Evropa táhne automobilky ke dnu, Fiat chce odejít

Tereza Holanová Tereza Holanová, Věra Tůmová
24. 2. 2012 18:43
Zástupci automobilek se snaží problém s malou poptávkou řešit, naráží ale na tlak politiků a odborů
Foto: Fiat

Milán, Londýn - Trh, který táhne tržby dolů. Takto nyní vidí některé automobilky Evropu. Zatímco ve východní Asii trvá růst a k oživení se vrací i Severní Amerika, na starém kontinentu jsou čísla rok od roku horší.

Japonská Mitsubishi již oznámila, že letošní rok pro ni bude v Evropě posledním, americký koncern General Motors uvažuje o vytvoření aliance s francouzským Peugeotem.

Drží nás USA

Další automobilkou, která zvažuje, že část své výroby v Evropě zruší, je italský Fiat. To, že by společnost mohla dvě z pěti továren v Itálii zavřít, uvedl v pátek šéf skupiny Sergio Marchionne.

K tomuto kroku by se odhodlal, pokud by poklesla poptávka v USA. Evropa, která je hlavním odbytištěm automobilky, totiž nadále trpí nedostatečnou poptávkou.

Jak list Chicago Tribune připomíná, Marchionne zároveň drží většinový podíl v americké skupině Chrysler. Továrny v USA přitom aktuálně vyrábí maximální možné množství, a ani to nestačí pro uspokojení zájmu místních spotřebitelů. Třetinu dodávek do Spojených států proto zajišťují dělníci v Kanadě, Mexiku a Evropě.

Pokud by ovšem italské závody o tohoto zákazníka přišly, nemá smysl je všechny udržovat, říká ředitel Fiatu. Problémem podle něj mohou být především vysoké náklady - hodinová odměna dělníka činí v Itálii 26,31 euro, zatímco v Polsku je to 9,12 euro, v Brazílii 10,98 euro a v Srbsku 4,23 euro.

Fiat slaví 110 let od založení:

Možná spolupráce

Samotný Fiat vykázal v Evropě za loňský rok ztrátu 500 milionů euro (12,5 miliardy Kč). V Evropě se příliš nevedlo ani skupině General Motors (GM), která tu loni skončila ve ztrátě 700 milionů dolarů (13,6 miliardy Kč). Pro společnost to byl dvanáctý neúspěšný rok na starém kontinentu.

Automobilka ze Spojených států zde má dvě fabriky, obě se nacházejí ve Velké Británii. Po zveřejnění výsledků za rok 2011 zástupci podniku oznámili, že budou situaci v Evropě muset řešit. Jak, zatím neuvedli.

O týden později se objevila zpráva, že GM vyjednává s francouzskou skupinou PSA Peugeot Citroën o tom, že budou obě společnosti spolupracovat na vývoji motorů a případně i na výrobě automobilů. Peugeot přitom loni ztratil v Evropě 92 milionů euro.

Vyrábí se více, než je třeba

"Poptávka v Evropě ještě na nízkých hodnotách zůstane, a to nejméně do 2014," komentuje šéf Fiatu.

Automobilky na starém kontinentu doplácejí na klesající prodeje (v západní Evropě klesly od roku 2007 o 14 procent) a chronickou nadprodukci. "Srovnat výrobu se současnou poptávkou by v Evropě znamenalo snížit roční výrobu o 1,5 milionu vozů," předpovídá analytik Morgan Stanley Adam Jonas.

Propouštění dělníků ale komplikuje tlak politiků a odborů, kteří tomuto snížení nákladů v mnoha případech brání.

Příkladem je Francie, kde zástupci Renaultu a Peugeotu oznámili senátorům, že si již nezvládají konkurovat ve výrobě malých vozů - pro obě společnosti na tamním trhu není místo. Vláda ovšem rozhodla, že produkce musí pokračovat, aby neklesl počet pracovních míst.

Navzdory celoevropským statistikám se však i nyní některým automobilkám na kontinentu daří. Příklad jsou skupiny BMV nebo Daimler, ale také největší výrobce v Evropě Volkswagen.

Ten v pátek oznámil rekordní zisk ve výši 15,8 miliardy eur (395 miliard Kč). Jakým dílem k němu přispěla Evropa, však zástupci firmy ještě neuvedli. Jak ale informuje deník The Wall Street Journal: "Tyto společnosti těží ze silné poptávky především v Číně a USA."

Jaká jsou nejhezčí auta loňského roku:


 

Právě se děje

Další zprávy