Expert živě: Na školách přetrvává Rakousko-Uhersko

Veronika Rodriguez Veronika Rodriguez
9. 11. 2009 13:25
Dnešní maturanti nejsou horší, než bývali, tvrdí Scio a nabízí ministryni Kopicové vlastní testy.
Jak jsou na tom dnes čeští středoškoláci? Stejně jako před deseti lety, tvrdí Scio.
Jak jsou na tom dnes čeští středoškoláci? Stejně jako před deseti lety, tvrdí Scio. | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Praha - Dnešní středoškoláci rozhodně nejsou horší, než bývali ti před deseti lety. S tím dnes přichází společnost Scio.

Znovu letos otestovala téměř pět tisíc českých maturantů na všech typech středních škol. Zkoumala jejich znalosti z češtiny, cizího jazyka, matematiky a studijních předpokladů. Rozdala jim naprosto stejné testy, které vyplňovali maturanti před jedenácti lety. A výsledky porovnala.

Došla k závěru, že celková úroveň maturantů se za posledních jedenáct let prakticky nezměnila. V češtině si maturanti vedli "na chlup stejně", znalosti angličtiny se dokonce viditelně zlepšily. Hůř dopadla jen matematika.

Dnes Scio nabízí své testování také ministryni školství Miroslavě Kopicové.

"Ministerstvo si sice platí celý ústav, který má mapovat vývoj v českých školách, jakákoliv data mu ale chybí. Potvrdila to v parlamentu sama paní ministryně. Není proto žádným přeháněním říci, že naše střední školství je řízeno poslepu," vysvětluje svůj plán Šteffl.

Scio je podle něj schopno dodat všechna data okamžitě. Navrhovaná cena je zhruba dva milióny korun za otestování 18 500 žáků čtyřmi testy. "Pro srovnání je to asi 400x méně než plánované výdaje na státní maturity, která navíc takové informace nemůže poskytnout," porovnává Šteffl.

O tom, proč lidem připadají dnešní maturanti horší, o státní maturitě, o placených testech Scio a o přijímání na vysoké školy mohou čtenáři Aktuálně.cz diskutovat online od 14 hodin. Na jejich otázky odpovídá právě Ondřej Šteffl.

Foto: Aktuálně.cz
Blog Ondřeje Šteffla na Aktuálně.cz

Odpovězeno: 09. 11. | 14:04Autor: ER

Otázka: Dobrý den, pane doktore, učím na VŠ a s obrovským zájmem jsem si přečetla Vaše články o studentech VŠ...a konečně jsem pochopila, že učím na učňáku. Vůbec nejsem "rozbíječ strojů", ale stává se to šílenou dřinou, naučit je myslet a hlavně, oni o to vůbec nestojí (tak 60%) Co s tím?

Ondřej Šteffl: Zde mám jasno: Nevím :-).
Ale možná, že jste ještě nesestoupila dost nízko, přece jen "učňák", jak trefně říkáte, je něco jiného, než bývala vysoká škola. A nepochybně i pak zbyde část, která nechce, a tu by bylo správné vyhodit.

Odpovězeno: 09. 11. | 14:10Autor: JM

Otázka: Ona to není žádné radostné zjištění, že "nejsou hloupější". Otázka spíš je, proč "nejsou chytřejší...".

Ondřej Šteffl: Musíte vzít uvahu, že těch, co "nejsou hloupější" je víc (asi o 25 %, což není málo), takže v průměru jsou maturanti "chytřejší". Do uvozovek to dávám proto, že jde JEN o výsledky našich testů, což je jen jakýsi dílčí indikátor vzdělanosti.

A proč to není lepší, to se musíte ptát na ministerstvu školství.

Odpovězeno: 09. 11. | 14:11Autor: Martin

Otázka: Kdy bude zrušena povinná maturita z Literatury ? Humanitní lobby už prosadila zrušení povinné maturity z matematiky pod záminkou, že matematiku humanitní studenti nepotřebují, ale přírodovědně zaměření studenti stále marní čas s pro ně nepotřebnou Literaturou.

Ondřej Šteffl: Naše výuka literatury je v mezinárodním kontextu skutečně něco výjimečného a je to nejspíš pozůstatek z doby obrození. Ale myslím, že zrušení nehrozí.

Odpovězeno: 09. 11. | 14:14Autor: charles

Otázka: Dobrý den, není problém dnešního českého školství v tom, že tam žáci jen sedí a zapisující si, což je model ještě ze starého Rakouska? A od toho se můžou odvíjet další problémy; nezajímavá forma = žáky to nezajímá = jsou divočejší = učitelé se do školy nehrnou atd.?

Ondřej Šteffl: Tzv. kurikulární reforma a často kritizované Klíčové kompetence by to měly změnit, ale jde to pomalu... Souhlasím s Vámi, že škola přestává být pro žáky smysluplná a že stále přetrvává mnohé z Rakouska-Uherska, odtud pramení mnoho dalších problémů.

