ČSA budou propouštět. Přesto prodělají stamiliony

Adam Junek
19. 10. 2009 7:05
Spása aerolinek má přijít nejen přes letiště, ale například online doprodejem charterů

Praha - Již podruhé za tři roky musejí České aerolinie svolávat podle paragrafu 193 obchodního zákoníku valnou hromadu, která má řešit záchranu vysoce ztrátové firmy. Kumulovaná ztráta ČSA totiž opět stoupla nad polovinu základního kapitálu, který je necelé tři miliardy korun.

Valná hromada se bude konat za měsíc. Ale již dnes se bude na dozorčí radě rozhodovat o krocích, které mají aerolinky, jejichž ztráta se letos vyšplhá až na tři miliardy korun, spasit.

Minulý týden si ministři dopravy a financí, v jejichž kompetenci bezmála plně státní firma je, řekli o jediný plán vypracovaný na základě návrhu představenstva vedeného Radomírem Lašákem a dopracovaný o návrhy krizových manažerů vedených Václavem Novákem, kteří nyní tvoří polovinu dozorčí rady. Přesto budou podle informací deníku Aktuálně.cz opět prezentovány restrukturalizační plány dva, nicméně zpracované podle srovnatelné metodiky.

Mínus až 600 milionů

Ať se výsledek přikloní spíše k optimistickému plánu managementu nebo pesimističtější a ve škrtech radikálnější verzi dozorčí rady vedené Novákem, jisté je podle zjištění deníku Aktuálně.cz jedno. ČSA budou i příští rok počítat se ztrátou, a to celkem hlubokou.

Návrh Lašákova týmu, který se podařilo Aktuálně.cz získat, kalkuluje s tím, že výnosy budou zhruba na letošní úrovni, tedy okolo dvaceti miliard. Díky úsporným opatřením, která navrhuje, pak ztráta z letošních tří miliard poklesne na více než 600 milionů.

Plán nepočítá oproti původním návrhům s dalším snižováním platů. Pokud by přesto odbory na 30procentní snížení platů pilotů přistoupily, platí nadále nabídka Radomíra Lašáka, že odejde.

Dodatečné úspory nad stávající plán pak kalkulují s dalšími mzdovými úsporami za více než 400 milionů. Celkově by pak mohly ČSA prodělat "jen" 56 milionů v roce 2010.

Dozorčí rada se dívá na čísla skeptičtěji. Přinejmenším počítá s poklesem výnosů vzhledem k situaci na leteckém trhu. Ztráta by pak byla ještě vyšší, než vypočítal Lašákův tým, a to dokonce v řádu miliard.

Proto také krizoví manažeři požadují vyšší oběti od zaměstnanců. Novák například navrhoval, aby bylo propuštěno až 1600 lidí ze stávajících 4600. Lašák přitom počítá s necelou tisícovkou.

Chartery pro všechny

V některých bodech se plány prolínají. Například v tom, jak získat peníze a také některé úspory a posunout tak aerolinky k černým číslům.

Má to zajistit například propojení odbavování zavazadel s Letištěm Praha - to je mimochodem také státním podnikem. Podobně by mělo být vyčleněno výcvikové centrum - možným zájemcem by mohla být další státní firma - Řízení letového provozu.

Zákazníků se úsporná opatření většinou nedotknou. Jednou z mála výjimek je ale podle informací deníku Aktuálně.cz plánované zavedení online doprodeje charterových letů. Zájemci o dovolenkové destinace, kteří nechtějí využít služeb cestovních kanceláří, které si chartery objednávají, by tak získali novou šanci. A ČSA by to přineslo dodatečných několik desítek milionů korun.

 

Právě se děje

Další zprávy