Jak se vyhnout krizi? Poláci to díky Euru zvládli znovu

Petr Holub
8. 6. 2012 6:00
Fotbalové mistrovství pomohlo polské ekonomice, hlavně díky novým dálnicím
Foto: Thinkstock

Praha/Varšava - Před třemi lety bylo Polsko jedinou zemí EU, která v době největšího poklesu rostla. Vloni pak polské hospodářství posílilo o čtyři procenta, letos udrží tempo nad třemi procenty.

Česká ekonomika přitom loni nevyrostla ani o dvě procenta a letos už pouze skalní optimisté očekávají, že nezpomalí.

Vysvětlení rozdílu přinesl deník Insider. Zmiňuje jediný klíčový důvod: mistrovství Evropy ve fotbale.

"Možná to zní banálně, ale investiční aktivita spojená s fotbalovým šampionátem je natolik výrazná, že odlišuje Polsko od všech ostatních evropských zemí," vysvětluje hlavní ekonom banky Patria Finance David Marek, proč naši severní sousedé zažívají ekonomický boom v období, kdy na Evropu dopadají důsledky dluhové krize.

"Už při předchozí krizi v letech 2008 a 2009 bylo Polsko jedinou zemí na kontinentě, která nepodlehla recesi. Bylo to právě z toho důvodu, že se rozbíhaly investiční práce spojené se šampionátem," dodává bankéř.

Dálnice do tří let

Markovo tvrzení ilustruje prostá statistika. Polský státní investor GDDKiA odevzdá letos do provozu přes 450 kilometrů dálnic, v uplynulých třech letech se dokončovalo po sto kilometrech.

Takový byl plán pro Euro 2012...
Takový byl plán pro Euro 2012... | Foto: wyborcza.biz

Stavební náklady polských dálnic se v přepočtu pohybují na úrovni 200 až 500 milionů korun za kilometr, letos se tedy dokončí pouze na dálnicích investice za 150 až 200 miliard. Další peníze jdou do rychlostních silnic, nových stadionů, ubytovacích kapacit a do železnice.

Dálnice se obvykle zprovozní do tří let od podpisu smlouvy s příslušnou stavební firmou, přesto vláda nesplnila ani všechny sliby a nedokončila před šampionátem všechny tři plánované dálnice.

Návštěvníci evropského mistrovství se mohou spolehnout na to, že se po dálnici dostanou z Berlína do Lódže a Varšavy nebo z Drážďan do Vratislavi, Katovic a Krakova.

Úsek z Krakova na Ukrajinu ale bude dokončen až koncem roku.

A nepodařily se uskutečnit ani dva ze tří PPP projektů na severojižní dálnici A1, která měla zajistit spojení od české hranice do Gdaňska. Když se Češi probojují do čtvrtfinále, nebude to nic pohodlného, protože právě v Gdaňsku by mohli hrát.

... a tohle se stihlo.
... a tohle se stihlo. | Foto: wyborcza.biz/

Chybějící třísetkilometrový úsek z Katovic do Toruně dostaví státní investor nejdříve napřesrok, osmnáctikilometrový úsek k české hranici zřejmě letos na podzim.

Poláci investují dvakrát víc

Česká vláda napodobovala polské kolegy pouze v letech 2008 a 2009. Stavební investice financované veřejným sektorem vyrostly během dvou krizových let v obou zemích o třetinu. Pomohly více Polákům, kteří nespoléhají pouze na export a netrpěli jeho výpadkem tolik jako Češi.

V roce 2010 začaly vlády Polska i Česka šetřit, připomíná deník Insider. České vládní investice poklesly o desetinu, polské o dvacetinu.

Od loňska se česká a polská vláda chovají opačně. V prvním čtvrtletí roku 2012 utratil český stavební sektor za investice o pětinu méně oproti prvnímu čtvrtletí roku 2010. V Polsku stoupl objem vládních investic o tři čtvrtiny.

Analytik David Marek však upozorňuje, že Poláci platí za šampionát vyšším rozpočtovým schodkem. Loňský deficit překročil pět procent HDP, zatímco Češi se zadlužili o dvě procenta méně.

 

Právě se děje

Další zprávy