Co rozčiluje ředitele škol. Nejsme zoufalci, prohlašují

Jakub Novák
3. 9. 2012 20:51
Aktuálně.cz zjišťovalo, jaká mají ředitelé očekávání od nového školního roku
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Jakub Novák

Praha/Trhové Sviny - Nový školní rok je výzvou nejen pro prvňáčky, ale i pro lidi, kteří jsou zodpovědní za to, aby bylo na co psát, z čeho číst nebo aby nedocházelo k "uhelným prázdninám" kvůli vymrzlým školám.

Aktuálně.cz se ptalo dvou ředitelů základních škol , co je v novém školním roce čeká a co si od něj slibují.

"Určitě vytvoření jistého stabilního prostředí, ve kterém přestaneme skákat z jednoho rohu do druhého, celí zpocení a schvácení," říká ředitel Základní školy Trhové Sviny Jan Mikeš.

"Nic není tak špatné, aby nemohlo být hůř, snažím se na všem vidět pozitiva," komentuje současnou situaci Martina Thumsová, ředitelka Základní školy Mendelova na pražském Jižním Městě.

Situace ve školství nicméně nepřeje slabým ani nepřipraveným, což potvrzuje i Thumsová.

"Titulky ´zoufalí ředitelé slučují třídy´ mě dohánějí ke vzteku. Za prvé zoufalý ředitel nemá ve škole co dělat, za druhé jsme na tom opravdu pořád velmi dobře," dodává.

Aktuálně.cz: Jak se oproti loňskému roku změnil počet nových prvňáčků?

Martina Thumsová: Loni jsme zapsali 85 dětí, které nastoupily do první třídy, sedm žáků se během roku odstěhovalo nebo přešlo do jiné školy. Letos máme 110 dětí, u nichž máme potvrzeno, že přijdou.

Budou peníze na nové knížky a učebnice?
Budou peníze na nové knížky a učebnice? | Foto: Jakub Novák

Jan Mikeš: V loňském roce se zapsalo sedmdesát dětí, v novém školním roce to má být stejně.

A.cz: Jak je to s naplněností tříd, museli jste slučovat či rušit třídy?

M.T.: Ano, slučujeme, 78 dětí je na 4 třídy málo, proto slučujeme do 3 druhých tříd. Šestadvacet dětí je hodně z pohledu nedávné minulosti, málo z pohledu počtu dětí před 30 lety.

J.M.: Počet tříd zůstává stejný, celkový počet žáků na škole se však zvýšil o dvaatřicet dětí.

A.cz: Zbyly vám finance na nákup nějakých nových pomůcek?  Jak se vyrovnáváte s dlouhodobým podfinancováním českého školství?

M.T.: Jsme škola zřizovaná městskou částí Praha 11, proto máme finance na provoz z obecního rozpočtu, navíc nám zřizovatel nechává peníze ve fondech pro potřebu školy, takže nouzí netrpíme, pomůcky kupujeme případně z nich.

J.M.: V rámci ONIV (ostatních neinvestičních nákladů, tedy peněz na pomůcky, další vzdělávání pedagogů a další výdaje) bude rozpočet o 68 tisíc nižší. Když jste ředitelem školy, musíte vyjít s každým schváleným rozpočtem.

Finanční prostředky například na topení nebo údržbu jsou prostředky dotované z městského rozpočtu. Protože nikdy nevíte, jaká bude zima, snažíme se rozpočet nepřekročit, ale pokud by se výrazně změnily klimatické podmínky a schválený rozpočet by nestačil, město by určitě školu padnout nenechalo.

Foto: Ing. Jiří Fraus, Svaz českých knihkupců a nakladatelů

A.cz: Jak je to třeba s financemi na školní výlety a další školní akce?

M.T.: Co se týče výletů a škol v přírodě, platí je rodiče, snažíme se shánět levné objekty.

J.M.: Dvakrát ročně (říjen a květen) škola organizuje projektový den  "Zachraň strom". Žáci nosí do školy starý nepotřebný papír (jeden strom = 75 kg papíru), který promění v peníze. Získané prostředky žáci využijí na náklady školního výletu.

A.cz: Daří se vám na škole držet učitele?

M.T.: Nyní je převis učitelů (aprobace pro pátý až dvanáctý ročník), protože nejsou děti na středních školách, ty zaměstnat nemůžeme. Učitele prvostupňové, kteří jsou potřeba, seženeme bez problémů prostřednictvím inzerátu.

Chodí i absolventi, ale z jiných fakult než z pražské. Výborné absolventky na první stupeň máme z Jihočeské univerzity, dále z Hradce Králové a z Ústí nad Labem.

Podívejte se: Reportáž ze školy, kde inkluze není cizí slovo

Stále je velký nedostatek učitelů jazyků, matematiky a informatiky na druhém stupni, denně přijímáme přibližně dvě až tři nabídky e-mailem, tyto aprobace v nich ale nejsou.

J.M.: Učitelský sbor je ustálený, mladí učitelé se jen velmi těžko prosazují. Na trhu je přebytek určitých aprobací (čeština plus občanská výchova nebo dějepis pro první stupeň) a nedostatek jiných (matematika, chemie nebo fyzika).

A.cz: Zvládáte integrovat děti nadané i ty, které mají poruchy učení nebo jsou znevýhodněné sociálně?

M.T.: Integrované děti včetně nadaných mají individuální vzdělávací plán, který obsahuje i metody výuky, každé dítě má své.

J.M.: Integrace dětí probíhá v poslední době ve vlnách. Bývaly doby, kdy jsme pečovali až o pětapadesát integrovaných žáků. Celorepublikově se zjistilo, že tento počet v celé České republice je neudržitelný, tak se zpřísnila pravidla pro integraci.

Výsledkem je, že v současné době jsou na škole tři integrovaní žáci.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Základní školy v České republice.

 

Právě se děje

Další zprávy