Banky hlásí první skutečné pokusy zneužít karty

Petr Kučera Petr Kučera
19. 11. 2009 21:45
V ohrožení jsou lidé platící letos ve Španělsku v lednu až srpnu. Poplach přijde banky na miliony.
Foto: MasterCard

Praha - České banky už čelí skutečným pokusům o zneužití karet v souvislosti s únikem dat ve Španělsku.

"Zaznamenali jsme necelou desítku pokusů," řekl Aktuálně.cz mluvčí ČSOB Ivo Měšťánek. "U nás šlo řádově o jednotky případů," říká mluvčí Komerční banky Monika Klucová. Zatím několik případů řeší s klienty také Česká spořitelna a Raiffeisenbank.

Naopak zástupci GE Money Bank nebo UniCredit Bank tvrdí, že díky včasnému zásahu nezaznamenali žádný případ klienta v ohrožení. Obecně ale banky podobné informace tají s odvoláním na důvěrnost vztahu s klientem a také z bezpečnostních důvodů.

Únik dat o platebních kartách se týká až 100 tisíc Čechů, kteří od letošního ledna do srpna platili ve Španělsku včetně turisticky oblíbených ostrovů.

"Pokud klient kartu ve Španělsku použil, neznamená to automaticky její ohrožení. Pokud jsme jej neoslovili, není u těchto karet v tuto chvíli reálná hrozba zneužití," říká Klucová.

Klientům nemusí pomoci ani fakt, že mají modernější platební karty s čipem, které jsou oproti starším typům s magnetickým proužkem bezpečnější. "Rozhodující je, jakým způsobem platili u obchodníka, a jaké informace o kartě ten obchodník uschovával," vysvětluje František Jungr, předseda Sdružení pro bankovní karty.

Pokud totiž obchodník "projede" čipovou nebo hybridní kartu přes klasickou čtečku magnetických proužků, je modernější zabezpečení zatím k ničemu. Přestože Česká spořitelna a až na výjimky i ČSOB už mají aktivní pouze čipové karty, kvůli možnosti placení na starších terminálech jsou vybaveny i magnetickým proužkem.

Čísla unikla do Rumunska a Austrálie

"V jarních a letních měsících letošního roku došlo ve Španělsku k poměrně rozsáhlému úniku dat platebních karet, pravděpodobně ze systému některého procesora, zpracovávajícího karetní transakce platebních terminálů a bankomatů," upřesňuje výkonný ředitel Sdružení pro bankovní karty Roman Kotlán.

"Byly zaznamenány případy zneužití zcizených dat k výrobě padělků a k platbám u obchodníků v různých částech světa," dodává.

"Jelikož zmíněný incident je předmětem vyšetřování, nemůžeme k němu v tuto chvíli zveřejnit žádné další podrobnosti," odpověděli na dotaz Aktuálně.cz zástupci MasterCard i Visa v České republice.

Podle neoficiálních informací unikla čísla platebních karet. U některých typů přitom stačí znát pouze tento údaj a pak lze kartou po internetu platit prakticky kdekoliv na světě. Ke zneužití čísel zatím došlo při transakcích v Rumunsku a Austrálii.

V takovém případě klient může podat standardní reklamaci a u potvrzeného zneužití karty mu banka částku vrátí.

Banky počítají ztráty, vyměnily přes 10 tisíc karet

Banky zablokovaly nebo se chystají blokovat řádově tisíce karet, k tomuto kroku přistoupily prakticky všechny tuzemské finanční ústavy. ČSOB uvedla jako pravděpodobně konečné číslo šest tisíc, o dalších téměř dvou tisících hovoří GE Money Bank. Raiffeisenbank a Česká spořitelna zablokovaly nebo ještě stále prověřují řádově stovky až tisíce účtů. Stejný krok podnikly přinejmenším také UniCredit Bank či tuzemská pobočka Volksbank.

"Peníze klientů nejsou v žádném případě ohroženy, neboť i v případě zneužití jim jejich vydavatelská banka ztrátu plně nahradí," říká Kotlán a dodává, že takto rozsáhlá akce je v případě českých bank výjimečná.

"Jediné, co může klientům hrozit, je případné dočasné omezení použití jejich karty, spojené s nutností její výměny," říká Kotlán.

Případnou škodu za neautorizovanou platbu nesou také banky jako vydavatelé karty, nikoliv karetní asociace jako Visa či MasterCard. Klientům hradí škodu v plné výši. Banky také mají zvýšené náklady s blokací, vydáním nových karet a komunikací.

ČSOB očekává, že jí poplach vyjde na řádově několik milionů korun. "Je obtížné vyčíslovat náklady na pracovníky, kteří mají podobné aktivity ve standardním popisu práce," poznamenává však její mluvčí.

"Zablokování i vydání nové karty je pro klienta samozřejmě zdarma," říká mluvčí Raiffeisenbank Tomáš Kofroň. "Novou kartu má klient k dispozici zhruba do týdne. Pokud sami nepřistoupíme k blokaci karty, nemusí se klient ničeho obávat," dodává.

"Před zablokováním klienta nejdříve kontaktujeme, takže má možnost předzásobit se hotovostí, třeba výběrem z bankomatu," říká Monika Klucová z Komerční banky. Novou kartu pak klient KB dostane nejpozději do šesti pracovních dnů.

Foto: MasterCard
Čtěte také:
ČNB omezí banky, které při ztrátě karty účtovaly příliš
Zneužití platebních karet při online nákupech přibývá
Pozor na novou fintu u bankomatů, varuje e-mail

"Majitelé karet mohou bez obav používat svoje karty i nadále, nepodá-li jim jejich vydávající banka jiné pokyny," uvádí MasterCard v oficiálním prohlášení. Majitelům karet, kteří by měli obavy o své konkrétní účty, doporučuje obrátit se na finanční instituci, která jim kartu vydala.

Banky nicméně připomínají, že klient by si měl průběžně kontrolovat výpisy z účtu a podezřelé transakce ihned reklamovat.

 

Právě se děje

Další zprávy