Odpovězeno: 09. 11. | 14:17Autor: LMH

Otázka: Dobrý den, myslíte si, že by se úroveň na středních školách (a školách vůbec) mohla zlepšit, kdyby bylo zavedeno vyšší procento tzv. povinně volitelných předmětů, tedy těch z nichž si student musí povinně několik zvolit dle vlastního uvážení?

Ondřej Šteffl: To nemám rozmyšlené. Jistě by se pro žáky zvýšila smyslupnost, a dost možná by se zhoršily výsledky testů (např. by se učilo ještě méně matematiky, protože by si ji žáci nevybírali), ale možná by celková úroveň byla vyšší.

Odpovězeno: 09. 11. | 14:20Autor: Lenka

Otázka: Zdá se mi zvláštní, že bud. maturanti dopadli stejně, učím na SŠ a v porovnání s dobou před 11 lety učím úplně jiné věci, hl. se snažím naučit budoucí maturanty číst (slabikují), psát (běžně píší myluju tě) a mluvit (mluví v heslech). Na co se tedy testy zaměřují a o čem konkr. vypovídají?

Ondřej Šteffl: Asi se Vám práce daří :-). Protože podle našich zjištění, je to s maturanty na konci skoro stejné. Ale třeba byl ročník 2009 poslední a teď to půjde s kopce... Naše 4. třídy se podle mezinárodního šetření TIMSS zhoršili hodně.

Odpovězeno: 09. 11. | 14:25Autor: Karolina

Otázka: Dobry den, pane Steffle, zajimalo by me, jestli jste nekdy jednal s ministerstvem skolstvi o tom, ze by si Scio vzalo na starosti statni maturity a jak jste dopadl.

Ondřej Šteffl: Já státní maturity pokládám za nesmysl, a proto se na nich nechci podlílet ani za těch 500 miliónů, které na to mšmt má. A to i přesto, že my to už vlastně umíme a děláme. Naše zkoušky, které bere v úvahu přes 50 fakult loni skládalo 40 000 lidí, což je asi půlka státní maturity. Přitom za jednu zkoušku se platí 400 Kč, ve státní maturitě to přijde na asi 3000 Kč.

Odpovězeno: 09. 11. | 14:26Autor: nacionalista

Otázka: dobrý den, osobně si myslím, že střední školy s maturitou se posouvají stále více humanitním směrem a zjednodušují výuku matematiky, která dává studentům logické myšlení. Díky tomu jsou studenti "hloupější", přestože se zlepšují v jazycích atd.

Ondřej Šteffl: Souhlasím. Pousouvá se ale především zájem žáků a studentů, možná cítí, že matematiky bude potřeba čím dál méně.

Odpovězeno: 09. 11. | 14:26Autor: aaa-aaa-aaa

Otázka: Studenti gymnázií asi ne ale studenti soukromích škol na pletení košíků určitě!

Ondřej Šteffl: Stav soukormých škol naše výsledky nepostihují.

Odpovězeno: 09. 11. | 14:30Autor: Tom

Otázka: Pane doktore, domnívám se, že Scio je soukromá společnost fungující na státní peníze, která za tyto peníze pouze mlží, že to s naším školstvím není tak špatné, jak se všichni na vlastní oči denně přesvědčujeme. Můžete mi to, prosím, nějak vyvrátit ?

Ondřej Šteffl: To je častý omyl. Ale my nefungujeme za státní peníze. Poslední zakázku od mšmt jsme měli v roce 1999, když jsme dělali testy pro Sondu maturant 99. Podívejte se na naše stránky, my nabízem služby školám a jednotlivcům. Ve školách to jsou sice státní peníze, ale každá škola se sama rozhoduje, zda si naše testy koupí či ne.

Já sám jsem byl překvapen, co vyšlo.

Odpovězeno: 09. 11. | 14:36Autor: Maturant

Otázka: Pane Šteffl, zajímalo by mě, zda máte průzkum nakolik vámi prodávané přípravné kurzy k NSZ ovlivňují výsledek jejich absolventa u samotné zkoušky. Napadají mě dvě varianty buď příprava nefunguje a vy absolventy okrádáte nebo funguje a NSZ pak nenabízejí školám rovné výsledky a vyhodnocení.

Ondřej Šteffl: Zejména u testů OSP je nějaký velký posun nemožný, obecné studijní předpoklady lze dlouhodbě rozvíjet, ale za dobu kurzu je nelze zlepšít, asi jako u cizího jazyka. Kurz však pomůže s tzv. zácvikem, seznámíte se s typy úloh, s taktikou jejich řešení a tak. Mě osobně by na tu úplně stačilo pár cvičných testů, je ale řada lidí, kteří potřebují osobní kontakt s lektorem, a tak si radějí koupí kurz.

