Převoz zvířat zkontroluje Velký bratr

Petr Havel (spolupracovník redakce)
13. 11. 2006 0:00
Praha - Sloganem "Velký bratr tě sleduje" lze nejlépe vyjádřit, co se bude dít, až se v lednu zpřísní podmínky pro dopravu hospodářských zvířat v EU.

Od 5. ledna příštího roku může podle nařízení Evropské komise zvířata převážet pouze schválený dopravce, který má mimo jiné ve svém vozidle instalovaný funkční navigační systém (GPS). Ten musí navíc umožňovat několikaletou zpětnou kontrolu přepravních tras a musí mít i čipy zabezpečující registrační a signalizační systém teploty v prostoru, kde se převážejí zvířata.

To podle bývalého místopředsedy zemědělského výboru Poslanecké sněmovny Jaroslava Pešána jednak zvýší náklady na transporty zvířat, zejména ale tento systém skýtá značné riziko, že se budou zneužívat takzvané netarifní překážky zahraničního obchodu.

Hrozí spory v každé zemi

"Naplnit toto nařízení EU je plně v kompetenci jednotlivých zemí, Unie přitom nestanovila žádné konkrétní technické parametry. To může znamenat, že tuzemskému přepravci neumožní v jiných zemí průjezd, protože tamní požadavky budou jiné než v jeho domovském státu," uvedl pro deník Aktuálně.cz Pešán.

Ve hře jsou tak mimo jiné i soudní spory.

Technické zabezpečení podmínek transportu může navíc vést podle Pešána k řadě paradoxů. "Například když začne v bezprostřední blízkosti tepelného čidla nějaké zvíře dýchat, může signalizace řidiče varovat, že přepravním prostoru vznikl požár," konstatuje Pešán.

Zpřísněné podmínky dopravy se nicméně podle mluvčího veterinární správy Josefa Dubna týkají jen transportů zvířat na velké vzdálenosti, těch, které trvají déle než osm hodin.

Nová pravidla také platí pouze pro zvířata vezená na porážku nebo pro výkrm.

"Transportů zájmových zvířat, například převozu koní na dostihy nebo tréninky, se tyto zpřísněné podmínky netýkají," podotýká mluvčí. Podle Douska se nedotknou ani drůbeže.

Pomůže to masnému průmyslu

I když například loni veterináři registrovali na 17 tisíc zvířecích transportů, pro zvířata si do Česka jezdí zahraniční přepravci, zejména ze Španělska a Itálie.

V Česku je zhruba šest přepravců, jichž se nová pravidla dotknou. Žádají po veterinární správě, aby podmínky pro převoz přesně specifikovala. Právě to je ale problém, protože unijní podmínky jsou stanoveny obecně.

Zvlášť Česku přitom zpřísnění podmínek transportů zvířat v zásadě vyhovuje. Podle Katiny budou mít větší problémy především země, kde jsou příliš nízké nebo vysoké teploty, čili severní a jižní státy EU.

I krávy mají regionální akcent, stejně jako lidé. Zjistili to specialisté na jazyk, které zaujal objev britský farmářů. Ti odhalili, že jejich krávy bučí v každé oblasti jinak. John Wells, profesor fonetiky na University of London, uvedl, že regionální rozdíly "mluvy zvířat" byly již dříve pozorovány u ptáků.
I krávy mají regionální akcent, stejně jako lidé. Zjistili to specialisté na jazyk, které zaujal objev britský farmářů. Ti odhalili, že jejich krávy bučí v každé oblasti jinak. John Wells, profesor fonetiky na University of London, uvedl, že regionální rozdíly "mluvy zvířat" byly již dříve pozorovány u ptáků. | Foto: Reuters

Vzhledem k tomu, že nová opatření minimálně v první fázi částečně omezí mezinárodní přepravu zvířat, mohou z nových pravidel těžit právě zdejší zpracovatelé masa.

Z Česka se totiž celkem ve velkém vyváží především do Itálie mladý skot, do Německa pak jatečná prasata. Přísnější podmínky pro přepravu však mohou vést k tomu, že se více jatečných zvířat bude porážet a zpracovávat v Česku.

Podle českého europoslance za ODS Hynka Fajmona je za novým nařízením Bruselu právě snaha omezit vývoz jatečných zvířat z nových zemí do zemí původní patnáctky. To může pomoci tamním zemědělcům, neboť zvířata dovážená z nových zemí jsou levnější. Zpřísnění transportních podmínek tak nicméně pravděpodobně povede k růstu cen masa v zahraničí.

 

Právě se děje

Další zprávy