Jak dohnat konkurenty? Vodafone loví ve státních vodách

Michal Růžička
28. 11. 2010 18:40
Rozhovor s Muriel Anton, generální ředitelkou Vodafone Czech Republic
Muriel Anton, generální ředitelka Vodafone ČR
Muriel Anton, generální ředitelka Vodafone ČR | Foto: Vodafone

Praha - Muriel Anton převzala před pár dny cenu za vítězství v Top Filantrop 2010. Mobilní operátor Vodafone ČR, kterému šéfuje, byl vyhlášen jako společensky nejodpovědnější tuzemská firma.

Aktuálně.cz: Nedávno mi studenti na semináři na univerzitě ve Zlíně řekli: Líbí se nám některé reklamy mobilních operátorů, věříme jim, že dělají dobré věci, ale pak si k nim přijdeme pro telefon a máme pocit, že nabídka je sestavená tak, aby zákazníka mátla a on platil co nejvíc. Copak tohle, říkali, není proti zásadám společenské odpovědnosti? Co byste jim odpověděla?

Muriel Anton: Doufám, že neměli na mysli nás, protože naše nabídky děláme pro zákazníky velmi transparentní. Systematicky se staráme o to, že neobsahují hvězdičky, drobné písmo pod čarou nebo skryté háčky. Cílem je, aby nabídky byly srozumitelné, pochopil je a vybral si z nich jak student, tak podnikatel, maminka na mateřské nebo senior, aniž by museli mít asistenci právníka nebo překladatele z "reklamštiny".

Český antimonopolní úřad začal nedávno prošetřovat všechny operátory, zda tím, že účtují hovory po minutě, není volání zbytečně drahé. Dokázala byste zákazníkům srozumitelně vysvětlit, proč musí platit hovory po celých minutách?

S našimi tarify, na rozdíl od konkurence, účtujeme zákazníkům hovory po vteřinách po první provolané minutě, což je v současnosti nejvýhodnější a nejférovější účtování na českém trhu.

Vodafone ČR má 3,12 milionu zákazníků. T-Mobile má 5,46, Telefónica O2 má 4,9 milionu. Je vaším cílem ony dva konkurenty v těchto počtech dohnat, anebo jste s pozicí na trhu spokojeni?

Když jsme v roce 2000 spouštěli nového operátora, jen málo lidí věřilo, že budeme úspěšní na trhu, kde už byli dva silní hráči. Jsem velmi ráda, že dnes máme přes 3,1 miliónu klientů a jsem přesvědčená, že je to díky našemu férovému přístupu k zákazníkům. Jsem velmi spokojená, ale nikdy neztratíme motivaci k dalšímu zlepšování a růstu.

Pokud chcete získat vyšší podíl zákazníků než oni dva konkurenti, za jak dlouho se vám to podle vás může podařit - a čím?

Cestou je jednoznačně i nadále férový přístup k zákazníkům, srozumitelné, přehledné a zajímavé nabídky, ale i odpovědné chování vůči okolí. Co se týče podílu na trhu, ten nám neustále roste, za čtvrtletí od července do září 2010 si naši zákazníci pořídili 78 tisíc nových SIM karet, mnohonásobně více než u konkurence. Rychle také posilujeme mezi firemními zákazníky a v sektoru státní správy. Naše služby využívá například i Ministerstvo školství, vzdělání a tělovýchovy.

Oba vaši velcí konkurenti nabízejí kromě hlasových a datových služeb také například televizi. Chce se Vodafone vydat stejným směrem? Nebo přidáte k hlasovým službám a internetu něco jiného?

Vodafone nabízí kompletní portfolio služeb firemním zákazníkům, včetně mobilů, pevných linek, mobilních dat a pevného připojení k internetu od spuštění služby Vodafone OneNet v roce 2007. Kde existuje poptávka zákazníků, tam ji uspokojujeme nejlepší technologií a nejlepší cenou. U nefiremních zákazníků se nyní soustředíme hlavně na rychle rostoucí rozvoj mobilního internetu. Naší prioritou je velmi rychle rozšiřovat signál 3G. Ten je nyní dostupný pro 35% české populace a intenzivně stavíme dál.

Prý jste si v České republice koupila chatu, takže nespojujete sebe samu se zdejší zemí jen v souvislosti s prací? Chcete tu snad zůstat?

V České republice jsem už přes deset let a jsem zde spokojená, žádnou změnu nechystám. Díky chatě jsem tu letos strávila nejlepší léto a skoro až lituji, že jsem si jí nepořídila dřív. Nemůžu samozřejmě s jistotou říct, kde budu žít za dalších třeba pět let, ale byla bych šťastná, kdybych zůstala v České republice.

Asi za měsíc budou Vánoce, a protože Vodafone má reklamní kampaň jakou má, musím se ještě zeptat: budete mít doma o vánocích stromek umělý, anebo přírodní?

Určitě přírodní, mám ráda vůni jehličí. Vím, že stromky se pěstují na plantážích určených právě pro vánoční trh, nebo pocházejí z prořízky hustého lesa, takže nebudu mít tak černé svědomí za poražený strom. Navíc Vodafone za každého zákazníka, který si aktivuje elektronické vyúčtování a šetří tím spotřebu papíru, nechává vysadit stromek, čímž české lesy podporujeme.

 

Právě se děje

Další zprávy