Vlaková Sexmise. Rychlíky Praha - Ostrava ovládnou ženy

Tereza Holanová Tereza Holanová
26. 9. 2011 6:00
Jak Student Agency a České dráhy vybírají stevardky pro rychlíky Praha - Ostrava?
Radim Jančura a jeho girls: stevardky ze žlutých vlaků.
Radim Jančura a jeho girls: stevardky ze žlutých vlaků. | Foto: Student Agency

Praha - Ve vlacích na trase Praha - Ostrava to už v pondělí začne vypadat jako v českých školách nebo v legendárním polském filmu Sexmise: samé ženy.

Stevardky se staly jedním ze symbolů konkurenčního souboje mezi Českými drahami a soukromým dopravcem RegioJet, který 26. září poprvé naruší rychlíkový monopol státního dopravce.

Regiojet ze skupiny Student Agency podnikatele Radima Jančury si v konkurzu na palubní personál vybral 53 lidí, z toho zhruba deset mužů. U Českých drah budou stevardkami výhradně ženy.

Zatímco u ČD nabídnou dámy pouze doplňkové služby, ve žlutých vlacích mají stevardky a hrstka stevardů na starosti veškerý servis. Rozdílné byly také "přijímací zkoušky".

Stevardky ve vlacích Student Agency musely projít celodenním výběrovým testem v Ostravě, na který se přihlásilo několik stovek zájemců. Uchazeče si vybírali přímo zástupci Student Agency, v komisi nechyběli ani psychologové.

Průběh konkurzu popsala Aktuálně.cz jedna ze stevardek, která si přála zůstat anonymní. Redakce její identitu zná.

Uchazeči kreslili strom

Výběr měl mnoho rysů psychologického vyšetření. Součástí byl osobnostní test. "Obrázky různých situací, ke kterým jsme museli vymýšlet příběhy, odůvodnit vznik případného konfliktu a napsat vyjasnění okolností," uvádí stevardka, která testem úspěšně prošla.

Budoucí stevardky musely například nakreslit strom, popsat a odůvodnit jeho typické znaky. "Cílem je například zjistit, jak si uchazeči dokážou poradit s nestandardní situací, jak reagují a pak také jakých si všímají detailů," vysvětluje mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj.

Součástí byl test z angličtiny a němčiny a ústní pohovor. Zástupci Student Agency se mimo jiné ptali, jaký má uchazeč vztah k rodině, nebo jak hodnotí sám sebe. "Zajímaly nás třeba i oblíbené pohádkové postavičky," doplňuje Ondrůj.

"Poslední byla 'role play' ve skupinkách, kde jsme měli vyřešit situace, které by se nám mohly stát. Třeba: opilý cestující, ztracená peněženka, nečisté záchody nebo nefunkční klimatizace," doplňuje testovaná stevardka.

Uchazeči by podle ní měli vypilovat cizí řeč a příjemné vystupování. "Určitě je také dobré být kreativní a mít milý tón hlasu," řekla pro Aktuálně.cz.

"Samotný vzhled zájemce nehraje žádnou roli, stejně tak jsme se nerozhodovali podle toho, zda je to muž nebo dívka," tvrdí Ondrůj. Stevardka podle něj klidně může být i korpulentní, pokud bude vypadat čistě, upraveně a zvládne úkoly, které s prací souvisí.

Všichni úspěšní uchazeči museli absolvovat zdravotní prohlídku a vyřídit si potravinářský průkaz. Následoval měsíc a půl školení v Ostravě.

Kolik si stevardky vydělají, zástupci společnosti sdělit nechtějí. "Bude to zřejmě méně než u průvodčích Českých drah," komentuje Ondrůj.

Stevardy České dráhy nemají

České dráhy využívají stevardky pouze u zhruba dvaceti vlaků ze sedmi tisíc spojů denně. Výběr zajišťuje agentura TESS promotion, peníze na výplaty jí zasílají České dráhy.

Do druhého konkurzu, který proběhl letos v srpnu, se přihlásilo přes sto uchazeček, uspělo jich padesát.

Vlakušky si firma vybírá podle jejich vystupování, znalosti cizího jazyka a schopnosti se vyjadřovat. "Velkou výhodou je, pokud dívka zná naše produkty a vlakem jezdí," doplňuje Radek Joklík z generálního ředitelství společnosti.

Na rozdíl od RegioJetu zatím České dráhy na této pozici nezaměstnávají muže.

Přijaté uchazečky absolvují dvoudenní školení. Zde se seznámí s tarifními produkty a s bezpečnostními předpisy, dále se naučí poskytovat občerstvení formou minibaru. Stejně jako u Student Agency k tomu musí mít potravinářský průkaz.

Vlaková obsluha je důležitější

Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský ovšem zdůrazňuje, že u státního dopravce poskytují stevardky pouze doplňkovou činnost. Hlavní zodpovědnost za odbavení cestujících a poskytování informací nesou zaměstnanci vlakového doprovodu, tedy průvodčí a vlakvedoucí.

Jejich mzdy začínají na 16 500 Kč, maximum tvoří 20 500 Kč u vlakvedoucích v SC Pendolino. Za víkendové směny následují příplatky.

Zájem o tuto pozici mají ročně stovky uchazečů, společnost jich vždy přijme několik desítek. Zájemci absolvují interview, odborné psychologické vyšetření, kromě toho je čeká vstupní prohlídka u železničního lékaře.

Fotoreportáž Ludvíka Hradilka: Čistý vlak ČD

Stejně jako vlakušky musí nastudovat přepravní tarify společnosti a dopravní a bezpečnostní předpisy. Dobu přípravy každého uchazeče označuje Joklík za individuální, odborně způsobilým se adept stává zhruba za šest týdnů.

Vlakový doprovod však podle něj nelze srovnávat s vlakuškami, ani se stevardkami u konkurence. "Zvláště ne s podniky, které provozují autobusy nebo několik vybraných vlakových spojů bez jakékoliv další návaznosti. U nás nestačí znát tarif vlastního dopravce," zdůrazňuje pro Aktuálně.cz.

 

Právě se děje

Další zprávy