Brusel chce, aby dodávky nemohly jezdit víc než 120

Tomáš Fránek
3. 5. 2010 6:00
Evropská komise má plán, jak podpořit výrobu a vývoj zelených technologií u aut
Foto: CCS

Brno/Brusel - Podle plánů evropských politiků by se lidé už v roce 2015 neměli na silnicích setkat s dodávkami, které jedou rychleji než 120 kilometrů za hodinu.

Plán na omezení rychlosti aut, jejichž váha nedosahuje 3,5 tuny, už zamířil do Evropského parlamentu.

Návrh počítá s tím, že rychlost dodávek, jako je třeba Mercedes Sprinter, Ford Transit či Volkswagen Transporter, bude omezena povinně, výrobci budou muset redukci rychlosti těchto aut namontovat automaticky.

Podle kritiků návrhu bude ale omezení rychlosti kontraproduktivní, pomalejší dodávky ohrozí bezpečnost v dopravě především na dálnicích.

Rychleji jezdit nepotřebují

Návrh na snížení rychlosti počítá s tím, že řidiči dodávek rychleji jezdit nepotřebují. "Tato vozidla jsou určena výhradně pro komerční účely a nevyžadují vyšší rychlost než 120 kilometrů za hodinu," je napsáno v návrhu.

Omezení rychlosti dodávek je jedním z kroků, který má výrazně šetřit životní prostředí. Omezení rychlosti totiž má vést k výraznému snížení emisí CO2. Do roku 2016 chce komise snížit emise z dodávek o 14 procent na průměrnou hodnotu 175 gramů na kilometr. Snižování by ale mělo začít postupně už od roku 2014. 

Dodávky představují kolem 12 procent celkových emisí oxidu uhličitého v EU.

Návrh, který mají schvalovat europoslanci, počítá i se zavedením sankcí pro případ, že by se výrobci normám nepodřídili. Ty by se postupně zvyšovaly až na úroveň 120 eur (asi 3000 korun) za každý gram na kilometr navíc. Nižší sankce by do roku 2018 čekaly ty, kdo normu překročí o méně než tři gramy.

Ekologové plány na omezení rychlosti vítají. "Studie potvrzují, že snížení rychlosti lehkých užitkových vozidel povede ke snížení emisi CO2 o 2,5 až 3 miliony tun," řekl internetovému vydání deníku Die Welt Wolfgang Lohbeck, expert na klima sdružení Greenpeace.

Bude to nebezpečné

Právě z Německa zní ale i hlasy, že omezení rychlosti dodávek povede k nižší bezpečnosti na silnicích. "Nižší rychlost povede ke vzteku a stresu řidičů," řekl Holger Krahmer, mluvčí FDP pro životní prostředí v Evropském parlamentu.

O tom, zda není potřebné omezit rychlost dodávek, se mluví už několik let. Technici německého a rakouského autoklubu tak například uskutečnili řadu crash testů, které ukázaly, jakou hrozbu představují auta pro převoz zboží.

Autokluby ADAC a ÖAMTC zjistily, že zatímco takový střet v rychlosti 60 km/h užitkové auto odnese jen lehkým poškozením motorového prostoru, u osobního auta nebezpečně praskají švy svarů na prazích a u střechy. Technici autoklubů si myslí, že by také menší užitková auta měla automaticky dostat moderní techniku brzd v podobě takzvaných asistentů a nouzových brzd, které zvyšují jejich účinek. Běžně se vyskytují u velkých kamionů.

Podle výpočtů německého autoklubu ADAC se u takto vybavené dodávky zkrátí brzdná dráha z rychlosti 100 km/h o 12 metrů.
Pro Evropskou komisi je omezení rychlosti dodávek jednou z možností, jak dostat na silnice "zelenější" auta. Komise představila strategii, která počítá se 40 opatřeními, která mají na trh dovést ekologičtější auta.

Dokument předpokládá, že množství aut na světě vzroste z 800 milionů na 1,6 miliardy v roce 2020. V roce 2050 by to mělo být už 2,5 miliardy. Tento nárůst ale bude patrně provázet rostoucí nedostatek energetických zdrojů či zvyšující se náklady za ně.

Mezi opatřeními je například zpřísnění hlukových limitů nově vyráběných automobilů, normy emisí CO2 pro nákladní automobily či stanovení standardů spotřeby pro osobní automobily po roce 2020.

Strategie se také zaměřuje na podporu rozvoje elektromobilů, zajištění jejich bezpečnosti, spolufungování s elektrickou sítí a jejich energetickou efektivitu.

Elektrika všude, kam se podíváš

Politici chtějí, aby bylo možné elektrická vozidla dobíjet kdekoli v Evropské unii, chce podpořit instalace veřejně přístupných stanic pro dobíjení těchto typů vozů či zrevidovat normy týkající se pravidel a podpory vývoje recyklovatelných baterií.

Podle expertů ale v prosazení strategie nebude mít Brusel jednoduchou cestu, narazí totiž na mocnou automobilovou lobby.

"Často se stává, že se silné automobilové lobby podaří takovéto návrhy zastavit či alespoň významně oslabit. I proto je součástí návrhu podpora automobilek při vývoji moderních technologií. Kromě snížení hluku a emisí skleníkových plynů mohou opatření pomoci snížit naši závislost na dovozu ropy. Jen Česko vydá ročně za její dovoz sto miliard," uvedl Jiří Jeřábek z Centra pro dopravu a energetiku.

 

 

 

Právě se děje

Další zprávy