Nemovitosti koupíte levněji, než stojí v inzerátech

Veronika Skálová Veronika Skálová
18. 6. 2009 23:40
Asociace realitních kanceláří začne sledovat rozdíly mezi cenou v inzerátech a konečnou cenou nemovitosti
Nerealistické ceny v inzerátech podporují i nabídky developerů.
Nerealistické ceny v inzerátech podporují i nabídky developerů. | Foto: Finep

Praha - Probíráte inzeráty v touze po vlastním bydlení a všechny ceny jsou o něco vyšší, než si můžete dovolit? Nemusíte věšet hlavu. Podle realitních agentů se totiž většina nemovitostí ve výsledku prodá za méně peněz, než inzeráty uvádějí.

"Mezi cenami, za něž jsou nemovitosti nabízeny, a tím, za kolik jsou nakonec prodány, je velký rozdíl. Ale jak velký je, to nikdo přesně neví, protože systém pro evidenci realizačních cen dosud neexistuje," poznamenal generální sekretář Asociace realitních kanceláří České republiky Jan Borůvka.

Podobné údaje však klienty zajímají a často se makléřů na tento rozdíl ptají. Proto se asociace rozhodla, že tyto údaje začne sledovat. Ostrý provoz projektu, který bude data shromažďovat, je naplánován na podzim. V zimě by měli mít lidé k dispozici první údaje.

Dozví se z nich nejen to, v kolika procentech případů se konečná kupní cena odlišuje od té inzerované, ale také - o jakou sumu.

Britové snižují až o 26 procent

Například ve Velké Británii už tyto údaje sledují. Podle analýzy publikované na stránkách společnosti Real Estate Publishers snižuje v současné době cenu plných 60 procent prodávajících.

Jsou ochotni jít dolů v průměru o 11 až 26 procent. Hlavní motivací je touha prodat.

A právě v tom se liší britští majitelé nemovitostí od těch v Česku.

"Velká část nabízených nemovitostí se v dohledné době neprodá, protože požadované ceny jsou mimo realitu trhu. Čeští prodávající nejsou, na rozdíl od svých protějšků v celé Evropě, ochotni jít s cenou dolů. Raději neprodají vůbec. Výsledkem je, že obchody se hýbou jen minimálně," konstatoval Jan Borůvka.

Za stejný přístup kritizuje sekretář Asociace realitních kanceláří i velké developerské firmy.

"Přiživují nerealistické představy tím, že staví na odiv nesmyslně vysoké ceny. Pokud zlevní, tak jen skrytě, formou různých neprůhledných výhod," upřesnil Borůvka.

Ačkoliv oficiální statistiky zatím k dipozici nejsou, realitní makléři odhadují, že rozptyl snížení konečné ceny oproti původně inzerované se pohybuje mezi jednotkami procent až po deset procent.

"Kupní cena je vždy předmětem jednání. Když ji makléř stanoví správně, obvykle není nutné s ní hýbat. někteří majitelé nemovitostí se ale chtějí pokusit prodat za vyšší cenu. Pak po určité době dochází k úpravám," poznamenal Radovan Hlavinka, generální ředitel společnosti Gaute reality.

Podle něj se tak může stát, že dům, který byl dlouho nabízen za šest milionů korun lze najednou po roce koupit za čtyři miliony.


 

Právě se děje

Další zprávy