Z Brna zmizelo pět set obchodů. Zničily je hypermarkety

Tomáš Fránek
10. 2. 2010 8:00
Brno je modelovým příkladem, který ukazuje, co přinesl tlak hyper a supermarketů
Obrázek, který znáte...
Obrázek, který znáte... | Foto: Ludvík Hradilek

Brno - Od roku 2006 zmizelo z Brna na pět set malých obchodů. Jejich majitelé neustáli tlak velkých hypermarketů a supermarketů na okraji města.

Zjistili to experti z Centra pro regionální rozvoj při Masarykově univerzitě, kteří začali situaci v maloobchodu ve městě pravidelně sledovat.

Brno je podle nich modelovým příkladem toho, jak velké řetězce ničí malé obchodníky. K podobnému vývoji nyní dochází například v Plzni nebo Hradci Králové, kde velké řetězce začaly obsazovat pozice později než v Brně.

Více plochy, méně obchodů

Z nového průzkumu, který má Aktuálně.cz k dispozici, vyplývá, že v Brně sice přibylo více než sedmdesát tisíc metrů čtverečních nové nákupní plochy ve velkých centrech, stovky malých obchodů ale tlak řetězců nepřežily. Podle autorů studie Ondřeje Mulíčka a Roberta Osmana tak nyní šestnáct z celkových devětadvaceti městských částí trpí nedostatkem obchodů.

A to přesto, že "koeficient saturace" - čili počet metrů čtverečních obchodní plochy na jednoho obyvatele Brna - je nyní 1,78 metrů. Před třemi lety to bylo 1,6.

Ideální stav pro Českou republiku je přitom podle výzkumné agentury Incoma hodnota 1,08.

Obchodní centra v Brně jsou totiž rozmístěna nerovnoměrně, na východě nebo západě města obchody chybí úplně.

Zatímco například v městské části Ivanovice připadá na obyvatele až dvacet metrů čtverečních obchodní plochy, v další městské části - jako jsou například Jehnice - je to pouze 0,3 metru čtverečních obchodů. To dlouhodobě kritizují ekologové.

"Nešťastná je nevyváženost rozložení nákupních center ve městě a jeho blízkém okolí. Zatímco v jižní části města dosahuje koncentrace 12 čtverečních metrů nákupní plochy na jednoho obyvatele, v jiných částech města je jen těsně nad nulou," vysvětlil Jiří Koželouh z občanského sdružení Nesehnutí.

Lidé tak musejí za nákupy cestovat daleko od domova a mimo jiné se tím komplikuje i dopravní situace ve městě.

Z Brna také postupně mizí prodejny potravin. Nejvíc jich ubylo v samém centru města, městské části Starý Lískovec, Řečkovice a Mokrá Hora přišly o víc jak tisíc metrů čtverečních prodejní plochy. Naopak přibylo obchodů s textilem nebo nábytkem.

Další obchody na obzoru

Rozvoj nákupních center, kumulace obchodů na severu a jihu a krach maloobchodů v Brně bude podle studie Centra regionálního rozvoje pokračovat dalších pět let. Nové nákupní centrum totiž vyroste u Olympie, Avion Shopping Parku, v Ivanovicích, větší bude Vaňkovka a v Jižním centru přibude nákupní pasáž Aupark.

Právě rozvoj obchodů v Jižním centru, nově budované městské čtvrti nedaleko centra města, může vést podle autorů studie k dalšímu výraznému mizení menších obchodů z historického středu Brna. "Určité náznaky ústupu značkových prodejen je možné zaznamenat už v současnosti," uvedli autoři studie s tím, že by došlo k secondhandizaci historického centra Brna.

Ilustrační snímek
Ilustrační snímek | Foto: Ludvík Hradilek

Podle náměstka primátora Martina Andera bude nyní město muset vypracovat strategický plán, jak obchodní síť v centru města oživit. "Střed města se musí stát reálnou konkurencí vůči nabídkám nákupních center na jihu. Ty totiž stále více přejímají některé městské funkce, nabízejí nejenom obchody, ale i zábavu, za kterou lidé dříve chodili do centra," dodal Ander.

Češi a Moravané si nákupy ve velkých obchodních centrech oblíbili. Potraviny nakupují hlavně v hypermarketech, za kterými následují supermarkety, diskontní prodejny a menší samoobsluhy a pultové prodejny. Vyplývá to z průzkumu Shopping Monitor společnosti Incoma GfK.

Prioritami nakupujících nezamíchala ani krize. "Mírně meziročně posílily hypermarkety a supermarkety, pozice diskontních prodejen zůstala prakticky shodná jako před rokem a další mírný pokles zaznamenaly menší, zejména širokosortimentní prodejny potravin," řekl Pavel Cabal ze společnosti Incoma GfK.


 

Právě se děje

Další zprávy