Praha - Čím pravděpodobnější se zdá sjednocení sazby daně z přidané hodnoty na 20 procentech, tím intenzivněji se část developerských firem snaží přesvědčit zájemce o nové bydlení, aby si jej koupili co nejdřív.
Zvýhodněná sazba DPH totiž nyní platí pro byty do 120 čtverečních metrů a domy do 350 čtverečních metrů. Právě takových novostaveb se ale v Česku prodá nejvíce.
Podle informací ČTK se například společnost Metrostav Development chystá spustit reklamní kampaň založenou právě na chystaném zvýšení daně.
Budou speciální nabídky
Společnosti Ekospol a Finep, které patří mezi největší hráče na pražském trhu s novým bydlením, upozorňují na výhodu včasného nákupu bytu prostřednictvím tiskových zpráv a připravují další podpůrné nabídky. Ekospol nabízí například tříprocentní roční slevu na všechny splátky, které klient zaplatí proti standardnímu splátkovému kalendáři.
Stavební gigant Skanska ale na druhou stranu spoléhá, že zájem o byty vzroste kvůli plánovanému zvyšování daně i bez zvláštní reklamy nebo nabídek.
"Klientům dnes nabízíme tak rozsáhlé portfolio benefitů, které se nám osvědčily i v minulosti, že žádné speciální akce na podporu prodeje v souvislosti s plánovaným zvýšením DPH nechystáme," řekla ČTK mluvčí Skansky Lucie Nováková.
Podobně se ke zdražování bytů kvůli DPH staví i developer Central Group. Její obchodní ředitel pouze připustil, že bude zřejmě nutná informační kampaň o zvýšení sazby DPH v rámci různých způsobů financování.
Začne-li sjednocená sazba DPH platit od začátku příštího roku, očekávají developeři opětovné ochladnutí zájmu o nové bydlení, který nyní s polevováním ekonomické recese oživuje. Podle optimističtějších odhadů ale tento útlum nebude trvat déle než rok.