Naděje pro Suchdol. Pražský okruh ho možná mine

Pavel Baroch
13. 9. 2010 19:45
Na ministerstvu dopravy se znovu otevře spor, kudy vést dálnici na severu Prahy
Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Pražská čtvrť Suchdol na severním okraji hlavního města dostala novou naději, že se jí nakonec vyhne plánovaná stavba Pražského okruhu.

Miroslav Patrik ze sdružení Děti Země, nový poradce ministra dopravy Víta Bárty, chce nechat znovu prověřit, zda by nebylo výhodnější vést tuto část dálničního obchvatu Prahy dále na sever.

"Otázkou je, jestli by nebyla lepší severní varianta, a pak třeba někdy v budoucnosti dostavět dálnici přes Suchdol. Chci to otevřít alespoň jako diskusi," řekl Aktuálně.cz Patrik.

Proti dálnici přes Suchdol dlouhodobě bojuje tamní radnice, která už dokonce vyhrála několik soudních sporů.

Právě Pražský okruh, respektive jeho severozápadní část, je jednou z Patrikových priorit, kterým se chce jako Bártův poradce věnovat. Mezi další patří dálnice D3 přes Posázaví, rychlostní silnice R55 přes evropsky chráněné území Bzenecká Doubrava na jižní Moravě nebo jezy na Labi a přesun nádraží v Brně.

Foto: MD

Levnější varianta vyhrává?

Vedení ministerstva dopravy se diskusi o trase severozápadního úseku Pražského okruhu nebrání. Zároveň tvrdí, že to není otázka, která se musí vyřešit rychle. Na tuto části okruhu kolem metropole stejně nejsou peníze.

"V první řadě musíme dokončit rozestavěné dálnice," řekl Aktuálně.cz mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Dodal, že důležitým kritériem pro případné nové rozhodování o konečné trase severozápadní části Pražského okruhu bude cena.

A to nahrává severní variantě, která by měla vést okolo Ústavu jaderného výzkumu v Řeži. Ačkoli je tato trasa delší, její cena je o několik miliard nižší, což potvrdilo i stanovisko renomované poradenské společnosti MottMcDonald. K severní variantě se po svém nástupu do funkce hlásil i středočeský hejtman David Rath.

Proti severní trase naopak hovoří výsledky expertní skupiny, kterou ještě za Topolánkovy vlády sestavila ministerstva dopravy a životního prostředí. Osm z deseti vysokoškolských profesorů doporučilo trasu přes Suchdol.

Rychlejší, ekologičtější, levnější

Bártův poradce Miroslav Patrik by se chtěl ve své funkci snažit o to, aby se podobné kauzy - jako je Pražský okruh - už neopakovaly.

"Nechci, aby se začalo stavět jenom proto, že jsou peníze a povolení," řekl Aktuálně.cz Miroslav Patrik z hnutí Děti Země, podle něhož by měla hrát důležitější roli ochrana životního prostředí a korektní vypořádání se všemi námitkami proti stavbě.

"Řešení nakonec může být levnější a rychlejší, když se připomínkám vyhoví, než když případ skončí u soudu, stavba se protahuje a prodražuje," tvrdí Patrik. Ví, o čem mluví. Už několik let "blokuje" dokončení dálnice D8 přes Chráněnou krajinnou oblast České Středohoří.

Foto: Děti Země

Sedí na dvou židlích

Paradoxem je, že Patrik vede se státními úřady kvůli stavbě D8 přes Středohoří několik soudních sporů, z nichž několik už vyhrál včetně té nejdůležitější - soud na úseky, kde se ještě nezačalo stavět, zrušil územní rozhodnutí.

Patrik ovšem žaloby na D8 zatím nemíní stahovat. "Uvidím, jestli toto téma někdo otevře," poznamenal Patrik. Svou novou funkcí na ministerstvu dopravy se Patrik dostal do situace, kdy sedí na dvou židlích - ekologického aktivisty a státního zaměstnance.

"Samozřejmě to přináší riziko, zda rozhodovat jako předseda Dětí Země, nebo jako poradce," připustil Patrik. Dodal, že poradenské místo u ministra Bárty opustí, pokud se ukáže, že jsou jeho dvě pozice neslučitelné.

"Snažím se akorát využít další způsob, jak dopravní stavby ovlivnit," řekl Aktuálně.cz Patrik. "Pokud to nevyjde, nemám problém s poradenstvím skončit a říct, že si to každá strana bude řešit zase podle svého."

 

Právě se děje

Další zprávy