Haló, chtěl bych pračku. Ruské Eldorado zvyšuje příjmy

Jiří Just Jiří Just
28. 5. 2013 15:05
Společnost ovládaná PPF už působí ve 180 městech

Moskva (od našeho spolupracovníka) - Ruský trh se spotřební elektronikou a bílou technikou hlásí růst. V roce 2012 stouply tržby meziročně o 9,5 procenta na 1,112 bilionů rublů (přibližně 691 miliard korun).

Nejrychleji roste prodej zrcadlových fotoaparátů (o 31 procent), mobilních telefonů (o 11,4 procent), bezmála o deset procent stoupl zájem o velké domácí spotřebiče jako ledničky nebo pračky.

Stále rostoucí apetit ruských spotřebitelů dělá radost také síti se spotřební elektronikou Eldorado, kterou od roku 2009 kontroluje česká skupina PPF. Její tržby loni stouply o více než 15 procent na téměř 112,5 miliardy rublů (přibližně 70 miliard korun).

„Dnes si ruský klient přeje, aby ho prodejci poslouchali. Nepodřizuje se pouze nabídce, upřednostňuje dialog s prodejcem. A to není pouze záležitost Moskvy. Rusové začínají být náročnější a lehce si osvojují nové způsoby nákupu," říká Soňa Doleželová, viceprezidentka sítě Eldorado pro provozní podporu, marketing a servis.

Evolucí si prošlo také samotné Eldorado. Před vstupem PPF stavěla tato síť na první místo cenu a zaměřovala se nejen na značky typu A či B, tedy renomované zboží, ale také na takzvané private labels, tedy vlastní značky konkurující především nízkou cenou. To tehdy odpovídalo ruské kupní síle, která se pomalu vzpamatovávala z hluboké ekonomické krize z přelomu tisíciletí.

V "menších" městech stačí výdejní místa

Eldorado s téměř 400 obchody a 230 franšízami ve 180 městech nyní patří mezi lídry ruského trhu se spotřební elektronikou. Tak jako v jiných zemích i zde roste prodej zboží přes internet. Nejen ve velkoměstech, ale i regionech.

"Přes internet jsme v letošním prvním čtvrtletí prodali 6,8 procenta z celkového objemu prodeje společnosti, přičemž v roce 2012 to bylo kolem 1,9 procenta," říká Doleželová.

„Potenciál v tomto segmentu je veliký a rozvoj tohoto prodejního kanálu je součástí naší strategie. Více jak 60 procent Rusů používá internet. Konkrétně v našem případě vidíme rozdíl mezi zbožím, které si zákazníci kupují v obchodech, a tím, které si objednávají na internetu. Tam si objednávají specifičtější zboží," říká manažerka.

Největší kupní síla připadá na Moskvu a Petrohrad. Bilionový ruský trh se spotřební elektronikou ale láká i k expanzi za hranice velkoměst.

„V padesátitisícových městech se nevyplatí otevírat velké obchody o dvou tisících metrech čtverečních. To není rentabilní. Proto jsme přišli s jinou strategií," upřesňuje Doleželová.

Eldorado začalo od loňského prosince využívat sítě výdejních míst, určených jinak zejména pro internetové obchody. V prvních čtyřech měsících otevřelo padesát takových specifických výdejen. Možnost výdeje zboží objednaného přes internet poskytuje Eldorado také ve svých 200 klasických kamenných obchodech.

„Je to flexibilnější a méně finančně náročný způsob dodávky zboží. Využívají ho přitom i Moskvané. Pro ně je pohodlnější si zajít do nejbližšího výdejního místa, než čekat doma na kurýra, který může stát hodiny v zácpě," vysvětluje Doleželová.

„V roce 2013 počítáme s přibližně 200 výdejními místy a 350 našimi prodejnami, které kromě standardních služeb poskytují servis výdejního místa," dodává.

Ruská rarita: Nákupy po telefonu

Kromě toho v Rusku funguje pro Evropu poněkud nepřirozený způsob nakupování - objednávky po telefonu.

„V Rusku je tento způsob prodeje velmi žádaný. Ruští zákazníci mají velmi rádi osobní přístup. Zavolají si na zákaznickou linku, zeptají se na výrobek, jak vypadá nebo jaká jsou k němu doporučení," říká Soňa Doleželová.

Eldorado zavedlo speciální nákupní linku nedávno, ale podle viceprezidentky společnosti je o telefonní služby zájem. Klientům má zejména vyhovovat, že si telefonicky mohou objednat nejen zboží, ale rovnou celý balíček dalších služeb, včetně dovozu, instalace či nastavení zboží.

Obchod s konkurencí?

V polovině dubna zveřejnil ruský deník Kommersant informaci, že síť Eldorado by mohl od PPF koupit jeho hlavní konkurent na trhu - společnost M.Video. Ruský antimonopolní úřad už podle deníku dostal na stůl žádost o povolení k transakci. Ani jedna ze stran se k obchodu nechtěla oficiálně vyjádřit.

"Podle poměru P/S vypočítaného pro M.Video může cena Eldorada tvořit 38 miliard rublů. Avšak definitivní cena bude záviset na jednání mezi stranami a také na objemu úvěrových závazků v bilanci Eldorada," uvedl pro ruskou agenturu Prajm analytik společnosti Univer Kapital Dmitrij Alexandrov.

Alexandrov dodává, že tento nákup umožní M.Videu stát se bezkonkurenční jedničkou na ruském trhu se spotřební elektronikou a jedním z největších hráčů v Evropě.

V současné době M.Video ovládá 12,5 procenta ruského trhu. V loňském roce maloobchodní tržby společnosti vyrostly o 20 procent na 158 miliard rublů. Přesto se čistý zisk společnosti snížil o 19 procent na 4,1 miliard rublů.

O prodeji Eldorada M.Videu se hovořilo už na podzim 2011. Jednání mezi PPF a ruskou společností však tehdy skončila neúspěšně.

Ekologie především

Ačkoliv je Rusko hrdé na své přírodní bohatství, má výrazný problém s jeho ochranou. Dosud například v zemi neexistuje program na zpracování odpadů. Eldorado by chtělo jít v této oblasti příkladem.

„Od roku 2010 naše síť pravidelně provádí akce „šrotovné" na likvidaci a zpracování staré techniky na celostátní úrovni. Zjistili jsme totiž, že se v ruských regionech nahromadilo velké množství spotřebičů, se kterými se nic nedělá a pouze ohrožují životní prostředí," říká Soňa Doleželová.

Program recyklace techniky v Eldoradu byl prý natolik úspěšný, že se jim inspirovali nejen konkurenti, ale rovněž prodejci nábytku a dokonce i obuvi.

 

Právě se děje

Další zprávy