Byznys a povodně: Jak pomáhaly české firmy?

Klára Šplíchalová
11. 10. 2010 13:20
Do nejhůře postižených míst vyrazily desítky dobrovolníků, došlo i na autobusy
Heřmanice, dva týdny po velké vodě.
Heřmanice, dva týdny po velké vodě. | Foto: Martina Machová

Česko - Ničivé povodně, které přišly v létě rychle a poměrně nečekaně, vzbudily mezi českou veřejností velkou vlnu solidarity. Stranou nestály ani firmy, a to jak svou finanční pomocí, tak i jejich zaměstnanci se v rámci firemního dobrovolnictví zapojili do odstraňování následků přírodní katastrofy.

Ptali jsme se proto členských firem platformy Byznys pro společnost, jak konkrétně se angažovaly.

Stovka dobrovolníků v Heřmanicích

Nějakou formou se do odstraňování povodňových škod nebo do zmírňování následků působení přírodních živlů zapojila většina členských firem, sdružených v rámci platformy Byznys pro společnost.

K hlavním nástrojům pomoci postiženým lidem patřily zaměstnanecké sbírky, často "znásobené" firmou (kolik vybrali zaměstnanci, přesně tolik dala i firma).

Firmy poskytovaly i věcnou pomoc nebo podporu zvýhodněním svých služeb těm, kteří to v dané chvíli opravdu potřebovali. Snad nejvíce ale byly využívány firemní dobrovolnické programy, díky kterým se zaměstnanci firem přímo účastnili odstraňování škod.

Na největší dobrovolnickou akci v Heřmanicích na Frýdlantsku přijelo 17. srpna přes portál www.zapojimse.cz 105 firemních dobrovolníků.

Do postižené obce, v níž dobrovolníci pomáhali na doporučení krizového štábu, jelo 15 aut a dokonce 2 autobusy (zadarmo je poskytl Dopravní podnik města Liberce).

Dobrovolníci chodili dům od domu a pomáhali, s čím bylo zrovna třeba. Přímo v terénu koordinovali pomoc členové neziskových organizací Čmelák a ADRA.

"Na základě letošních zkušeností jsme připravili speciální program s názvem Akutní pomoc," říká Jan Vosátka z platformy Byznys pro společnost. "Díky němu budou firmy moci v podobných situacích velice rychle reagovat a mimo jiné vyslat svoje dobrovolníky tam, kde je to nejvíce zapotřebí."

Anketa: Proč a jak jste pomohli?

"Jsem moc ráda, že naše společnost pomohla lidem postiženým povodněmi. Rychlost a okamžitá reakce na vzniklou situaci byla velice důležitá. Děkuji všem zaměstnancům naší společnosti, kteří se zapojili do sbírky i přímé pomoci v místě katastrofy a také top managementu, který celou akci na pomoc lidem postiženým povodněmi podpořil," říká Veronika Řečníková, CSR manažerka společnosti Telefónica O2.

"Jsem přesvědčen," říká Jiří Kavan, vedoucí útvaru vztahů k veřejnosti společnosti Metrostav, "že se nám povedlo účinně spojit finanční a materiální pomoc. Při zapůjčení různých druhů techniky účinně spolupracovalo pět našich specializovaných divizí."

Zoufalství: Voda je spláchla v létě, na začátku října se vrátila znovu

"Již tradičně pořádáme v ČSOB pro naše zaměstnance Dobrovolnický den, kdy si mohou vyzkoušet práci v neziskových organizacích," uvádí Pavlína Folovská z ČSOB. "Aktuálně bylo potřeba pomoci lidem ze zatopených oblastí. Proto jsme hned zareagovali a zaměstnancům nabídli možnost aktivně se podílet na odstraňování následků povodní. Jejich pomoc v následujících dnech byla velmi důležitá. Přišla právě v době, kdy byli mnozí místní obyvatelé již každodenní prací a záchranou svého majetku vyčerpaní. Práce všech dobrovolníků si velmi vážíme."

"Považujeme za správné, že situace není firmě lhostejná, že firma k podobné živelné katastrofě zaujme stanovisko. Současně však voláme po koncepčním řešení situace, jako jsou aktivity z oblasti vodohospodářsví, polního hospodářství a případná další opatření," říká Radka Kaslová z České spořitelny.

"Z pozice pojišťovny jsme se soustředili především na jednotlivce, kteří předcházejí případným škodám a pojišťují se. Důležitá byla rychlost při vyřizování pojistných událostí a zajištění expresní výplaty pojistné částky. Finanční dar jsme poskytli Libereckému kraji, s nímž dlouhodobě spolupracujeme a který je u naší pojišťovny pojištěn. Umožnili jsme navíc našim zaměstnancům pomáhat v rámci firemního dobrovolnictví," říká Lenka Břeská, CSR manažerka společnosti Kooperativa.

Fotogalerie: Letní řádění vody očima obyvatel - čtenářů Aktuálně.cz

"Jsme rádi, že ač v letošním roce je to již několikátá živelná pohroma, se kterou se potýkáme," říká Jitka Chocová ze společnosti T-Mobile. "Vzájemná solidarita neupadá a naši zaměstnanci mají aktivní zájem pomáhat tam, kde je zapotřebí."

"Právě lidé z ostravského Oblastního spolku Českého červeného kříže nás o rozsahu povodní informovali ještě dříve, než dorazily zprávy z médií. Dobrovolní záchranáři pomáhali lidem v nejpostiženějších oblastech na Karvinsku a Bohumínsku. Díky naší podpoře bylo možné nakoupit nejpotřebnější věci, například obvazy, dezinfekční prostředky nebo pohonné hmoty," upřesnila ředitelka Nadace OKD Blanka Týřová.

"Hledali jsme všechny cesty jak pomoci, především v době kalamity všem co nejdříve připojit elektřinu v místech, kde to bylo možné," říká Simona Kaňoková z útvaru public relations společnosti ČEZ. "Dále jsme nabídli všem našim zákazníkům zdarma pomoc v podobě kontroly elektroinstalace, popřípadě revize. Naši zaměstnanci pomohli hlavně v oblasti firemního dobrovolnictví, více než 70 zaměstnanců Skupiny ČEZ pomáhalo v rámci dobrovolnického dne přímo v postižených místech (v Chrastavě, Frýdlantu i Raspenavě) s odklízením následků povodně."

Tento materiál vznikl v rámci společného projektu Aktuálně.cz a CSR Fórum - webového magazínu Byznys a společnost.

Sekce chce informovat o světě firem, neziskových organizací, trendech v CSR a společenské odpovědnosti vůbec.

 

Právě se děje

Další zprávy