Trať stála miliardy, ale jezdí se na ní stejně pomalu

Petr Holub
18. 12. 2011 7:00
Na trase Praha - České Budějovice byl dokončen důležitý úsek nejdražší železniční stavby
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Vojtěch Marek

Praha/České Budějovice - Otevřením dvou půlkilometrových tunelů, které zkrátí železniční trať Praha-České Budějovice, byl dokončen důležitý úsek nejdražší železniční stavby v české historii.

Cestu z hlavního města do Budějovic to však nezrychlilo. I nyní trvá 160 minut jako dosud. A nezmění se to ještě nejméně několik nejbližších let.

Za osmnáctikilometrový úsek trati z Benešova do Votic zaplatí státní investor SŽDC skoro sedm miliard korun, na kilometr tak vychází 365 milionů.

Zvláštností modernizace je výstavba pěti tunelů v okolí Olbramovic, které trasu narovnají a zkrátí o 122 metrů. To umožní podle investora zvýšit dosavadní povolenou rychlost ze 100 na 160 kilometrů za hodinu.

Náklady jsou nečekaně velké a přesahují kvalitativní hranici 350 milionů, za kterou se v přepočtu staví vysokorychlostní tratě TGV ve Francii. Ty připouštějí rychlost 320 kilometrů v hodině.

Většina sedmimiliardové investice už je dokončena, cesta z Prahy do jihočeské metropole se však nezkrátila. Podle mluvčího SŽDC Martina Hally s tím nejde počítat do roku 2016.

Pokud budou lokomotivy

Mezi Voticemi a Benešovem dosud není hotova poslední část stavby s třemi dalšími tunely a podle mluvčího bude v provozu až za rok. Pak se cesta z Benešova do Votic zrychlí, zpomalí se ale v dalších úsecích směrem na Tábor a Budějovice, kde se s modernizací teprve začne.

Foto: Ludvík Hradilek

"Plný přínos zvýšení rychlosti a zkrácení jízdních dob tedy přinese až dokončení celého koridoru nebo alespoň jeho ucelených částí, například Tábor - Praha," vysvětluje Halla. Dodává, že zrychlení na budějovické trati má ještě jednu podmínku.

České dráhy nebo jiný dopravce musí nasadit kvalitnější lokomotivy. "Ačkoliv již jsou na trati České Budějovice - Praha první úseky s rychlostí vyšší než 120 kilometrů za hodinu, tahají nyní rychlíky lokomotivy řady 363, které mají povolenou rychlost jen 120 kilometrů," upozornil mluvčí SŽDC.

Rušení spojů

Příklad další stavby na trati z Prahy do Českých Budějovic přitom varuje, že se do pěti let lidé odnaučí po železnici jezdit a stát či kraje pak přestanou osobní dopravu dotovat.

Tříkilometrový úsek Nemanice-České Budějovice se staví za miliardu a hlavní část je rovněž dokončena. Jeho důležitou součástí je obnova tzv. Severní zastávky, kde staví osobní a spěšné vlaky z Veselí nad Lužnicí do Budějovic.

Jízdní řád, který platí od 11. prosince ale značnou část spojů zrušil. Donedávna jich jezdilo ve všední den deset každým směrem a o víkendech po čtyřech. Dnes se provoz omezuje na pět vlaků ve všední den a na tři v neděli.

O zrušení rozhodl jihočeský hejtman Jiří Zimola, který nechtěl Českým drahám doplácet na málo využívané spoje. Rychlíky z Prahy do Budějovic dotuje stát a ten zatím své požadavky na České dráhy nesnížil.

Tunel do Plzně ještě dražší

Votická stavba s pěti tunely brzy o svůj primát nejdražší stavby přijde. Letos byl zahájen ještě dražší železniční úsek z Plzně do Rokycan, kde dvacet kilometrů přijde na 8,5 miliardy.

Většinu této částky spolkne čtyřkilometrový tunel, kterým budou vlaky projíždět stošedesátikilometrovou rychlostí.

Cena za kilometr tak poprvé překročí 400 milionů.

 

Právě se děje

Další zprávy