Praha - "Jsme transparentní," prohlásil v první části rozhovoru Radovan Jakubčík, ředitel českého zastoupení Privatbanky. "Kolika klientům spravujeme portfolio? To bychom neradi zveřejňovali," odpovídá v této druhé části.
I takhle vypadá privátní bankovnictví, za jehož hlavní přidanou hodnotu považuje Jakubčík "jednoznačně vztah".
"S privátním bankéřem se klient může hodně naučit. Tradičně zaměřená banka tohle nabídnout nemůže," tvrdí bankéř v druhé části rozhovoru pro Aktuálně.cz.
A.cz: Poradenská firma PriceWaterhouseCoopers zveřejnila žebříček deseti věcí, kterých se v současné době bankéři nejvíce bojí. Jakých dvou věcí se nejvíc bojíte vy?
Radovan Jakubčík
- Generální ředitel zastoupení Privatbanky v České republice
- Po roce 1993 pracoval v UBS Wealth Management ve Vídni jako ředitel pro střední a východní Evropu
- V letech 1997-2005 se podílel na otevření zastoupení Dresdner Bank v Praze a na formování její strategie
- Jako zástupce ředitele zastoupení, řídil budování poboček banky v Ostravě a v Brně. V letech 1993-1997 působil ve Skala Bank a v Union Bank na pozici ředitele pobočky v Ostravě a mimo jiné se podílel na sloučení obou bank.
Toho, že se předpokládané oživení z nějakého nepředvídatelného důvodu nedostaví, nebo že dojde k nepředvídatelnému výkyvu na trhu komodit. Pro mně osobně pak je největší můrou hrozba, že bych zklamal klienta. V privátním bankovnictví je to zvlášť traumatizující. Jeden zklamaný klient to totiž řekne deseti dalším. Kvalita vztahu je pro privátní banku to nejcennější, co má.
A.cz: Do konce roku 2012 chcete klientům spravovat majetek v hodnotě šesti miliard korun. Daří se vám tenhle byznys plán po půl roce v Česku plnit?
Na český trh jsme vstoupili před zhruba pěti měsíci s cílem nabídnout v oblasti privátního bankovnictví alternativu a to se nám daří. Získali jsme klienty i pro správu portfolií, což si vyžaduje vyšší míru důvěry. Věříme, že tenhle náš ambiciózní plán splníme.
A.cz: Kolik klientů pro správu portfolia máte?
To bychom neradi publikovali. Myslím, že prostor pro bilancování bude na konci tohoto roku.
A.cz: Jaká je "přidaná hodnota" privátního bankovnictví, kterou běžné bankovnictví nemá?
Jednoznačně vztah. V privátním bankovnictví je osoba bankéře možná důležitější, než produktová nabídka. Produktově jsou si totiž banky podobné. Privátní bankovnictví je ale založené na dlouhodobém a trpělivém budování vzájemné důvěry. Privátní bankéř musí klienta vyučovat, nabízet mu osvětu. S privátním bankéřem se klient může hodně naučit, vnímat svět financí objektivně a bez přílišných očekávání a aby dokázal odhadnout rizika. Tradičně zaměřená banka tohle nabídnout nemůže.
A.cz: Co čeká privátní bankovnictví v letošním roce odeznívající krize? Bude to rok dobrý nebo špatný?
V hlavních ekonomikách čekáme nepříliš velké, ale přece jen oživení. České republika je na těchto velkých ekonomikách z velké části závislá. I tady proto s určitým zpožděním očekáváme jistou stabilizaci a růst. Očekáváme také, že klienti obnoví důvěru v privátní bankovnictví a bankovnictví obecně. V některých bankách, kde poradenství nebylo kvalitní opravdu prodělali peníze, jinde se k nim zachovali dobře. Klienti se tak k privátnímu bankovnictví budou vracet, budou si ale vybírat.
A.cz: Otevřete své pobočky i jinde než v Praze?
Je možné, že v budoucnosti budeme expandovat i do regionů, abychom byli klientům blíž. Dnes to ale není na pořadu dne. Privátní bankovnictví tak hustou síť poboček mít nemusí.