Bém se chopil kladiva a zahájil stavbu metra

Andrej Brabec
12. 4. 2010 18:12
Během čtyř let by mělo metro jezdit do Motola, v roce 2018 až na Ruzyni
Úsměv, vyletí ptáček.
Úsměv, vyletí ptáček. | Foto: Magistrát hlavního města Prahy

Praha - Primátor Pavel Bém a radní Radovan Šteiner (oba ODS) se dnes symbolicky chopili kladiva a odstartovali tak stavbu nových stanic pražského metra. Podle plánů magistrátu se jím první pasažéři svezou během čtyř let.

Nový úsek trasy A povede z Dejvic přes Červený vrch, Veleslavín a Petřin až do Motola. Stavaři by posléze měli pokračovat až k ruzyňskému letišti.

"Před čtyřmi lety jsme slíbili výstavbu nových stanic metra trasy A. Dnes tento slib naplňujeme," prohlásil Bém. "Po 32 letech dostane nejcentrálnější konečná stanice metra své logické pokračování."

Vedení metropole si od nových stanic slibuje především to, že se uleví dopravě v Dejvicích, především na Vítězném náměstí. Útlum automobilové a autobusové dopravy považují za ekologický přínos.

Během osmi let by mělo metro končit až na letišti, přibudou ještě stanice Bílá Hora, Dědina, Dlouhá Míle a Staré letiště. "Na prodloužení trasy metra A získá Praha více než čtvrt miliardy euro z fondů Evropské unie," naznačuje magistrát financování stavby.

Nový úsek může zdržovat

Plánované prodloužení trasy A do Ruzyně má zlepšit dopravního spojení. Tento krok ale může vést k přesnému opaku - cestování lidem prodloužit.

Dopravní podnik po zprovoznění nového úseku metra plánuje omezení stávajících linek a cesta metrem by mohla být ve srovnání s původními spoji delší.

To potvrzuje i pražský dopravní odborník Martin Šubrt. Na metru podle něj vydělají jen ti, kteří budou bydlet nedaleko nových zastávek. Ostatním se cestování do centra Prahy spíše prodlouží. Trasa k Ruzyni totiž nepovede přímo, plán počítá s objížďkou přes motolskou nemocnici.

Může být i prodělečná

Není jasné ani to, zda se stanice vedoucí z Dejvic na Ruzyni vyplatí. Na trase C byly nové zastávky zprovozněny v květnu 2008. Po osmi měsících se ale ukázalo, že stanice mezi Ládvím a Letňany nejsou dostatečně frekventované.

Dopravní podnik pak v rámci úsporných opatření rozhodl o omezení provozu právě na trase mezi Ládvím a Letňany. Do Letňan jezdí pouze každá druhá souprava.

Zastávka v Letňanech navíc končí v polích, cestující ještě musí využívat autobusovou dopravu. Podobně se ale postupovalo i při prodlužování linky B ke Zličínu. Před patnácti lety zastávky také končily v polích, dnes jsou v okolí nákupní centra a stanice se využívá dostatečně.

Trasa D je stále v plánu

Praha rovněž stále plánuje i zcela novou trasu D, kterou ovšem považuje za technologicky a časově náročnější. "Bude představovat zcela novou koncepci, tato dopravní tepna bude protínat centrum města od Hlavního nádraží až po Depo Písnice a zejména ulehčí přetížené trase C," uvedl magistrát.

Délka trasy D se plánuje na necelých 11 kilometrů. Celkem má čítat devět stanic. Povede přes Hlavní nádraží, Náměstí Míru, Náměstí bratří Synků, Pankrác, Olbrachtovu, Nádraží Krč, Nemocnici Krč, Nové Dvory, Libuš a Písnice.

 

Právě se děje

Další zprávy