Metrostav: Za kráter nad Blankou mohou i naši lidé

Kateřina Eliášová
13. 7. 2010 9:23
Firma stavějící tunel Blanka uvedla tři možné příčiny propadu
Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Firma Metrostav, která v Praze razí dosud největší podzemní stavbu tunel Blanka, připustila, že za nedávný propad půdy nad stavbou mohou být zodpovědni její zaměstnanci.

Uvádí to ve zprávě, kterou si vyžádali pražští radní, a kterou má Aktuálně.cz k dispozici.

"Vedení společnosti v tuto chvíli připouští i to, že jedním ze spouštěcích mechanismů havárie mohlo být i případné lidské selhání při dodržování technologického postupu výstavby," stojí v dokumentu, pod kterým je podepsán mluvčí Metrostavu František Polák.

3 možné příčiny

Zem se nad Blankou propadla už třikrát, minulý týden to bylo na rohu ulice U brusnice a třídy Milady Horákové. Pod nánosem zeminy uvízl bagrista. Zával přežil bez vážnějších zranění, později byl nicméně znovu hospitalizován kvůli obavě z embólie.

"Podle interního šetření, které bylo do této chvíle realizováno, jsou celkem tři možné příčiny havárie či jejich vzájemná kombinace," píše se ve zprávě Metrostavu.

Vedle již zmíněného lidského selhání Metrostav připouští i variantu, že se do nadloží z hlíny, spraše a jílovce dostala voda. "Ta mohla skokově změnit vlastnosti nadloží."

Stavaři zatím neví, kde se voda vzala, i to zkoumají. Mohla se tam dostat z neodvodněného parkoviště, svou roli podle nich mohla hrát i existence barokních opevňovacích staveb kolem Prašného mostu či staré výkopy. I tudy mohla voda proniknout.

"Je nutné vyloučit i možnou nepřesnost v projektu z důvodu anomálie v inkriminovaném místě ražení jednoho ze dvou tubusů tunelu," hájí se Metrostav.

Metrostav: Termín dodržíme

Stavba tunelu může zůstat stát i několik týdnů, možná měsíců. Firma musela zastavit práce na ražbě tunelu na příkaz Báňského úřadu. Ten nyní zkoumá, proč se tato havárie stala. Úřad už zahájil správní řízení, a to obvykle trvá týdny či měsíce.

Foto: tunelblanka.cz

Blanka boří rekordy i Prahu. Vše o tunelu na jeden klik

Metrostav má podle platné smlouvy dokončit stavbu do 21. března 2011. Podle výrobně technického-ředitele společnosti Ivana Hrdiny by likvidace havárie neměla mít vliv na konečný termín stavby.

"I přes nutné vyšetření havárie je možné dodržet dané termíny. Do dokončení ražeb v daném úseku chybí v severním tunelu 130 metrů a v tunelu jižním 180m. Vedení společnosti se domnívá, že urychlit zjištění příčin závalu by mohlo i provedení doplňujícího geologického průzkumu, pomocí průzkumných štol z prostoru Prašného mostu," napsal radním ve zprávě Metrostav.

 

Právě se děje

Další zprávy