Soud zastavil obchvat Prahy. Město teď neví, jak dál

Petr Holub
7. 1. 2010 21:00
Severní pražský okruh nabral další zpoždění
Foto: Archiv

Praha - Severní pražský okruh nabral další zpoždění, namísto plánovaného listopadu 2012 se stavba může zdržet o několik let.

Hlavní příčinou je chyba, které se při územním řízení dopustil pražský magistrát. Upozornil na ni Nejvyšší správní soud v Brně a z jeho rozsudku mimo jiné vyplývá, že dokud se chyba neodstraní, nebude možné vykupovat pozemky pro stavbu.

Investorská organizace Ředitelství silnic a dálnic ani magistrát zatím nemají jasno, jak dále postupovat.

Už podruhé

Správní soud zrušil zásah magistrátu do územního plánu hlavního města Prahy už podruhé. Magistrátní úředníci chtěli svými úpravami plán přizpůsobit projektu na stavbu severozápadní části vnějšího pražského okruhu mezi Ruzyní a Březiněvsí. Změny vyžadovalo územní řízení, které probíhá na Ministerstvu pro místní rozvoj.

Magistrátní úředníci podali žádost o povolení stavby na ministerstvu už loni v červnu. Plánovaná dálnice za 28 miliard korun předpokládá patrový most přes Vltavu v městské části Suchdol, další most přes Drahanské údolí, dva tunely Suchdole a jeden v Čimicích. Proti stavbě protestovaly městské části Suchdol a Dolní Chabry a řízení bylo přerušeno, dokud o jejich stížnosti nerozhodne soud.

Zadavatelem projektu je Ředitelství silnic a dálnic, které dnes tvrdí, že se ho verdikt správního soudu netýká: "Je na magistrátu, aby získal územní rozhodnutí. Pokud ho z ministerstva pro místní rozvoj dostane, okamžitě začneme vykupovat pozemky," vysvětluje mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Radní: Jedeme dál

Pražský radní Martin Langmajer (ODS) tvrdí, že verdikt stavbu nezdrží. "Soud nezrušil celou změnu územního plánu, ale pouze část, která se týkala části silnice pod Suchdolem. Zároveň připustil, že se tato část může stavět podle staré verze územního plánu," prohlásil.

S tím nesouhlasí starosta Suchdola Petr Hejl (nezávislý), který si na územní plán v Brně stěžoval. "To je naprostý blábol. Byla zrušena celá trasa mezi Ruzyní a Březiněvsí," oponuje Hejl a dodává: "Podle starého územního plánu se stavět nemůže, protože ministerstvo posuzuje variantu podle jeho nové verze."

Tisková zpráva Nejvyššího správního soudu dává za pravdu Hejlovi: "Rozsudkem byly zrušeny veškeré změny provedené napadeným opatřením na trase silničního okruhu kolem Prahy na trase Ruzyně - Březiněves. Jednalo se o změny tvaru mimoúrovňových křižovatek, zkrácení přivaděče Rybářka, rozšíření komunikace."

Celý verdikt soud zveřejní do dvou týdnů.

Proti zákonu

Soud zasáhl, protože magistrát nenechal zjistit, jak změna územního plánu ovlivní životního prostředí. České zákony už od roku 2001 předpokládají, že se strategické územní dokumenty posuzují podle evropských předpisů známých pod zkratkou SEA. Hodnocením SEA neprošel starý územní plán z roku 1999, magistrát se tomu však nemůže vyhnout při jeho změnách.

Magistrát i státní investor přitom chtěly řízení SEA obejít, aby nemuseli řešit námitku, že vedou dálnici hustě osídleným územím a přilehlou rekreační oblastí.

Definitivní slovo ve sporu bude mít Ministerstvo pro místní rozvoj, které musí posoudit, jestli se územní řízení zastaví, anebo v něm bude možné pokračovat. Mluvčí Martin Ayrer zatím odpověděl, že případ musí posoudit ministerští odborníci.

 

Právě se děje

Další zprávy