Odpovězeno: 09. 11. | 14:37Autor: Tomáš Felix

Otázka: Dobrý den. Nedávno jsem měl sraz ze střední školy, kde nám naše bývalá třídní řekla, že hodnotit dnešní studenty tak jak hodnotila nás, propadaly by 3/4 lidí. Nemyslíte, že ty dobré výsledky mohou být také tím, že studenti se na vaše testy připravují, protože jsou součástí příjímaček na VŠ.

Ondřej Šteffl: Ano, to se může týkat testu OSP, také jsme to ve zprávě jako možnou (ale neověřenou) příčinu zlepšení uvedli. Češtinu žádná VŠ nežádá.

Odpovězeno: 09. 11. | 14:40Autor: OS

Otázka: Pane doktore,
zajímá mě Váš názor na horší srovnatelné výsledky v matematice.
Díky

Ondřej Šteffl: Myslím, že jsou tři příčiny:
1. kalkulačky
2. nižší počet hodin matematiky (což ovšem nemáme potvrzené)
3. nižší zájem dětí o matematiu

A pokud se ptáte na důsledky, tak ty nevidím nijak tragicky, žáků, kteří umějí matematiku výborně, je pořád docela dost. A mozek si mohou děti cvičit i jinde (i když sám jsem matematik).

Odpovězeno: 09. 11. | 14:43Autor: Petr S.

Otázka: Jak si podle vas vedeme v mezinarodnim meritku? A hlavne, da se to nejak rozumne porovnat?
Studuji IB program na mezinarodni skole v Norsku a nestacim se divit.
Ucivo je u tohoto "prestizniho syllabu" neuveritelne povrchni a z velke casti nejde dal nez saha selsky rozum a vseobecne znalosti.

Ondřej Šteffl: Na úrovni maturity nemám žádná data, takže nevím. Vaše poznámka o povrchnosti programu v IB je však jistě zajímavá. dlouho už se nemohu zbavit dojmu, že česká výuka matematiky je už desítky let koncipována pro 10 % nejlepších.

Odpovězeno: 09. 11. | 14:45Autor: externista

Otázka: Občas mám možnost zadat studentům VŠaSŠ písemku.
Čím to je, že jim vůbec nepomůže když jim dovolím používat vlastní sešity.
Podotýkám, že vzhledem k tomu, že už mají po maturitě, tak vůbec nekontroluju zda a jak si sešity vedou.

Ondřej Šteffl: To je těžké odpovědět, když ani nevím z jakého předmětu. Fakt je, že k samostatnosti jsou studenti vedeni jen málo, a to někdy i na VŠ. Zkuste to s internetem místo sešitů. To by mě zajímalo, co se stane.

Odpovězeno: 09. 11. | 14:46Autor: Zuzana

Otázka: Dobrý den,
také bych byla pro zrušení maturity z literatury. Proč by ji měl dělat každý? Všichni nejsou humanitně založení. Já sama z čeština na poprvé neodmaturovala (ostatní předměty 2,1,2). Podařilo se mi to v září s přimhouřenýma očima za 3. Nikdy jsem na literaturu, dějepis apod předměty nebyla

Ondřej Šteffl: Já soudím, že jediná rozumná je povinná maturita z cizího jazyka a od roku 2020 ze dvou.

Odpovězeno: 09. 11. | 14:50Autor: Bára

Otázka: Dobrý den, jen bych ráda podotkla, že vaše testy dost zvýhodňují lemply a ulejváky, kteří nemají na střední škole co dělat. Víte, že ke složení příjmacích zkoušek z matematiky na základě vašich testů lze mít jen jakési obecné povědomí "jak to vyjde" a s největší pravděpodobností se strefíte?

Ondřej Šteffl: A nejste Vy nějak nadaná na matematiku. Víte, to co Vy, říkají často učitelé matematiky, kteří opravu řadu úloh umí vyřešit jen tak, že mají jakési obecné povědomí "jak to vyjde" a umí správnou odpověď najít mnohem rychleji, než pracným řešením. Ale v tom to je, a mnohdy jsou tak úlohy udělány úmyslně. Kdo matematiku neumí, ten žádné povědomí nemá...

Odpovězeno: 09. 11. | 14:52Autor: ER

Otázka: Děkuji za odpověď:) Sestoupila jsem už tak "nízko", že jim "filozofii základů školské reformy" už celou kreslím, jako slušný komiks:) Komenský asi jásá, ale těch 60% i tak zcela nechápe, natož myslí. Vyhážu je, ale tím poškodím občanstvo:)

Ondřej Šteffl: Jestli učíte budoucí učitele, vyhoďte je hned - zachráníte duše jejich budoucích žáků.

 

Právě se děje

Další zprávy