Zimní gumy? Včera bylo pozdě. Tady je vysvětlení proč

Radek Pecák, spolupracovník redakce
14. 10. 2009 13:00
Pneuservisy mají plno, některé objednávají až na počátek listopadu.
Foto: Aktuálně.cz

Praha - Kdy je správný čas na přezutí letních pneumatik na zimní? Konec října až začátek listopadu, napovídá dlouhodobá statistika meteorologů. Jenže letos je všechno jinak.

Hranice, kdy zimní pneumatiky začínají fungovat lépe než letní, nastane při průměrných denních teplotách pod sedm stupňů Celsia. A to bývá nejčastěji přelom října a listopadu. Pro letošní podzim to neplatí. Motoristická zima je tu a experti radí: včera bylo pozdě na přezutí - a dodávají proč.

Hlavní fígl zimní pneumatiky nespočívá totiž jen v tom, že má jiný vzorek, který způsobuje lepší záběr pneumatiky na sněhu či ledu, ale především ve směsi, z níž je vyrobena. Letní pneumatika je tvrdší, zimní naopak z měkčí směsi a navíc s dalšími příměsmi.

Při nízkých teplotách letní pneumatika tvrdne, špatně přilne k vozovce, a tudíž mají vozidla obutá do letních pneumatik o celé metry delší brzdnou dráhu i na zcela suchém povrchu. Rozdíly se ještě zvětšují na kluzké silnici. Například při rychlosti 50 km/h je průměrná brzdná dráhy auta obutého do zimních gum 35 metrů, zatímco auta na letních gumách bude potřebovat k zastavení o osm metrů víc. Na ledu je pak už pro 30 km/h rozdíl ještě větší. Auto se zimními gumami bude brzdit 57 metrů a to s letními 68 metrů.

Včera bylo pozdě

Kardinální otázka během současného počasí zní: je skutečně nutné přezout již nyní? Vždyť po pár extrémně studených dnech, jaké nyní přišly, sníh roztaje a oteplí se. Odborníci jsou ale zajedno: Přezout co nejdříve. Zimní pneumatiky se na vyhřáté silnici rychleji ojíždějí, jenže, pokud teplota nedosáhne skutečně tropických hodnot, není jízda na nich nebezpečná. Na rozdíl od jízdy s letními pneumatikami  za zimních podmínek.

Naprosto bezpečná je jízda na zimních pneumatikách až do teplot kolem dvaceti stupňů, a tolik už letos nebude.

Navíc i v teplejších podzimních dnech obvykle jezdí lidé do práce už ráno, kdy teploty klesají k nule.

Většina lidí si to už uvědomuje, a proto také rozhodně nečekejte, že by vám auto v současné době přezuli na počkání. Například ve velkém pneuservisu Kalt Pneu v pražských Strašnicích dnes podle vedoucího servisu Jana Čiháka personál objednával zájemce až na 3. - 4. Listopadu, tedy na dobu  vzdálenou tři týdny. Kupodivu o trochu lepší  je situace v podhůří Jizerských hor. V pneuservisu Peterka je čekací lhůta týden.

„Lidé se začali zajímat kvůli počasí rozhodně dříve než vloni, registrujeme také zvýšený zájem o koupi zimních gum," řekl dnes ráno majitel pneuservisu Jiří Peterka. Sníh se sice zatím na silnici ještě nedržel, ale okolní louky již pokrývala bílá barva.

Pravidlo tří čtyřek

Pokud se už rozhodnete skutečně začít jezdit na zimních gumách, měli byste respektovat pravidlo tří čtyřek.

To říká, že zimní pneumatiky musí být na všech čtyřech kolech vozu, musí být (kvůli postupnému tvrdnutí jejich směsi) nejvíce čtyři roky staré a hloubka vzorku nemá být menší než čtyři milimetry.

„Výzkum a testy výrobců pneumatik potvrzují, že od hranice hloubky dezénu 4 mm výrazně klesá objem vody, který je pneumatika schopna odvést, v porovnání s pneumatikou s hloubkou dezénu větší než 4 mm. To znamená, že na vozovce pokryté vodou či rozbředlým sněhem, což jsou situace typické pro zimní období, tato pneumatika neposkytuje takový výkon, jaký by měla a jaký řidič očekává," vysvětluje Richard Srbecký ze společnosti Goodyear Dunlop Tires Czech s. r. o.

Hloubku vzorku u moderních pneumatik již není nutno měřit speciálním měřidlem, pneumatiky mívají uvnitř drážek speciální měrné body.

Čtěte test pneumatik na Automix.cz!

 

Právě se děje

Další zprávy