Kdo koupil akcie Facebooku, prodělal. Alespoň zatím

ČTK Jiří Hovorka ČTK, Jiří Hovorka
22. 5. 2012 9:35
Druhý den obchodování akcie klesly o desetinu, i když trh letos rekordně rostl
Foto: Reuters

New York - Druhý den obchodování s akciemi sociální sítě Facebook přinesl ještě větší zklamání, než jakým byla páteční premiéra.

Dlouho očekávaná akcie v pátek zhruba udržela upisovací cenu 38 dolarů, když se po prvotním zájmu cena dostala k 45dolarové hranici, poté ale kurz klesl a první den obchodování ukončil na 38,23 dolarech.

Pondělní start obchodování akcii poslal na 35,50 dolaru a po půl hodině už ztráta překonala desetinu upisovací hodnoty, když se cena dostala k 33 dolarům. Poté došlo k mírné korekci ztráty a zhruba po hodině druhého dne obchodování se cena přiblížila k 34 dolarům, což znamená propad o 11,5 procenta za hodinu.

Druhý den obchodování nakonec akcie uzavřely na 34,03 dolaru, což znamená denní propad kurzu o 11 procent. Tím šly akcie sociální sítě proti pondělnímu trendu indexů světových burz. Souhrnný index trhu Nasdaq, kde se akcie Facebooku obchoduje, získal během pondělí 2,46 procenta, což byl jeho nejvyšší přírůstek od loňského prosince. Optimismus vycházel z toho, že lídři nejvyspělejších ekonomik světa vyjádřili podporu setrvání Řecka v eurozóně.

Zuckerbergovo jmění

Jmění zakladatele Facebooku Marka Zuckerberga se během pondělí zmenšilo o 2,2 miliardy dolarů, napsal server Bloomberg.

Před vstupem na burzu se odhadovalo, že jím vlastněný podíl má hodnotu 17,5 miliardy dolarů, což z něho podle časopisu Forbes dělalo 35. nejbohatšího člověka planety.

Lépe na tom nejsou ani další významní akcionáři populární sociální sítě. Spoluzakladatel Eduard Savarin přišel od pátku o 230 milionů dolarů, Sean Parker počítá ještě o něco větší ztráty.

Analytici se podle agentury Reuters domnívají, že titul přestaly podporovat upisující banky v čele s Morgan Stanley, jejichž nákupy udržely kurz Facebooku v pátek nad emisní cenou.

Další záchrana Wall Street

Že akcie nejmasovější sociální sítě neklesly pod upisovací cenu již během prvního obchodního dne na burze, bylo zásluhou masivní podpory bank. Tvrdí to makléři z Wall Street, které cituje list The New York Post.

Makléři tvrdí, že banky mohly na podporu akcií Facebooku během pátečního obchodování vynaložit až 380 milionů dolarů. To je více jak dvojnásobek zisku (176 milionů), který inkasovaly za přípravu emise před vstupem Facebooku na burzu.

"Je to další záchrana Wall Streetu - tentokrát ale musely peníze vysolit banky," píše list. Nadneseně tak odkazuje na finanční krizi z roku 2008, kdy po krachu investiční banky Lehman Brothers musela americká vláda poskytnout bankám obrovské sumy peněz, aby se vypořádaly se systémovým rizikem. Mnoho bank tehdy bylo na pokraji bankrotu.

Hlavním manažerem emise je Morgan Stanley, syndikát měl ale celkem 33 mezinárodních bank. Ze záznamů zveřejněných po prvním obchodním dnu bylo patrné, že banka Morgan Stanley měla na konci pátečního obchodování kolem 162 milionů akcií Facebooku v tržní ceně 6,16 miliardy dolarů. Banka JP Morgan držela akcie za zhruba 3,2 miliardy dolarů, Goldman Sachs měl akcie v tržní ceně zhruba 2,4 miliardy dolarů.

Slet skeptiků

Jak veliké bylo očekávaní před zahájením obchodování, tak slyšitelně se po jeho zahájení ozývají skeptici.

Například analytik Brian Wieser z makléřské společnosti Pivotal Research Group je přesvědčen, že cena jedné akcie Facebooku neměla překročit 30 dolarů. Cokoliv nad touto cenou by podle něj signalizovalo, že Facebook je dokonalý podnik. „To ale zdaleka není pravda," upozorňuje Wieser. Investorům proto radí akcie Facebooku prodat.

Jiní experti navíc upozorňují, že Facebook by měl v letošním roce vykázat zisk na akcii jen asi 43 centů. Aktuální cena mírně nad 38 dolary je tedy více než 88násobkem zisku na akcii. Naproti tomu akcie Googlu jsou nyní oceněny na zhruba 18násobek zisku na akcii, akcie Applu asi na 13násobek. Pokud by se použila stejná metodika, musely by akcie Facebooku stát mnohem méně než deset dolarů.

Zastánci Facebooku tvrdí, že podnik má obrovský potenciál, neboť má více než 900 milionů registrovaných uživatelů. Jiní naopak oponují, že Facebook z jednoho uživatele nedokáže moc peněz vydělat. Navíc není jisté, jak bude Facebook prosperovat v prostoru mobilní komunikace.

 

Právě se děje

Další zprávy