Ohroženo 110 miliard. Bruselu se nelíbí zdvihací most

Petr Holub
10. 5. 2011 11:05
Ministerstvo dopravy stáhlo z Bruselu všechny žádosti o proplacení silničních i vodních staveb
To jen on. Železniční most v Kolíně, pod nímž se topí sto evropských miliard.
To jen on. Železniční most v Kolíně, pod nímž se topí sto evropských miliard. | Foto: Jan Langer

Praha - Ministerstvo dopravy stáhlo z Bruselu všechny žádosti o proplacení silničních i vodních staveb.

Důvodem je upozornění Evropské unie, že neproplatí dopravní projekty, které jsou předražené a nebyla u nich regulérní veřejná soutěž.

Varování přišlo poté, co experti Evropského účetního dvora kritizovali jednu z nejspornějších staveb posledních let, zdvihací železniční most v Kolíně.

Investice přišla na jeden a půl miliardy.

Riziko pro státní rozpočet

Mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský tvrdí, že stažení žádostí je preventivním opatřením. „Je třeba prověřit, zda se nedostatky zjištěné na několika málo projektech, netýkají i dalších projektů," vysvětlil.

Celkem se odkládá čerpání 107 miliard korun na nové silnice a tří miliard na vodní stavby. Do této kategorie patří zdvihací most za 1,5 miliardy.

Mluvčí Ptačinský předpokládá, že ministerská kontrola u většiny staveb žádné chyby nenajde. V opačném případě stavby proplatí státní rozpočet.

„Náklady ale budou minimální, z evropských prostředků nebude financována pouze ta část výdajů, která byla dotčena konkrétním pochybením," uklidňuje mluvčí.

Nezná však termín, kdy Česko opět začne žádat o proplácení dopravních staveb. Vedle Operačního programu Doprava je přitom stejně zpochybněno dalších pět evropských programů v hodnotě 330 miliard. Tyto programy mají na starosti ostatní resorty, například ministerstva životního prostředí, průmyslu a školství.

  

Možná to bude potřeba

Stavbou zdvihacího mostu pro železnici si Česká republika o pozornost Evropského účetního dvora přímo řekla.

Jedenapůlmiliardová investice přinesla jediný efekt. Zvýšila dosavadní most přes Labe o 70 centimetrů. Přitom bylo do mostu zamontováno pole se speciálním mechanismem, který by v případě potřeby zdvihl most o dalších 1,8 metru. Tím umožní, aby pod mostem proplouvaly lodi s nákladem tří kontejnerů na sobě.

Zatím však ani neexistuje plán, podle kterého by se střední pole mostu mělo zdvihat. Několik mostů níže na Labi totiž umožňuje náklad nejvýš dvou kontejnerů.

Evropští úředníci však nezjišťovali technické parametry. Nelíbil se jim způsob, jakým ministerstvo dopravy pod Alešem Řebíčkem zakázku přidělilo někdejší Řebíčkově firmě Viamont.

Zakázka byla zveřejněna na jaře 2009 v šibeničním termínu. Zájemci museli svou nabídku předložit během 40 dnů, proto se přihlásily jen dvě firmy. Vítězný Viamont nabídl cenu 1,15 miliardy, vícepráce pak zakázku prodražily o dalších 350 milionů. Kolínská stavba tak desetkrát překročila cenu dosud nejdražšího železničního mostu.

Recept na nejdražší stavby

Omezení konkurence při veřejné soutěži a vícepráce jsou podle Ptačinského dvěma hlavními důvody, proč evropští kontroloři žádají nápravu. V případě víceprací by jim tolik nevadilo samotné zdražování, ale fakt, že je Češi nechtěli hradit sami a že žádali o jejich proplacení v Bruselu.

Ministerstvo dopravy zatím nezveřejnilo seznam staveb, u kterých hrozí, že je tuzemští daňoví poplatníci uhradí dvakrát - jednou prostřednictvím bruselského a podruhé českého rozpočtu. Seznam staveb navržených na evropské dotace ovšem nabízí širokou paletu případů neprůhledných veřejných soutěží a zdražování po uzavření dodavatelské smlouvy.

Nejnápadnější je dálnice D8 přes České středohoří. Zakázka byla vypsána koncem června 2007 a na podání přihlášky dostali zájemci 40 dnů jako v Kolíně. Ze dvou zájemců zvítězilo sdružení v čele se společností Eurovia. Vítězná nabídka ve výši 12 miliard korun se během čtyř let zvýšila o čtyři miliardy.

O dva měsíce později proběhla jako přes kopírák soutěž o opravu děčínského nábřeží, která měla stát půl miliardy korun. Na podání nabídky dostali zájemci 25 dnů, proto se přihlásili pouze dva a ministerstvo nakonec zaplatilo vítězné firmě Viamont o 100 milionů navíc.

Dlouhý seznam víceprací

Seznam zakázek, jejichž cena se během realizace výrazně zvyšovala, obsahuje většinu titulů, které mají být hrazeny z evropských dotací.

O víc než polovinu se zdražovalo například na výpadovkách z Plzně na Domažlice a na Žatec, na silnici R35 z Liberce do Hrádku nad Nisou, na opatovické křižovatce mezi Hradcem Králové a Pardubicemi, na křižovatkách u Mariánských Lázní a České Lípy i na silnici R7 z Žatce do Chomutova.

 

Právě se děje

Další zprávy