Novou iniciativu dnes v Bruselu představí sám předseda Evropské komise José Manuel Barroso spolu s komisařem pro životní prostředí Stavrosem Dimasem.
Mottem celé akce je "Ztlum. Zhasni. Recykluj. Choď pěšky." Komisaři se tak snaží obyvatele EU přesvědčit, aby malými krůčky a jednoduchými změnami návyků přispěli k omezení globálního oteplování a ke snižování spotřeby energií.
Zodpovědní občané
Domácnosti v EU jsou zodpovědné až za šestnáct procent celkových emisí plynů způsobujících skleníkový efekt a hlavní část pochází právě ze spotřeby energií.
"Boj proti změnám klimatu je pro komisi prioritou," nechal se slyšet předseda Evropské komise Barroso.
"Tato kampaň završuje a posiluje naši politickou a legislativní snahu. Jasně ukazuje, do jaké míry jsme my všichni zodpovědní za změny podnebí a co může každý z nás udělat pro to, aby tuto hrozbu snížil," dodává Barroso.
Komisaři doufají, že kampaň, kterou dnes představí a která bude během několika dní spuštěna v členských zemích, v lidech vzbudí pocit zodpovědnosti. Má ukázat, že pokud každý občan alespoň minimálně změní své návyky, dohromady to může znamenat podstatnou změnu.
"Naše kampaň bude poskytovat občanům informace o klimatických změnách a jejich roli v boji proti nim. Dělat správné věci není tak složité, jak se může zdát," myslí si evropský komisař Dimas.
Šetření je ostatně i hlavním plánem v energetice jakékoli české koalice, která vzejde po volbách. Je to jediný bod, v kterém se shodnou zásatupci všech pěti velkých stran, které podle předvolebních průzkumů míří do Poslanecké sněmovny.
"Je třeba šetřit," shodují se v odpovědích pro deník Aktuálně.cz zástupci ČSSD, ODS, KDU-ČSL, Strany zelených i KSČM. Upozorňují na to, že Česká republika má mezi zeměmi Evropské unie i OECD jeden z nejnáročnějších hrubých domácích produktů. A to chějí po volbách změnit.
Gigantické plakáty a sochy v tričkách
Ode dneška halí sídlo Evropské komise obří plakát. Ten zobrazuje planetu Zemi, na které je připevněn termostat, jenž ukazuje rostoucí teplotu. A k tomu již zmiňovaná hesla "Vy ovlivňujete změny klimatu" a "Ztlum. Zhasni. Recykluj. Choď pěšky."
Obdobné gigantické plakáty by se měly objevit ve většině hlavních měst států Evropské unie. K tomu budou sochy po celé Evropy nosit po nějaký čas trička s těmito hesly. Oblékne si ho například bruselský "Čurající chlapeček" či vídeňský Johann Strauss.
Šetřit. A nejen přírodu
Na stránkách Evropské komise pak mohou zájemci najít i dalších padesát tipů jak snížit emise. Mezi "dobré nápady", které šetří nejen životní prostředí, ale i peněženky euroobčanů patří například snížení klimatizace o jeden stupeň, což může ušetřit deset procent energie spotřebované na vytápění či tisknutí dokumentů na obě strany papírů.
Uživatelé mohou využít i "kalkulačky karbonu", která spočítá, kolika emisím oxidu uhličitého je možné předejít různými opatřeními.
Celá kampaň má rozpočet 4,7 milionů eur a bude probíhat ve třech vlnách, které se uskuteční v červnu, září a listopadu.
Domácnosti jsou v EU zodpovědné za 16 procent emisí plynu, které způsobují skleníkový efekt, a na jednoho občana připadá 11 tun těchto emisí. Přes šedesát procent pak představuje spotřeba energie, dvacet procent se vyprodukuje při přepravě.