Strach z viru už snižuje cenu drůbežího

mna, čtk
16. 2. 2006 16:15
Praha - Obava z viru H5N1, který způsobuje ptačí chřipku, už začala v Česku ovlivňovat ceny na trhu s drůbežím masem. Uvnitř: ANKETA.

Výkupní cena drůbežího masa klesla v Ústeckém kraji v průměru o korunu za kilogram. Chovatelé se domnívají, že vývoj cen bude záviset na šíření ptačí chřipky v České republice.

V Moravskoslezském kraji už klesly výkupní ceny dokonce až o dvě koruny na devatenáct korun za kilogram. To je podle drůbežářů cena na hranici produkčních nákladů.

Infobox
Autor fotografie: Jiří Kropáček / Martina Běhounková

Infobox

DÁLE ČTĚTE:

Virus je tady, vzkazuje Německo

Odborníci: H5N1 dorazí do Česka do dvou týdnů

H5N1 se blíží, ale není důvod k panice

H5N1 je blíž,Češi zakázali venkovní chov

Reportáž: Jak se v Česku testuje ptačí chřipka

Ne vždy končí nemoci katastrofou

Virus ptačí chřipky, dříve považovaný za lokální asijský problém, se už dostal k hranicím České republiky. Byl zaznamenán v Rakousku, Maďarsku a Německu.

František Loudát z ústecké krajské agrární komory se obává nervozity drobných chovatelů. "Drobní chovatelé by neměli zbytečně vybíjet slepice, protože budou muset ze svého zaplatit odvoz kafilérií. A navíc je to škoda," řekl.

Pokles zájmu o kuřecí maso zaznamenal i jeden z největších českých výrobců kuřecího masa, firma Xaverov, a.s.

"Od prvního výskytu viru ptačí chřipky v Evropě jsme zaznamenali desetiprocentní pokles odbytu. Snížila se i cena kuřecího masa, která se pohybuje pod výrobními náklady," sdělil Zdeněk Štěpánek, generální ředitel společnosti Xaverov.

Podle údajů Českého statistického úřadu zemědělci v roce 2004 chovali zhruba 1,5 milionu kusů drůbeže.

Zákazníci se nebojí

"Společnost Tesco zatím nezaznamenala žádný pokles v nákupu drůbežího masa," řekla deníku Aktuálně.cz tisková mluvčí společnosti Tesco Jana Matoušková.

Žádná nervozita ohledně kuřecího masa prý nepanuje ani v dalších hypermarketech. "V našich hypermarketech je prodej kuřecího masa na běžné úrovni, neregistrujeme pokles zájmu o produkty z kuřecího masa," sdělil ředitel komunikace společnosti Ahold Libor Kytýr.

Společnost Globus se však na budoucí pokles prodeje připravuje. "Očekáváme přesun zájmu z kuřecího masa na hovězí a vepřové. V tržbách by se však projevit neměl," oznámil jednatel společnosti Globus Petr Vyhnálek. #reklama 

 

Právě se děje

Další zprávy