Chci-tečka-colu. Nastala revoluce internetových adres

Zahraničí ČTK Zahraničí, ČTK
20. 6. 2011 17:01
V Singapuru schválili vstup koncových domén s proslulými značkami na síť
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: Reuters

Singapur/Londýn - Forget .com, here's .coke.

Tato slovní hříčka stanice CNN - tedy zapomeňte na com, je tu doména coca-coly - přesně vystihuje právě započatou revoluci v oblasti internetových adres.

V pondělí ji v Singapuru schválilo Internetové sdružení pro přidělování jmen a čísel (ICANN). Přijalo, že majitelé firemních značek mohou začít provozovat své vlastní úseky internetu.

Vstup koncových domén s proslulými značkami na síť, například .apple či .marlboro, je dosud zřejmě největší změnou v přidělování internetových domén.

"Je to začátek zcela nové fáze internetu," míní předseda rady ředitelů ICANN Peter Dengate Thrush. Pondělnímu rozhodnutí organizace předcházelo šest let vyjednávání.

Zkušební období pravděpodobně začne v lednu, a to na 90 dnů, kdy začne ICANN přijímat žádosti o registraci nových koncových domén. Proces registrace bude náročný: Poplatek je 185 tisíc dolarů (3,15 milionu Kč) a průvodce registrací má 360 stran. Má zabránit podvodníkům v zabrání hodnotných domén pro sebe.

.org či .com dostanou sourozence

Obecných koncovek v internetových názvech, tedy domén nejvyššího řádu jako .org či .com, je nyní 22. Dalších zhruba 250 koncových domén patří jednotlivým státům či územím. V novém systému se očekává několik stovek dalších domén nejvyšší úrovně.

Schválená změna se považuje za obrovskou příležitost pro podniky zvučných značek, aby získaly nad svou internetovou prezentací větší kontrolu a mohly na své stránky posílat návštěvníky přímo. Opatření ale může být také hrozbou pro ty, kterým se nepodaří využít této příležitosti včas.

Změní se ale i způsob, jakým vyhledávače jako Google nalézají výsledné odkazy. A organizace budou jinak optimalizovat využití vyhledávačů, aby byly odkazy na jejich stránky ve výsledcích vyhledávání zřetelnější.

"Jako velká značka to můžete ignorovat na vlastní nebezpečí," uvedl Theo Hnarakis, šéf australské firmy Melbourne IT DBS, která dává domény registrovat a firmám a světovým organizacím radí, jak podnikat na síti.

"Radíme lidem, aby si vlastní značku koupili, aktivovali ji a návštěvníky přesměrovávali na své současné stránky," dodal. Melbourne IT DBS má přes 3500 klientů a mezi nimi značky jako Volvo, GlaxoSmithKline či Lego, napsala agentura Reuters.

Z Česka pět šest žádostí

Podle výkonného ředitele správce české národní domény CZ.NIC Ondřeje Filipa by z Česka nemělo přijít více než pět žádostí.

"Je třeba si uvědomit, že jen vstupní poplatek za žádost o novou doménu přesahuje tři miliony korun a že zpracování žádosti rozhodně není jednoduché. Jde tedy o finančně a organizačně náročnější operaci," řekl ČTK.

Podle Filipa lze proto předpokládat, že o domény budou žádat především globální společnosti, nadnárodní asociace, velká města a firmy, které chtějí umožnit registrace poddomén běžným uživatelům.

Jedna z českých firem už projevila zájem o koncovku .free, doplnil.

Ministerstvo průmyslu a obchodu v nových doménách vidí příležitost pro české firmy a minulý týden k tomu pro ně uspořádalo seminář. "Chceme firmám pomoci získat z této změny co nejvíce, ale zároveň je chceme připravit jak na příležitosti, tak na případné problémy, které to může přinést," uvedl ředitel sekce harmonizace a komunikačních služeb MPO Jan Duben.

Energetická společnost ČEZ svůj další postup v této věci teprve určí. "O této možnosti víme, teprve však budeme zvažovat, zda by pro nás měla význam," řekla mluvčí skupiny ČEZ Eva Nováková.

 

Právě se děje

Další zprávy