Kvůli krizi nadacím a fondům chybí peníze

Dalibor Dostál
16. 4. 2012 21:52
Organizace a sdružení hledají nové způsoby financování. DMS je jedním z nich
Dárcovská SMS patří ke známkám důvěryhodnosti nadace.
Dárcovská SMS patří ke známkám důvěryhodnosti nadace. | Foto: Ondřej Besperát

Hledání nových zdrojů financování je pro řadu nadací cestou, jak se vypořádat s návratem ekonomické recese. Vyplynulo to z členského setkání „Fundraising v době krize", které uspořádalo Fórum dárců.

Důsledky recese přitom různé nadace pociťují odlišně. „Loni jsme rozdělili 47 milionů, rok předtím 60 milionů. Loni se nám přitom podařilo získat také 60 milionů, jenomže prosinec jsme měli tak silný, že  jsme již peníze nestihli rozdělit. Proto bych řekla, že podpora je fakticky stejná," nezaznamenala žádné větší dopady krize ředitelka Konta bariéry Božena Jirků.

Většina nadací však vysychání finančních zdrojů pocítila. Nadační fond pro podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením letos například neuspořádá hudební festival Žiju stejně jako ty. Ten  pravidelně upozorňoval na problém zaměstnávání zdravotně postižených. "Z podobného důvodu skončila i řada vzdělávacích akcí," říká ředitelka NFOZP Hana Potměšilová.

Česká charita se musí již čtyři roky vyrovnávat s klesající podporou firem. Právě proto je pro ni velmi důležité získávat peníze od individuálních dárců. Jednou z osvědčených cest se staly za posledních osm let dárcovské SMS.

Mnoho povolaných...

„Sbírka Pomozte dětem je veřejnosti velmi dobře známá, díky tomu a také díky partnerství s Českou televizí  tvoří příjem z DMS více než třetinu našich individuálních příspěvků.  Protože  se zvyšuje konkurence organizací  využívajících DMS jako fundraisingový nástroj, není už tak snadné udržet si výši podpory, jak tomu bylo v minulosti.  Z toho důvodu se snažíme  přicházet stále s  novými nápady, které budou  veřejnost  co nejvíc  motivovat k posílání zpráv. V tuto chvíli stojíme před rozhodnutím, zda otevřít DMS jako možnost přispívání veřejnosti i na další projekty Nadace rozvoje občanské společnosti," uvedla  ředitelka Nadace rozvoje občanské společnosti Hana Šilhánová.

Řada nadací se učí pracovat také s novou, roční formou DMS. „Je to jednoduchá věc, třicet korun měsíčně dvanáctkrát po sobě," popsala ředitelka Fóra dárců Klára Šplíchalová. Důležité podle ní také je, jakým způsobem vysvětlí veřejnosti způsob fungování nového typu déemesky organizace, která ji nabízí.

DMS jako punc kvality

„I když je třicet korun drobná částka, lidé si jejím prostřednictvím vytvářejí vztah ke konkrétní  organizaci. Když jsme si dělali šetření v rámci výzkumu veřejného mínění, ukázalo se, že dárcovská  SMS bývá často pro veřejnost první zkušenost, kdy zkusí darovat, a když jim to vydrží, pak rádi pošlou další peníze nebo se jinak zapojí," vysvětlila Klára Šplíchalová.

Pro nadace a další neziskové organizace přitom DMS neznamená jen zdroj příjmů. „Ač jsou tady i dobří hráči, kteří DMS nemají, tak obecně hodnotí veřejnost neziskovku, která má DMS, jako prověřenou organizaci. Je řada menších organizací, pro které je získání DMS něco úžasného a jejich okolí je pak vnímá, že jsou dobří a kvalitní. V regionech jim to velmi pomáhá, mají punc kvality," upozornila Hana Potměšilová.  „Je to známka, která měří důvěryhodnost dané nadace," doplnila Božena Jirků.

------------------------------

Nadace v České republice. 

 

Právě se děje

Další zprávy