Soutěž o sedm miliard předem likviduje cizí firmy

Petr Holub
18. 6. 2012 12:33
Pro zahraniční firmy je nepřijatelná podmínka, která určuje pokutu za zpoždění stavby
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Ondřej Besperát

Praha - U největší dopravní zakázky za posledních pět let hrozí, že neproběhne podle pravidel fair play.

Zadávací dokumentace k soutěži na stavbu nové železniční trati z Rokycan do Plzně diskriminovala zahraniční účastníky, a proto hrozilo, že se v souboji o částku 7,5 miliardy utkají jen dva nebo tři čeští zájemci.

Podmínky omezující účast v soutěži jsou přitom pro Evropskou komisi dostatečným důvodem, aby zakázku neproplatila.

Zadavatel zakázky, Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), stanovila pro stavební firmy jako termín k podání nabídek 12 hodin v pondělí. Nakonec ustoupila protestům zahraničních zájemců, na které upozornilo Aktuálně.cz, a termín prodloužila do 9. července. Během té doby může kontroverzní podmínku zrušit.

Korupční pokuta

Z pohledu zahraničních firem je nepřijatelná podmínka, která určuje smluvní pokutu za zpoždění stavby. Zadávací dokumentace předpokládá, že stavební firma zaplatí za každý den zpoždění částku, která odpovídá 0,3 procentům z celkové hodnoty zakázky, tedy přes 20 milionů.

Pro cizí společnosti je tato formulace nepřijatelná. Pokuta 0,3 procenta za zpoždění zakázky je sice v Evropě obvyklá, vedle toho se však určuje strop pro všechny pokuty, obvykle na úrovni pěti procent z hodnoty zakázky.

V případě rokycanské železnice by to znamenalo částku do čtyř set milionů.

Na nesrovnalost upozornil Otto Daněk z teplické firmy EuroFinal, která zastupuje jednu z cizích firem. "Zájemci o zakázku z evropského zahraničí jsou zvyklí ze srovnatelných soutěží kalkulovat rizika s pevně stanovenými sazbami," vysvětluje Daněk.

Pokuty bez předem určeného stropu pro ně proto znamenají neúnosnou míru rizika. Nemohou totiž předem vyloučit, že zadavatel bude vymýšlet zástupné důvody, aby stavbu nemusel převzít. Stavební firma nebude mít žádnou páku, aby SŽDC k převzetí přinutila.

Pokud by státní investor zdržoval rok, bude mít stavbu železnice zadarmo.

Taková hrozba naopak může být účinným nástrojem, jak na stavební firmě vynutit provizi. Vysoké smluvní pokuty se v Česku užívají běžně a v některých soutěžích slouží dokonce jako jedno z kritérií, podle kterých se zakázka přiděluje.

Marné připomínky

Zájemci o zakázku už na problém se sankcemi celkem pětkrát upozorňovali. Státní investor vždy odpověděl, že chce neomezenou možností sankcí vyloučit jedno vážné riziko.

Stavba má být dokončena v srpnu 2015, tedy čtyři měsíce předtím, než skončí sedmileté rozpočtové období Evropské unie.

Vinou zpoždění byť o několik týdnů tak český investor nestihne stavbu vyúčtovat Evropské komisi a přijde o celou dotaci.

Na dotaz Aktuálně.cz, jestli české úřady budou trvat na neomezené částce pro případ zpoždění stavby, neodpověděli od úterka přes upomínky představitelé SŽDC ani ministerstva dopravy.  

Vyměnit Habartu nepomohlo

Soutěž o stavbu železnice z Plzně do Rokycan zkomplikovaly zadávací podmínky už v březnu, kdy SŽDC řídil Pavel Habarta dosazený ministrem Vítem Bártou.

Státní firma měla například příliš velké nároky na referenční stavby. Z tuzemských firem by je splnil pouze Metrostav. Tuto námitku zpochybnil mluvčí SŽDC Pavel Halla tím, že se mohou zúčastnit zahraniční zájemci.

Zároveň železniční správa požadovala, aby si zájemci nechali ve složitém správním řízení schválit technologii, kterou používají k vybudování tzv. "pevné jízdní dráhy".

Výjimku měl pouze ten zájemce, který už tuto technologii v Česku někdy používal. Tím byla zvýhodněna tuzemská firma OHL ŽS, která ji jako jediná už zkoušela.   

Současný ministr Pavel Dobeš jmenoval novým ředitelem SŽDC Jiřího Koláře, který Habartovu diskriminaci odstranil. Také jeho podmínky však zahraniční zájemce ze soutěže vylučují.

 

Právě se děje

Další zprávy