Drobil našel miliardy na dálnice, pustí žilou ekofondu

Pavel Baroch, Kateřina Eliášová
25. 10. 2010 12:40
Peníze by sloužily na přechody pro zvěř, protihlukové stěny či biokoridory
Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Ministr životního prostředí Pavel Drobil (ODS) se předběžně dohodnul s ministrem dopravy Vítem Bártou (VV) na tom, že se na stavbu dálnic použijí miliardy korun z evropského Operačního programu Životní prostředí.

Drobil uvedl, že je to reakce na radikální státní škrty, kvůli nimž se odložily i stavby některých dálnic nebo obchvatů měst.

"Spousta staveb je naprosto nezbytných, abychom vyčistili ovzduší nejen v Moravskoslezském kraji, ale i v dalších částech republiky," řekl Aktuálně.cz Drobil. "Odpovědná vláda hledá peníze, jak pomoci tomu, aby zastavených staveb bylo co nejméně."

Pokud se plán podaří dotáhnout do konce, peníze ze zeleného fondu Evropské unie by se podle Drobila použily výhradně na stavbu přechodů pro zvěř, protihlukových stěn a další ekologické infrastruktury. Miliardy by podle něj v žádném případě nesloužily na samotnou stavbu silnice.

Drobil: Už mám připravené miliardy

Ministr Pavel Drobil potvrdil, že na ekologickou infrastrukturu na dálnicích a obchvatech měst by mohly jít miliardy korun. Přesnou částku ovšem odmítl sdělit.

"Máme zhruba vyčísleno, kolik bychom teoreticky mohli použít. Znám to číslo teprve od tohoto pátku, nejdříve s ním seznámím pana ministra Bártu," poznamenal Drobil.

Dodal, že podle různých scénářů bude zapotřebí v následujících čtyřech letech na ekodukty, protihlukové stěny a další ekologickou infrastrukturu 6 až 20 miliard korun.

Plán potřebuje bruselský souhlas

Z Operačního programu Životní prostředí, respektive její šesté prioritní osy se platí například ochrana ohrožených druhů a rostlin, výsadba stromořadí nebo remízků, ale také péče o evropskou soustavu chráněného území Natura 2000 nebo protipovodňová opatření v krajině.

Foto: Jan Langer

Aby Drobilův a Bártův plán vyšel, potřebovala by česká vláda souhlas Bruselu. Jinak by nesměla použít peníze na jiné účely, než k jakým byly určeny.

Ministr dopravy Bárta už o tom mluvil s exministrem životního prostředí Ladislavem Mikem, který v Bruselu vede ředitelství přírodních zdrojů.

"Přesun mezi jednotlivými osami by skutečně musela schválit Evropská komise. Pan ministr Bárta už drobně naznačoval tuto naši cestu panu Mikovi. Sdělil mi, že se nesetkal s odmítavým stanoviskem," konstatoval Drobil.

"Bylo to jenom velmi obecné, rámcové," řekl Aktuálně.cz Miko. Dodal, že Evropská komise bude tento plán sledovat a pokud česká vláda požádá o změnu využití peněz, bude se jí ptát, jak zaplatí původní projekty.

Druhá kapsa pro stavební lobby?

Drobilův a Bártův plán napadla Strana zelených, která ministerstvo životního prostředí vedla před volbami. Jenže pak se do sněmovny už nedostala.

"Ministr dopravy Vít Bárta se pyšní úsporami, které vybojoval na dálničních stavbách. Z velké části jde o ořezání staveb například o protihlukové bariéry či ekodukty. Ty by tedy podle záměru Pavla Drobila hradil jeho resort z peněz, určených na ochranu přírody. Tedy žádná úspora pro občany, jen otevření jiné kapsy pro stavební lobby," tvrdí předseda strany Ondřej Liška.

"Ten nápad je i věcně absurdní. Protihluková a další kompenzační opatření má hradit investor stavby - od toho je to kompenzační opatření," dodal Liška, podle něhož hrozí, že například nebude dostatek peněz na protipovodňová opatření.

Liška lže, ozval se Drobil

Liškovo tvrzení Drobila rozlobilo. Tvrdí, že Liška lže a že se peníze na protipovodňová opatření nezkrátily.

"Naopak, osobně jsem uložil vedení Státního fondu životního prostředí, aby učinilo všechny kroky vedoucí ke zvýšení objemu finančních prostředků určených na protipovodňová opatření," uvedl Drobil.

Uvedl, že základem k tomu, aby jeho resort poskytl peníze na dálniční ekologickou infrastrukturu je zmapování aktuální situace a stanovení míst, kde jsou taková opatření opravdu nezbytná.

"A u těch dopravních staveb, které považujeme za velmi důležité pro kvalitu ovzduší v různých regionech, jsem připravený se bavit o tom, jestli se nemůžeme podílet na spolufinancování této ekologické infrastruktury," poznamenal Drobil.

Mezi další Drobilovy podmínky patří i to, že za ušetřené peníze se budou stavět především ty dálnice, které jeho ministerstvo považuje za důležité pro zlepšení ovzduší.

 

Právě se děje

Další zprávy