Za tři měsíce jen dva obchody, i to je v krize v Česku

Ekonomika Ekonomika
6. 4. 2009 17:00
Kancelářské budovy, sklady nebo obchodní centra se přestaly prodávat
Zavřený supermarket. Ilustrační foto.
Zavřený supermarket. Ilustrační foto. | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Málokterá statistika dokládá dopad celosvětové ekonomické krize na obchody v Česku tak přesně jako ta, která informovala o investicích do kancelářských budov, obchodních center, skladů a hotelů.

Za tři měsíce letošního roku se totiž na tomto trhu uskutečnily pouhé dva obchody a investice se tak podle poradenské společnosti CB Richard Ellis propadly o 70 procent na 1,6 miliardy korun.

Jeden velký obchod

A propad mohl být ještě větší, jeden z uzavřených obchodů, prodej pražské kancelářské budovy německému fondu Deka Immobilien byl totiž z kategorie obřích. Za budovu fond zaplatil 40 milionů eur.

"Nízká aktivita na trhu je ovlivněna světovou ekonomickou krizí, nicméně uzavření transakce Jungmannova Plaza vidíme jako pozitivní zprávu a zájem o nemovitosti nejlepší kvality," uvedl vedoucí investičního oddělení pražské pobočky CB Richard Ellis Stuart Bloomfield.

To potvrzují i další poradenské společnosti. Podle aktuální studie mezinárodní poradenské společnosti DTZ jde na tuzemském trhu zatím o rekordně nízkou aktivitu, jež v meziročním srovnání znamená propad o 65 %. „Navzdory těmto číslům odhadujeme, že investiční trh letos skončí s celkovým objemem kolem 500 milionů eur. Pozorujeme, že někteří investoři monitorují příležitosti a je pouze otázkou času, kdy se setká jejich očekávání cenové úrovně s nabídkou ze strany prodávajících," řekl Martijn Kanters z DTZ.

Za rok 2008 zaznamenaly v Česku investice do komerčních nemovitostí pokles kolem 60 procent. Podle mezinárodní poradenské firmy Cushman & Wakefield činil jejich objem za celý rok 833 milionů eur.

V Česku se i méně staví. Během prvního čtvrtletí bylo postaveno 171 500 metrů čtverečních skladů. Meziročně je to více než pětinový pokles. Na 16,4 procenta vzrostlo také množství nepronajatých skladových ploch.

Šetří se na nájemném

"Důvodem poklesu nové nabídky je ztížený přístup developerů k bankovním úvěrům, vysoká nabídka prostor dokončených v uplynulém roce a jejich stále vysoká neobsazenost," uvedl analytik King Sturge Ondřej Novotný.

Firmy se také snaží ušetřit na nájemném. Realitní kanceláře upozorňují, že snaha uspořit na nájemném už je patrná u mnoha společností. "U drobných živnostníků dokonce dochází k úplnému rušení provozoven a začínají podnikat ze svého bydliště. Větší a střední firmy se snaží jednat s majiteli nemovitostí o snížení nájemného nebo se rovnou stěhují do lacinějších prostor," žekl ředitel Sting Commerce Daniel Říman.

Nájemci jsou podle něj kvůli úsporám ochotní dělat kompromisy a slevovat ze svých nároků na kancelářské prostory.

 

 

Právě se děje

Další zprávy