Washington - Lidé loni obdivovali především americké technologické firmy. V žebříčku podniků seřazených podle popularity, který již popáté zveřejnil časopis Fortune, zvítězila opět společnost Apple. Následovaly Google a Amazon.
"Po smrti Steva Jobse vyvstala otázka, co bude s budoucností společnosti. Pod vedením nového šéfa Tima Cooka ale Apple nadále prosperuje," komentují autoři výsledek výzkumu, kterého se tentokrát zúčastnilo 3855 ředitelů, vedoucích pracovníků a analytiků.
Ti připomínají, že v posledním kvartále minulého roku vykázal podnik rekordní tržby a pokračoval ve svém růstu - prodej iPhonů se zvýšil o 81 procent, iPadů zákazníci koupili o 334 procent více.
Cena akcií Applu také v uplynulém týdnu překonala hranici 500 dolarů za kus, čímž se firma stala nejcennějším podnikem ve světě.
Apple vévodil žebříčku i ve všech předchozích čtyřech ročnících.
Na druhém místě skončil již potřetí Google. Z loňských úspěchů skupiny, která provozuje světově nejrozšířenější vyhledávač a desítky dalších produktů, připomínají autoři převzetí výrobce mobilních telefonů Motorola Mobility.
"Služby jako Gmail, YouTube a Google Reader se výrazně modernizovaly a společnost konečně představila svoji sociální síť Google+," doplňuje Fortune.
Uspěl také fast food
Amazon.com, který dodává na trh elektronické čtečky Kindle, skončil jako třetí. Meziročně se polepšil - v roce 2010 se dostal jen na sedmou příčku.
V první patnáctce dále skončily Coca-Cola, technologická skupina IBM, Berkshire Hathaway, což je fond známého amerického investora Warrena Buffetta, ale také fast foodový řetězec McDonald´s.
"Proč je McDonald´s navzdory trvalému odporu k rychlému občerstvení tolik obdivovanou a rozpoznatelnou značkou?" ptají se američtí analytici. Může za to například rozšíření nabídky, ale také skutečnost, že McDonald´s se věnuje v rozsáhlé míře charitě. Navíc se mu dařilo i po finanční stránce.
Z neamerických společností dopadla nejlépe německá automobilka BMW. Ta obsadila čtrnácté místo. Mezi francouzskými podniky vede L´Oréal. Česká firma se do nejlepší padesátky nedostala žádná.