživení. České republika je na těchto velkých ekonomikách z velké části závislá. I tady proto s určitým zpožděním očekáváme jistou stabilizaci a růst. Očekáváme také, že klienti obnoví důvěru v privátní bankovnictví a bankovnictví obecně. V některých bankách, kde poradenství nebylo kvalitní opravdu prodělali peníze, jinde se k nim zachovali dobře. Klienti se tak k privátnímu bankovnictví budou vracet, budou si ale vybírat.

A.cz: Otevřete své pobočky i jinde než v Praze?

Je možné, že v budoucnosti budeme expandovat i do regionů, abychom byli klientům blíž. Dnes to ale není na pořadu dne. Privátní bankovnictví tak hustou síť poboček mít nemusí.

 

Právě se děje

Další zprávy