Novou dráhu v Ruzyni znovu čeká soud

Tomáš Fránek
21. 11. 2006 0:00
Praha - Boj o to, kde a kdy bude postavena nová vzletová dráha letiště v Ruzyni, nekončí. Občanské sdružení podá žalobu na soud.

Žalobu na změnu územního plánu, kterou v září schválili pražští zastupitelé a jenž má výstavbu nové ranveje za pět až sedm miliard korun umožnit, sepisuje podle informací deníku Aktuálně.cz Občanské sdružení Nebušice.

Lidé ze sdružení jsou teď navíc v jiné pozici než ještě před několika týdny, jejich zástupci totiž výrazně uspěli v místních volbách v Praze, kde jinak všude a drtivě vyhrávala ODS.

"Žalobu podáme do konce roku," řekl Aktuálně.cz předseda sdružení Jan Holub.

Zopakuje se letní scénář?

Je to už podruhé, co změnu územního plánu související s výstavbou dráhy bude posuzovat soud. A znovu tak hrozí, že přípravné práce naberou zpoždění.

Infobox

Letiště Ruzyně

  • Letos Letiště Praha očekává, že ke konci roku celkem odbaví 11,5 milionu pasažérů. 
  • Velikostí se pražské letiště řadí do třetí desítky mezi evropskými letišti. Z nových zemí Evropské unie je však největší a přibližuje se například Vídni.
  • Kapacita pražského letiště vzrostla s otevřením nového terminálu až na 20 milionů. 
  • Loni Letiště Praha vykázalo zisk 2,17 miliardy korun. Vláda uvažuje o privatizaci firmy.

 

Letos v červenci na základě stížnosti Petra Hlávky a Miloše Bělohradského z Prahy-Nebušic změnu územního plánu zrušil Nejvyšší správní soud s tím, že magistrát postupoval při schvalování protizákonně.

"Prosazování silových řešení bez respektování práv dotčených osob je v právním státě nepřijatelným postupem," uvedl soud v průlomovém rozhodnutí.

Pražští zastupitelé však v září změnu územního plánu znovu schválili. Podle primátorova náměstka Jana Bürgermeistera se už vypořádali se všemi námitkami Nejvyššího správního soudu a není důvod k protestům. Bürgermeister označil rozhodnutí soudu, podle kterého bylo počínání zastupitelů protizákonné, za "technické výroky".

Soud například konstatoval, že zastupitelé v rozporu se zákonem v územním plánu nestanovili hlukové limity a ochranná hluková pásma.

Právě tyto limity chybějí i v nově schválené změně územního plánu. "Vymezení hlukových pásem není možné dělat v rámci územního plánu, zákon to ani neumožňuje," namítá Bürgermeister.

Podle primátora Pavla Béma výstavba nové dráhy není dobrou variantou, je však nejlepší, jaká je k dizpozici.

Vyhráli volby

Žaloba navíc není jedinou možností, jak chtějí protestující výstavbě nové dráhy bránit.

Vůbec poprvé mají lidé, kteří protestují proti výstavbě dráhy, zastoupení přímo ve vedení městské části Nebušice, tedy lokality, kde jsou protesty nejsilnější.

Letecký pohled na amsterdamské letiště Schiphol.
Letecký pohled na amsterdamské letiště Schiphol. | Foto: majesticmoose.net
Výstavbu dráhy zbrzdil soud
Připomeňte si původní rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, který zastavil stavbu dráhy
Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz
Praha umožnila rozšíření letiště
Pražští zastupitelé změnili územní plán, aby se Ruzyně mohla rozšířit o další dráhu
Foto: Reuters
Letadla škodí - nejen přírodě
Přečtěte si, jaké jsou dopady letecké přepravy na přírodu a zdraví lidí

Starostou se tam totiž stal Petr Hlávka, jeden z mužů, který se svou žalobou v létě uspěl u soudu, místostarostou pak předseda Občanského sdružení Nebušice Jan Holub. Zástupci sdružení získali celkem pět křesel zastupitelů.

ODS, která v této městské části šestnáct let vládla, získala jen dvě místa v zastupitelstvu. "Představitelé města se zatím s obyvateli Nebušic, kteří s výstavbou nesouhlasí, nebavili, teď to chceme změnit," uvedl po svém zvolení Hlávka.

Několik občanských sdružení navíc nyní zahájilo petiční akci, ve které vyzývají nově zvolené zastupitele na pražském magistrátu, aby původní rozhodnutí přehodnotili a svůj souhlas s výstavbou dráhy stáhli.

"Dráha letu letadel by se měla přiblížit o 1,5 kilometru blíže k Praze, než je nynější nejvíce využívaná letová dráha přes Horoměřice. A to jednoznačně nepřijatelné," uvedla Martina Puršová z Občanského sdružení přátel Hendlova dvora, jedné z organizací, která se do petiční akce zapojila.

Podle odpůrců výstavby nové dráhy totiž kromě života v několika městských částech negativně ovlivní přírodní parky Šárka, Lysolaje, Únětice, přírodní rezervaci Tiché údolí, Roztocký háj a přírodní park Drahaň - Troja.

Dráhu potřebujeme

Podle ředitelky společnosti Letiště Praha Hany Černochové nová dráha umožní, aby letiště téměř úplně přestalo využívat vedlejší ranvej, na kterou nalétávají letadla přes Prahu.

Hluk by se tak pro asi patnáct tisíc lidí snížil, přibyl by podle Černochové jenom v malé části zastavěného území. "V dotčených obcích letiště zajišťuje protihluková opatření na své náklady," uvedla už dříve Černochová.

Protesty a žaloba u soudu nejsou jediným problémem, který výstavbu nové dráhy provází. Asi šedesát hektarů pozemků pod připravovanou ranvejí totiž vlastní investiční skupina Penta.

S ní stát vyjednává o tom, jakým způsobem od Penty pozemky získá. Podle Hospodářských novin jsou ve hře tři varianty, jedna počítá s vyvlastněním pozemků, další dvě s jejich prodejem.

K dohodě zatím ale nedošlo. "Stále se jedná," řekla deníku Aktuálně.cz mluvčí Penty Jana Studničková.

Penta pozemky koupila od 500 korun za metr, nyní jsou odhady od 1000 až po 10 000 korun za metr čtvereční.

Výstavba dráhy za pět až sedm miliard korun, z níž mají první letadla startovat v roce 2010, má začít příští rok.

 

Právě se děje

Další zprávy