Hampl: Vysoké školství se zlepšuje, politikům navzdory

12:58 | 28.2.2012 | Aktualizováno
Domácí

Praha - Na vysokoškolské reformy z pera ministra Josefa Dobeše se snáší jedna kritika za druhou a studenti zahájili sérii protestních akcí s názvem Týden neklidu.

Kritikou nešetří například ani rektor Univerzity Karlovy Václav Hampl, který na dotaz týkající se reformy vysokého školství odpověděl: "Návrh přináší velká rizika omezení samosprávy veřejných vysokých škol, velmi nedostatečně a zmatečně řeší klíčovou problematiku akreditací a hodnocení kvality."

Zásahy do fungování vysokých škol navíc půjdou ruku v ruce s klesající finanční podporou.

Podle Hampla povede plánovaný propad příjmů k devastaci všeho, čeho Univerzita Karlova v posledních dvaceti letech dosáhla.

"Ambice na posun z nynějšího solidního umístění ve světových žebříčcích - v nejlepších 1,5 % vysokých škol - mezi nejlepší dvoustovku by rozhodně vzala zcela za své," dodává Hampl.

Z chystaných změn zatím vzala za své myšlenka na zavedení školného. Šéf resortu školství totiž v pondělí předvedl další ze svých pověstných veletočů - oznámil, že už nechce dříve tak razantně prosazované školné, místo toho mají studenti více platit za překročení standardní délky studia.

Ovšem ani další změny, které ministr za Věci veřejné plánuje, nejsou akademickou a studentskou obcí přijímány zrovna s nadšením.

V online rozhovoru se čtenáři Aktuálně.cz Hampl mimo jiné zopakoval svůj názor i na navrhovaný systém finanční pomoci studentům.

"Tento návrh je celý špatně, nic pozitivního by neznamenal ani pro studenty, ani pro vysoké školy," říká Hampl.

Všechny otázky a odpovědi si můžete přečíst pod tímto článkem.


Otázky již není možno přidávat

Zodpovězené otázky


Odpovězeno: 28. 02. 2012 12:58 Autor: Petr

Otázka: Pane profesore, je mi 65 let.Zdá se mi, že stále více absolventů technických oborů má čím dál tím horší a horší znalosti, nemají technické myšlení a je jich míň. Společnost neuživí filosofové, umělci a vůbec ne absolventi škol sociálně správních. Máte návrh co s tím?
Děkuji za odpověď.

Václav Hampl: S velkým významem technických, přírodovědných i lékařských oborů a potřebností kvalitních absolventů beze zbytku souhlasím. S paušálními odsudky humanitních disciplín nikoliv - i ty mohou být, a leckde i jsou (!), velmi kvalitní a jejich absolventi nanejvýš potřební. Pochybná kvalita velkého množství soukromých VŠ orientovaných výhradně na „levné“ obory je jinou otázkou.

Děkuji za otázky, omlouvám se těm, kterým jsem nestihl odpovědět a těším se se čtenáři Aktuálně.cz na další setkání.


Odpovězeno: 28. 02. 2012 12:57 Autor: Schmarcová

Otázka: Vážený pane rektore.
Ráda bych se zeptala, jak návrh reformy pojednává přístup k humanitnímu vzdělání, které od nepaměti pomáhalo budovat etický základ společnosti. Podle jakého schématu budou humanitní obory podporovány z veřejných zdrojů, když efekt nelze /bohudíky/ přepočítat na peníze? Děkuji.

Václav Hampl: Vizte odpověď na dotaz od čtenáře b.


Odpovězeno: 28. 02. 2012 12:42 Autor: b

Otázka: Dobrý den, se zavadením školného nesouhlasím, nicméně tato země má elementární problém s počtem vys.studentů, škol a rozdělením oborů. Proč potřebujeme proboha každý rok desítky tisíc filozofů, sociologů atd., když je potom stejně živíme na pracáku? Soustřeďte se prosím na kvalitu a ne kvantitu!

