Střevlík musel zemřít. Křížil plán velké realitní firmy

Pavel Baroch
3. 9. 2011 22:10
Za vyhubení vzácných živočichů udělila inspekce firmě CPI pokutu 1,35 milionů
Foto: ČIŽP

Ústí nad Labem - Významná česká realitní skupina, společnost CPI si kousek od Ústí nad Labem vybrala výhodné místo pro vybudování nového areálu pro sklady, nenáročnou výrobu nebo kanceláře.

Logistické centrum ve Žďárku leží u sjezdu z dálnice D8, pouze šestnáct kilometrů od přechodu s Německem, kousek od dalších severočeských měst a nedaleko od hranice s Polskem.

Jenže se objevil ekologický problém. V místě plánovaného areálu o velikosti několika desítek hektarů žijí zvláště chráněné druhy živočichů, především kriticky ohrožený střevlík a silně ohrožený chřástal polní.

Přesněji řečeno: Ten problém byl, teď už zmizel. A to doslova. Firma vzácného střevlíka zlikvidovala. A zničila i hnízda cenných ptáků. Od České inspekce životního prostředí za to dostala pokutu 1,35 milionů korun.

Rozoraný domov střevlíků.
Rozoraný domov střevlíků. | Foto: ČIŽP

Developer nedostal povolení

Mluvčí inspekce Ivana Awwadová uvedla, že kvůli ochraně chráněných živočišných druhů společnost CPI Park Žďárek nikdy nedostala patřičná povolení ke stavbě logistického areálu. 

"Poté nechala firma své pozemky rozorat hlubokou orbou a plošně pokejdovat, což vedlo k plošnému úhynu všech vývojových stádií kriticky ohroženého střevlíka," řekla Awwadová.

Uvedla, že zemědělské práce rušili volně žijící ptáky a další živočichy a zároveň se zničila hnízda.

"Pokutovaná společnost se proti rozhodnutí inspekce odvolala, ovšem ministerstvo životního prostředí rozhodnutí potvrdilo, takže je v současné době pravomocné," dodala mluvčí inspekce Ivana Awwadová.

Chřástal polní.
Chřástal polní. | Foto: Wikipedie

Za nezákonnou likvidaci chráněných živočichů se předseda představenstva CPI Park Žďárek dostal na seznam kandidátů antiekologické ceny Ropák.

Nic jsme neprovedli, tvrdí firma

Společnost CPI i přes udělenou více než milionovou pokutu stále tvrdí, že ze svého pohledu se ničeho nedopustila. "Máme pocit, že jsme zákon ani jiné předpisy neporušili," řekla Aktuálně.cz mluvčí firmy Michaela Winklerová.

Firma o tom chtěla v odvolání přesvědčit ministerstvo životního prostředí, kterému předložila studie, podle nichž se krajina po stavbě dálnice D8 výrazně změnila a živočichové proto žijí v odlišném prostředí.

Jenže ministerstvo tyto argumenty neuznalo. "Pokutu jsme nakonec zaplatili," sdělila mluvčí Winklerová.

Vizualizace areálu ve Žďárku.
Vizualizace areálu ve Žďárku. | Foto: CPI Park Žďárek

Čekání na vážné zájemce

Ačkoli firma ve Žárku žádný logistický areál nevybudovala, neznamená to, že by byl projekt mrtvý. Developer na svých internetových stránkách stále výstavbu hal nabízí.  

"Prostory jsou připraveny na klíč podle přání zákazníka nejpozději do 7 měsíců od podpisu nájemní smlouvy," uvádí firma, podle níž místní "kvalitní dopravní infrastruktura zajišťuje dobré napojení na významná evropská přístavní překladiště a blízká železniční trať umožňuje vybudování železniční vlečky a využití kombinované dopravy".

Mluvčí firmy Michaela Winklerová uvedla, že se zatím žádný vážný zájemce neozval. "Je to spíše orientační, zájemci monitorují situaci na trhu," dodala Winklerová.

Česká krajina se mění na betonovou

Poslední zpráva o stavu životního prostředí upozornila, že současné tempo budování nových dálnic, silnic, železničních koridorů,  obřích skladišť a dalších staveb podél těchto komunikací povede k tomu, že za třicet let zůstane v Česku už jen polovina souvislé, nerozdrobené krajiny.

"Během období let 1980 až 2005 klesl podíl nefragmentované krajiny z 81 na 64 procent rozlohy České republiky a prognózy předpokládají, že podíl nefragmentované krajiny bude v roce 2040 dosahovat pouze 53 procent," uvádí se v dokumentu, který ve spolupráci s odbornými organizacemi sestavuje Česká agentura životního prostředí CENIA.

Rozdrobování území vede například k tomu, že se zmenšuje životní prostor pro mnohé živočichy, jejichž budoucnost je pak nejistá.

"Stavbou dálnic a rychlostních silnic, úpravou železničních koridorů, výstavbou dalších komunikací, novou zástavbou podél komunikací či vodních toků dochází k dalšímu nežádoucímu členění krajiny, které vede k zániku biotopů řady druhů," uvádí se v ekologické zprávě.

 

Právě se děje

Další zprávy