Lidem stačí navigace v mobilech a TomTom na to doplácí

ČTK ČTK
22. 7. 2011 10:01
Globální trh s navigačními přístroji letos klesne zhruba o pětinu
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Aktuálně.cz

Amsterodam - Přes půl miliardy eur odepsal do rezerv největší evropský výrobce navigačních zařízení a digitálních map TomTom.

Kvůli tomu se ve druhém čtvrtletí překvapivě propadl do ztráty 489 milionů eur (zhruba 12 miliard Kč).

TomTom se tak rozhodl učinit kvůli zhoršení výhledu trhu přenosných navigačních zařízení (PND).  Firma nedávno předpověděla pokles globálního trhu v tomto sektoru v letošním roce o 15 až 20 procent. Spotřebitelé totiž přecházejí k levnému navigačnímu softwaru na mobilních telefonech.

Tržby firmy za čtvrtletí klesly meziročně o 23 procent, proti prvnímu čtvrtletí však byly o 33 procent vyšší. TomTom čerpá 80 procent svých tržeb z prodeje PND.

Spolupráce s Apple

TomTom chce kompenzovat propad prodeje přenosných navigací a omezit závislost na jediném produktu zvýšením záběru aktivit. Součástí plánu je například aplikace pro telefony iPhone nebo rozšíření nabídky služeb na informace o aktuální dopravě.

Firma nyní také zaměřuje navigace hlavně na automobilový trh, kde tržby v tomto segmentu ve druhém čtvrtletí vzrostly o 34 procent. V rámci toho podepisuje nové dohody s výrobci automobilů o zabudování svých zařízení do palubních desek.

Hlavním konkurentem TomTomu na trhu navigačních zařízení je americký Garmin, zatímco v digitálních mapách firmě konkurují Google a společnost Navteq vlastněná finskou Nokií.

 

Právě se děje

Další zprávy