Největším obchodním řetězcem zůstal Wal-Mart

Radek Pecák Radek Pecák
13. 1. 2011 13:36
Pokles zisku už ve finančním roce 2009 zaznamenala jen menšina obchodníků
Tesco je mezi obchodníky světovou čtyřkou. Zákazníky láká do svých obchodů i novými uniformami prodavačů
Tesco je mezi obchodníky světovou čtyřkou. Zákazníky láká do svých obchodů i novými uniformami prodavačů | Foto: Tesco

New York - Už jen  třetině z 250 největších maloobchodních řetězců na světě klesly ve finančním roce 2009 (tj. ke konci června 2010) tržby. Jedná se tedy o výrazné zlepšení v porovnání s rokem 2008, kdy pokles zisku vykazovaly dvě třetiny obchodníků.

Uvádí to nová studie společnosti Deloitte a STORES Media s názvem Global Powers of Retailing.

Důvodem poklesu prodejů u části obchodních řetězců byla podle studie zejména přetrvávající celosvětová ekonomická recese, která vedla k opatrnějšímu chování spotřebitelů a poklesu dostupných úvěrů. Čisté zisky u 250 největších maloobchodníků se ale zvýšily, a to z 2,4 procenta v roce 2008 na 3,1 procenta v roce 2009.

Velmi dobré výsledky vykazovali především prodejci módního zboží, kterým vzrostl zisk z 4,1 procenta na 7,6 procenta ve srovnání s celkovým nárůstem tržeb o pouhých 0,7 procenta.

Obchodníci dokázali snížit své náklady

„Čísla potvrzují snahu maloobchodníků po celém světě udržet ziskovost. Před rokem spotřebitelé omezovali své nákupy a velký objem zásob vedl k výrazným slevám. Maloobchodníci ale rychle zjistili, kde je možné ušetřit náklady a nyní se jim to začíná vyplácet. Zvyšování ziskovosti bude pro ně nicméně těžké nadále udržet. Spolehnout se musí na ekonomické oživení, které by mohlo vrátit tržby na předcházející úroveň," uvedl Ira Kalish, ředitel oddělení spotřebitelského průmyslu v Deloitte Research ve Spojených státech.

„V České republice očekáváme podobné hospodářské výsledky jako ve světě. V případě dosažení  ziskovosti tuzemských řetězců bude hrát významnou roli jejich efektivita, včetně toho, za kolik jsou schopni výrobky a zboží od svých dodavatelů pořizovat a jaké jsou s nimi schopni vyjednat množstevní slevy," uvedl Martin Tesař, vedoucí partner oddělení auditu ve společnosti Deloitte ČR.

Pořadí jednotlivých řetězců podle objemu tržeb se oproti situaci před rokem v podstatě nezměnilo. První zůstává americký Wal-Mart, jehož tržby jsou více než třikrát vyšší než druhého francouzského Carrefouru, třetí je německé Metro a čtvrté britské Tesco.

 

Právě se děje

Další zprávy