Zelená pro dálnici D1. Smí ztloustnout na šest pruhů

Tomáš Fránek
23. 3. 2010 16:30
Ministerstvo životního prostředí souhlasí s rozšířením dálnice D1 od Mirošovic po Kývalku
Podobně jako u Prahy bude mít v budoucnu dálnice D1 šest pruhů i za Mirošovicemi
Podobně jako u Prahy bude mít v budoucnu dálnice D1 šest pruhů i za Mirošovicemi | Foto: Radek Pecák

Brno - Rozšíření dálnice D1 od Mirošovic po Kývalku za 40 miliard získalo po třech letech posuzování důležité razítko.

Ministerstvo životního prostředí totiž s rozšířením dálnice souhlasí a nebude mu bránit. Stanovisko ministerstva je důležité pro další rozhodování úřadů o dálnici, jako jsou vydání územních a stavebních povolení.

Posouzení projektu rozšíření dálnice provázely desítky připomínek obcí, obyvatel, hygieniků i různých sdružení jako jsou například myslivci či sportovní kluby. Ministerstvo pro vybudování šestiproudé dálnice stanovilo rekordních devadesát podmínek. Ty se týkají jak vlivu dálnice na chráněné oblasti v okolí D1, tak stavby a provozu na silnici.

Podle stanoviska, které vydala ředitelka odboru ministerstva Jaroslava Honová, tak stát musí zajistit dostatečné protihlukové opatření, ochranu řek a potoků v okolí D1 nebo co nejšetrnější pohyb stavebních strojů při rozšiřování dálnice. Stavaři musí také dbát na to, aby rozšířená dálnice už více nenarušila ráz krajiny.

Přestěhovat se musí i pomníčky mrtvých

Podmínky myslí i maličkosti jako je ochrana památkově chráněných stromů nebo pomníků v okolí dálnice. „Pokud budou dotčeny památníčky obětí dopravních nehod v těsné blízkosti dálničního tělesa, zajistit jejich citlivé přemístění," uvádí ministerstvo v souhlasném stanovisku.

Šest pruhů by se na dálnici mělo začít budovat v roce 2015 a pokud bude dost peněz, tak by se od Mirošovic až po Kývalku mělo na rozšířené dálnici jezdit o čtyři roky později.

Podle Ředitelství silnic a dálnic se dálnice na šest pruhů rozšíří na 160 kilometrech. "Čtyřproudová dálnice D1 neodpovídá intenzitě dopravy, zhoršuje se bezpečnost dopravy, roste počet dopravních nehod. Podle prognózy dopravy do roku 2050 se má intenzita dopravy neustále zvyšovat, tím by se situace na D1 dále zhoršovala," napsali zástupci dálničního ředitelství v žádosti Ministerstvu životního prostředí.

Dálnici neodlehčí ani nová R35

Podle výpočtů dopravních expertů na dálnici D1 přibudou desetitisíce aut i v případě, že se podaří dostavět alternativní trasu, silnici R35 na východě Čech. Zatímco nyní například v úseku u Mirošovic jezdí denně asi 26 tisíc osobních aut denně, v roce 2030 i v případě, že část dopravy odvede silnice R35, denně bude jezdit po dálnici 34 tisíc osobních aut.

A v úsecích u Mirošovic, ale také Lokte, Velkého Meziříčí, Devíti křížů nebo Ostrovačic počet aut v roce 2030 znovu naplní kapacitu dálnice.

Posouzení projektu rozšíření dálnice provázely desítky připomínek obcí, obyvatel, hygieniků i různých sdružení jako jsou například myslivci či sportovní kluby. Například dobrovolní hasiči z Lensedel požadovali, aby byl pro ně vybudován pracovní nájezd na dálnici. "Je to proto, aby naše jednotka mohla účinně zasahovat na dálnici," tvrdí hasiči.

Možnost dostat se do rekreačních oblastí a ke svým chatám podjezdem požadovali obyvatelé osady Sačung, cestu ke svému areálu požadovali zachovat i sportovci z klub u v Benešově. Památkáři pak chtěli, aby se nijak neměnil most Vysočina ve Velkém Meziříčí, který zasahuje do zámeckého parku a zasahuje i městskou památkovou zónu.

Tomu ministerští úředníci vyhověli. „Při realizaci stavby omezit zásahy pod mostem Vysočina do zámeckého parku ve Velkém Meziříčí," rozhodli úředníci.

 

Právě se děje

Další zprávy