Václav Hampl: Máte pravdu, že masifikace VŠ vzdělávání byla doprovázena i určitou živelností, pokud jde o počet škol a oborů. Není ale pravda, že by absolventi veřejných VŠ v humanitních a společenskovědních oborech nenacházeli uplatnění na trhu práce – statistiky hovoří jinak. Jsou navíc důležití pro rozvoj kritického myšlení, občanské společnosti a veřejnou kontrolu nepravostí ve společnosti. Je nezbytné, aby kvalitní humanitní obory podporu dostaly. Proto po vytvoření podmínek pro identifikaci a adekvátní financování kvalitních škol voláme.


Odpovězeno: 28. 02. 2012 12:24 Autor: Michal Kolomazník

Otázka: Vážený pane rektore, mám dvě otázky, první je ta, jestli máte potřebu kritiky, která může napomoci k odvolání ministra, sdělovat laické veřejnosti ještě před výsledkem nepokojů, druhá otázka je ta, zda se domníváte, že jsou reformy z ministerského pera nepotřebné a je potřeba se proti nim vymezit.

Václav Hampl: K odvolání ministra se vyjadřovat nebudu. Návrhy MŠMT jsou reformami jen z malé části, většinou jde o nedomyšlené body, chaotické nápady či v některých případech přímo o „deformy“.


Odpovězeno: 28. 02. 2012 12:23 Autor: obcan

Otázka: skolne bylo v prog. prohlaseni vlady, jak jinak chcete filtrovat uchazece, skolne lze kompenzovat prospechovym stipendiem. Upadek VS to nezachrani, ale za pokus to stoji, ne?

Václav Hampl: Školné je citlivá a především politická otázka s obtížně předvídatelnými dlouhodobými sociálními a ekonomickými dopady. Jakékoliv zpoplatnění studia proto musí být vyjednáno daleko důkladnějšími argumenty a podklady. „Filtrovat“ uchazeče finančními nástroji je nepřijatelné. Máte pravdu, že finanční situaci VŠ to nezachrání.


Odpovězeno: 28. 02. 2012 12:12 Autor: MUDr.Pavel Minich

Otázka: Dobrý den, já myslím, že by bylo záhodno pana Dobeše již z funkce odstranit. Podle toho, co zatím předvedl, je to absolutně nekompetentní člověk . Nejedná se se jen o reformu školství ale i o jeho perzonální veletoče. Budete se snažit z pozice rektora o nápravu ? Začíná to být totiž už ostudné.

Václav Hampl: Jistě víte, že ministerské změny nejsou v kompetenci rektora.


Odpovězeno: 28. 02. 2012 12:09 Autor: Dominika

Otázka: Dobrý den, měla bych na Vás jednu malou deklarativní otázku: "Jste pro zrušení PF ZČU? Ano nebo Ne?...

Václav Hampl: Pokud jsou argumenty Akreditační komise chybné či nedostatečné, musí být její tvrdé rozhodnutí zrevidováno. V opačném případě musí naopak toto rozhodnutí obstát navzdory všem tlakům.


Odpovězeno: 28. 02. 2012 12:06 Autor: Ing. Ježek

Otázka: Ještě jednou pane rektore. Máte za to, že akademická svoboda a samospráva je skutečně schopna řídit naše vš. školství. Zářný příklad je Plzeňská universita. Jak tam ta samospráva fungovala? Každý majetný si koupil titul a university jen z toho tyly. Je to správné a co proti tomu?

Václav Hampl: Ano, jsem o tom přesvědčen. Selhání všech aktérů na PF ZČU na tom nic nemění (mimochodem, jedna fakulta ze 120 za 20 let). A byla to právě část senátu (zejm. studentská), která se jako první hlasitě ozvala a odmítla nadále smířit s dosavadními praktikami na této fakultě. Hovoříte o univerzitách (množné číslo!) – máte-li nějaké konkrétní poznatky, podejte trestní oznámení. V opačném případě to je velmi neférový „překlep“.


Odpovězeno: 28. 02. 2012 12:01 Autor: Andy

Otázka: moje zkusenost z praxe. Vetsina absolventu ceskych VS, kteri nastoupili do nasi firmy nemela elementarni socialni kompetenci, vystupuje velice infantilne, znalost anglictiny je na velice spatne urovni *1. rocnik Gymnasium pred rokem 1989*. Jak je toto mozne?

