Seriál Sanitka 2 je rasistický, stěžuje si filmař

Magdaléna Daňková
Aktualizováno 5. 11. 2013 12:38
Lukáš Senft tvrdí, že v některých dílech rozdmýchává seriál nenávist vůči Romům.
V seriálu účinkuje řada známých hereckých osobností.
V seriálu účinkuje řada známých hereckých osobností. | Foto: Barbora Valešová

Praha - Seriál Sanitka 2, který vysílá Česká televize, obsahuje v některých dílech rasistické momenty, které představují Romy jako lidi předurčené ke kriminalitě.  

Stěžuje si na to dokumentarista Lukáš Senft, který poslal minulý týden otevřený dopis České televizi, ve kterém vyzývá, aby autoři českého seriálu Sanitka 2 vysvětlili rasistické scény zaměřené proti romské komunitě.

Podle Senfta je ve dvou dílech seriálu (druhém a osmém) podáván zjednodušený obraz Roma jako tvora předurčeného ke kriminalitě. Renč pro server TÝDEN.cz uvedl, že takovéto zobrazení rasistické není. "V seriálu máme celou řadu různých dramatických situací. Vyobrazujeme v něm i feťáky, bílé grázly a jedním z problémů je kriminalita Romů," řekl.

Renč dodal, že chtěl seriál natočit pravdivě. "V seriálu nejsou dramatické jenom scény s Romy, máme tam celou řadu dramat. Pokud mi ovšem někdo bude tvrdit, že žádný Rom nikdy nekradl, tak to pravda nebude. Kradou všichni, černí i bílí," poznamenal režisér pro redakci TÝDNE.cz.

Morální zodpovědnost za dílo

Podle Senfta by ale každý filmař měl nést zodpovědnost za své dílo. "Myslím, že každý filmař nese zodpovědnost za to, jaký morální a ideový korpus má jeho dílo. Nese zodpovědnost za to, jakou etiku a způsob přemýšlení předává jeho film," uvádí student FAMU v dopise.

K napsání otevřeného dopisu televizi jej vedlo odvysílání dvou dílů, ve kterých jsou Romové zobrazeni jako nepochopitelná, cizí a nebezpečná skupina. Dopis převzal také zpravodajský server občanského sdružení Romea.

Jde o tyto momenty. Ve druhém díle vyjíždí záchranáři k romskému vrahovi partnerky, který je zpodobňován jako hlupák, který neví ani číslo rychlé záchranné služby. Navíc v dialogu Marka Vašuta (alias Neliby) se Zlatou Adamovskou (dispečerkou Eliškou) zazní věta: "My tady nejsme od toho, abychom se prali s cikánama."

V osmém díle pak autoři zosnovali scénu, ve které Tomáš Juřička (bratr doktora Jandery) pátrá na vlastní pěst po zlodějích, kteří okradli jeho slepou manželku o mobil. Ta následně zabloudí, spadne z mostu a zabije se. Divákovi je opět nabídnut dialog o nesnášenlivosti Romů - "Máte rád Romy, pane?" "Snad cikány, ne? Ty nesnáším!"

Kromě toho se zde vyskytuje několik stereotypů, například když romská rodina sedí okolo ohně rozdělaného uprostřed nádvoří činžovního domu a na stole se povalují prázdné láhve alkoholu. Mladiství zloději mají plné šuplíky nakradených peněženek a mobilů a vůdce romské rodiny - vajda - zpečetí kriminální obraz Romů větou: "Slepí se neokrádají."

Rozdmýchávání nenávisti

Senfta upozorňuje na to, že takovéto scény rozdmýchávají nenávist vůči této menšině. "Obrazy poskládané z předpojatostí, generalizací a vymyšlených podivností, které nám Romy v lepším případě odcizí, zavřou za oponu strašidelných příběhů a zvěstí, v tom horším rozdmýchají rozhořčení a agresivní paranoiu," uvedl.

Upozornil také na to, že pořad běží v pátečním hlavním vysílacím čase a má rozsáhlý marketing.

Česká televize se k dopisu zatím nevyjádřila. Autor jej poslal jako diváckou připomínku a zákonná lhůta na vyřízení je měsíc. Senfta však čeká zejména na vyjádření tvůrců.

Občanské sdružení Romea si od společnosti Newton media nedávno nechalo vypracovat analýzu s názvem Stereotypy mediálního obrazu Romů, ze které vychází, že nejvíce článků od ledna do srpna letošního roku bylo napsáno o takzvaných protiromských protestech, kultuře a kriminalitě.

Mediální analytik Ivan Vodochodský k tomu poznamenal, že negativní a nekorektní označování romské menšiny (cikáni, nepřizpůsobiví, cigáni) se do médií dostává zejména skrze citace "lidí z ulice".

 

Právě se děje

Další zprávy