Nepostradatelný remorkér. Ministr na něj dá pět milionů

Pavel Baroch
18. 3. 2012 21:50
Plavidlo z roku 1956 je nenahraditelné pro lodní dopravu i záchranné operace
Loď bude trvale kotvit pod Letnou, na novém přístavišti na levém břehu Vltavy pod Štefánikovým mostem.
Loď bude trvale kotvit pod Letnou, na novém přístavišti na levém břehu Vltavy pod Štefánikovým mostem. | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Děčín - Stařičký remorkér Beskydy, který pluje po Labi už více než 50 let, je pro českou lodní dopravu natolik nepostradatelný, že mu ministr dopravy Pavel Dobeš pošle miliony korun, aby plavidlo neskončilo jako šrot.

"Zachování remorkéru Beskydy v provozu je ve veřejném zájmu," stojí v Dobešově zprávě pro vládu, v níž ministr žádal o schválení záchranného plánu. A kabinet souhlasil.

Proč je kolesové plavidlo z roku 1956 tak důležité, že ministr dopravy bude jeho provoz v následujících třech letech dotovat částkou až 5 milionů korun?

Jeho výhody jsou dvě: Má nízký ponor a sílu, které se žádné jiné plavidlo nevyrovná. Může vléct ostatní lodě, když je v Labi příliš nízká hladila, a také je vytahovat, když někde uvíznou. Třeba jako v červenci 2010, když na jezu u Lovosic uvízla utržená loď s pískem, anebo o pár měsíců později, když najelo na mělčinu německé nákladní plavidlo.

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

"Remorkér by mohl rovněž pomáhat řešit omezení provozu v souvislosti s připravovanou výstavbou plavebního stupně Děčín," uvádí se v Dobešově zprávě pro vládní kabinet.

Z 12 remorkérů zůstal poslední

Náklady na provoz remorkéru vyjdou na stovky tisíc korun měsíčně, letos navíc Beskydům vyprší platnost osvědčení o technické způsobilosti, takže se reálně mohlo stát, že plavidlo bude sešrotováno nebo prodáno do zahraničí. A tomu chce ministr Dobeš zabránit.

Zadokolesový remorkér Beskydy je posledním z flotily 12 sesterských plavidel, jejichž výroba odstartovala ještě před válkou. V 60. letech je začaly vytlačovat úspornější, ale slabší tlačné remorkéry. Tato plavidla ovšem potřebují vyšší vodní hladinu, což je právě u Labe často problém.

Původní remorkéry byly sešrotovány, některé se využívají jako restaurace nebo byly přestavěny na rekreační plavidla. V provozním stavu zůstaly jen Beskydy, které v roce 1996 po zlomení klikového hřídele vyřadila z provozu Česká plavba labská.

Foto: Arnika

Dva kroky k záchraně

V současnosti je majitelem plavidla soukromá Evropská vodní doprava, která ho pronajímá společnosti Lodní remorkáže.

"Způsob záchrany motorového remorkéru Beskydy bude rozdělen do dvou kroků," uvedlo ministerstvo dopravy.

V přechodném období, které podle evropských pravidel nesmí překročit 200 tisíc eur za tři účetní období, poskytne stát provozovateli plavidla finanční kompenzaci. V druhém kroku pak ministerstvo vyhlásí výběrové řízení na poskytovatele veřejné služby na Labi.

"V tuto chvíli počítáme s tím, že veřejnou soutěž vyhlásíme po vypršení tříletého přechodného období, ale to se časem ještě může změnit," řekl Aktuálně.cz mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

 

Právě se děje

Další zprávy