Václav Hampl: Myslím, že nelze zobecňovat. Sociálním kompetencím a vystupování se kladou základy ještě před vstupem na VŠ, i když i v průběhu studia na VŠ je možné (a žádoucí) tyto dovednosti rozvinout. Pokud jde o angličtinu, na drtivé většině fakult UK je solidní znalost angličtiny důležitým předpokladem pro studium. Každopádně ale problémy, s kterými se setkáváte Vy, navrhované věcné záměry zákonů neřeší.


Odpovězeno: 28. 02. 2012 11:57 Autor: Nováková M.

Otázka: Dobrý den, mám dotaz ohledně počtu vysokých škol. Nemyslíte, že je jich moc, navíc na soukromých VŠ si může titul zaplatit kdokoliv. Sama učím na SŠ, tak vidím úroveň znalostí dnešních studentů. Jsem pro redukci VŠ, tím by zbylo více peněz na ty kvalitní školy a studenty.

Václav Hampl: Právě proto nemohu být spokojen s tím, že ministerské návrhy žádné možnosti, jak důrazněji hlídat kvalitu a zakročovat proti nekvalitním VŠ, v podstatě nepřinášejí.


Odpovězeno: 28. 02. 2012 11:54 Autor: Petr Kohout

Otázka: Vaše Magnificence pane rektore, chtěl bych se Vás zeptat, jak se díváte na změny související s jmenováním správní rady VŠ. Především ve srovnání se současným systémem. Děkuji

Václav Hampl: Zásadní problém není ani tak s aktuálně navrhovaným způsobem jmenování členů správní rady, ale s návrhem na výrazné rozšíření jejích kompetencí (schvalování statutu, rozpočtu, dlouhodobého záměru, neomezené veto na volbu rektora,...).


Odpovězeno: 28. 02. 2012 11:50 Autor: Juraj

Otázka: Absolventi svých univerzit by své Alma mater měli finančně pomáhat, splatit určitou část, bylo by to možná úplně nejlepší řešení ze všech! To, co se děje nyní, je šíleným dynamitem! Tohle odpálí z VŠ tolik šikovných- nemajetných studentů, až to hezké nebude!

Václav Hampl: S hrozbou úbytku talentovaných studentů musím souhlasit. V Evropě není bohužel snadné zavést rychle stav, kdy movitější absolventi významným způsobem přispívají své Alma mater.


Odpovězeno: 28. 02. 2012 11:46 Autor: Ing. Ježek

Otázka: Pane rektore, cítíte spoluzodpovědnost za devastaci našeho vysokého školství. Naše školství upadá za poslednícgh 20 let hrozným tempem. Asi neni objektivní vše schvalovat na ministra Dobeše. Školy se honí jen za penězy a potažmo počty studentů a platby na jejich hlahu. Děkuji za odpověď.

Václav Hampl: Za žádnou devastaci rozhodně spoluzodpovědnost necítím. Nevím, z čeho vychází Vaše paušalizující tvrzení o dvacetiletém úpadku. Data a zkušenosti hovoří opačně, a to navzdory politiky vynucené masifikaci. Příkladem za všechny může být třeba cca sedminásobný nárůst vědeckého výkonu UK za posledních 15 let.


Odpovězeno: 28. 02. 2012 11:42 Autor: Antonín Solfronk

Otázka: Kde se dají najít další peníze na školství, když je stát odmítá přidat, (resp. chce dotace snižovat v následujících letech)?

Václav Hampl: Např. na UK vlastní příjmy tvoří cca třetinu rozpočtu univerzity. Samozřejmě toto lze ještě trochu navýšit, nicméně pokrytí více než třicetiprocentního propadu veřejného financování je nemožné. Priority tohoto státu jsou bohužel jinde...


Odpovězeno: 28. 02. 2012 11:38 Autor: Martin Rataj

Otázka: Ve včerejších Událostech, komentářích řekl pan Nantl, že UK navrhuje zápisné ve výši 5-6 tis za semestr. Není to trochu moc? A jak se díváte na jeho jmenovaní náměstkem? Děkuji za odpověď.

Václav Hampl: Pokud toto řekl, tak Mgr Nantl lhal. UK před třemi lety (http://iforum.cuni.cz/IFORUM-7283-version1-PerspektivyUKobecnavychodiska.pdf) navrhovala zápisné ve výši max. trojnásobku měsíčního sociálního stipendia ROČNĚ, t.j. do 4800 Kč (pro Mgr. Nantla: 2400 Kč za semestr). Pan Mgr. Nantl je jedním z hlavních autorů ideových východisek předloženého návrhu a zejména a jeho předcházejích verzí, které byly ještě mnohem horší, než ta současná.


Odpovězeno: 28. 02. 2012 11:32 Autor: Katka

Otázka: Dobrý den, zajímalo by mě, který bod vysokoškolské reformy Vás nejvíce pobuřuje.
Děkuji.

Václav Hampl: Návrh přinášeí velká rizika omezení samosprávy veřejných vysokých škol, velmi nedostatečně a zmatečně řeší klíčovou problematiku akreditací a hodnocení kvality, místo sátavajících habilitací a profesorských řízení přináší systém nedomyšlený a neuvěřitelně komplikovaný systém funkčních míst. Samostatný návrh o finanční pomoci studentům je celý špatně, nic pozitivního by neznamenal ani pro studenty, ani pro vysoké školy.


Odpovězeno: 28. 02. 2012 11:31 Autor: Radana Mrázová

Otázka: Jaký je Váš pohled na aktuální studentské protesty? Mají k tomu studenti důvod?

Václav Hampl: Nekvalitní návrhy, které přinášejí mnohem více rizik než pozitiv, špatná komunikace ze strany MŠMT, ohrožení akademické samosprávy, nanejvýš podezřelé návrhy ohledně zajišťování kvality vysokoškolského vzdělávání, ořezávání kompetencí akademických senátů, umenšování studentského zastoupení v nich a do včerejška (?) školné atd - to jsou myslím důvody více než dostatečné.


Odpovězeno: 28. 02. 2012 11:26 Autor: Zvědavý

Otázka: Dobrý den, jste dnes již profesorem, proto se Vás slušně ptám, jak vysoké školné jste po dobu Vašeho studia platil?...

Václav Hampl: Ўkôlné jsem neplatil.


Odpovězeno: 28. 02. 2012 11:26 Autor: petr

Otázka: Dobry den, co by pro Karlovu univerzitu znamenaly planovane financni skrty v pristich letech? dik

Václav Hampl: Více než 30% propad příjmů během 4 let, jak ho plánuje schválený střednědobý výhled státního rozpočtu, by znamenal totální a těžko představitelnou devastaci všeho, co UK za posledních 20 let dosáhla. Ambice na posun z nynějšího solidního umístění ve světových žebříčcích (v nejlepších 1,5% vysokých škol) mezi nejlepší dvoustovku by rozhodně vzala zcela za své.


Odpovězeno: 28. 02. 2012 11:19 Autor: Dvořák

Otázka: Jako lékař jsem denně v kontaktu se spoustou pacientů. Zaráží mě, že za poslední léta vzrostl počet studentů, "studujících" nejrůznější obory typu sociální antropologie, politologie či podobné nesmysly. Když se s nimi pak setkám po letech, většinou jsou na pracáku! Proč to mám platit ze svých daní?

Václav Hampl: Kategoricky odmítám považovat jmenované obory za "nesmysly". Mimochodem, jsou-li tito absolventi z UK, pak nezaměstnaných jsou promile.


Odpovězeno: 28. 02. 2012 11:16 Autor: Pepa od potoka

Otázka: Dobrý den, ještě nedávno se říkalo, že máme v rámci EU málo VŠ vzdělaných lidí, a nyní jich je zase příliš? Ví vůbec tato země co sama chce?...

Václav Hampl: Neuvěřitelná hysterie a přehánění spojené s údajnou nutností totální masifikace velké části našich politiků a tzv. odborníků způsobily dnešní neudržitelný stav. Po kvalitní koncepci, která by se neměnila každé dva roky a dávala rozumné záruky kvalitního vývoje voláme už dlouho.


Odpovězeno: 28. 02. 2012 11:13 Autor: Bonee

Otázka: Dobrý den, je programovým cílem této vlády zlikvidovat budoucí nadějné doktorandy? Školné ve výši 26.000 Kč k tomu totiž spěje?! Dík za odpověď.

Václav Hampl: Snad můžeme doufat, že vláda takovýto programový cíl nemá, i když některé nápady jsou mírně řečeno poněkud nešťastné.

Všechny položené otázky

Wiki