Po Praze se bude jezdit pomaleji, auta příliš hlučí

Pavel Baroch
8. 10. 2009 11:45
Snížít rychlost mají v noci i tramvaje, město je proti
Téměř po celé délce Střešovické ulice platí čtyřicítka. Magistrát Prahy vyzývá radnici Prahy 6, aby zvážil její opodstatněnost.
Téměř po celé délce Střešovické ulice platí čtyřicítka. Magistrát Prahy vyzývá radnici Prahy 6, aby zvážil její opodstatněnost. | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Praha - Automobilovou dopravu v hlavním městě čeká malá revoluce. Pražský magistrát se chystá na vybraných ulicích snížit povolenou rychlost. V budoucnu není vyloučena ani plošná padesátka po celé metropoli.

Rychlost vozidel chce magistrát i důsledně hlídat. V následujících letech se kamery pro úsekové měření objeví na zhruba dvaceti místech.

Zpomalování vozidel je jedním z opatření, kterým chce magistrát bojovat proti nadměrnému hluku. V Praze žije nejvíc lidí v prostředí s příliš mnoha decibely. A právě automobilismus je hlavním zdrojem hluku.

"V okolí hlavních silničních tahů se nachází nejrozsáhlejší území s překročením limitů hluku a žije zde nejvíce obyvatel zasažených nadlimitním hlukem," uvádí se v Akčním plánu snižování hluku pro aglomeraci Praha, kterou si podle požadavku Evropské unie muselo hlavní město vypracovat.

Hluk přitom nemá vinu jen na tom, že se lidé u rušné silnice špatně vyspí, hůře se soustředí a jsou podráždění. Může nastartovat i vážné civilizační choroby, jako je například cukrovka nebo vysoký krevní tlak.

Padesátka před Nuselským mostem

Magistrát už například nechal snížit povolenou rychlost z 80 na 70 kilometrů v hodině v ulici 5. května mezi Spořilovem a Michlí. A ještě na podzim chce dál k Nuselskému mostu omezit rychlost na 50 kilometrů.

Pražská magistrála s ulicí 5. května je jednou z nejvytíženějších a nejhlučnějších komunikací v republice. Skupina tamních obyvatel dokonce podala na pražský magistrát žalobu právě kvůli nadměrnému hluku z aut.

Kromě ulice 5. května, kudy přijíždějí automobily z brněnské dálnice do centra metropole, chce úřad omezit rychlost i v Chlumecké nebo Kbelské ulici.

465 metrů dlouhý a 26 metrů široký Nuselský most je dnes důležitou dopravní tepnou hlavního města Prahy. Provoz na něm byl zahájen 22. února 1973, ale pro dálkovou dopravu získal význam až o rok později.
465 metrů dlouhý a 26 metrů široký Nuselský most je dnes důležitou dopravní tepnou hlavního města Prahy. Provoz na něm byl zahájen 22. února 1973, ale pro dálkovou dopravu získal význam až o rok později. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Plynulost provozu se zlepší

Podle pražského radního pro životní prostředí Petra Štěpánka omezování rychlosti nutně nevede k větším kolonám a zácpám. Naopak.

"Doprava by paradoxně měla být plynulejší," řekl Aktuálně.cz Štěpánek. Dodal, že v evropských metropolích - například ve Skandinávii - už nyní platí plošná padesátka a v hustě obydlených čtvrtích dokonce třicítka.

"Považoval bych to za rozumné," poznamenal Štěpánek. Omezení rychlosti podle něj nepomáhá jen k tomu, že v okolí ulic je méně hluku, ale auta rovněž vypouštějí méně exhalací, ušetří benzin a výrazně se i zvyšuje bezpečnost provozu.

Zpomalí tramvaje v noci na čtyřicítku? Asi ne

Pražský akční plán pro snižování hluku počítá i s plošným omezením maximální rychlosti tramvají v noci na 40 kilometrů v hodině.

Magistrát se však tomuto opatření snaží vyhnout a podle radního Štěpánka proto vyjednává s hygieniky o jiných možnostech, jak lomoz z tramvají v nočních hodinách omezit pod povolený limit.

"Nechceme městskou hromadnou dopravu znevýhodňovat, je mnohem ekologičtější než auta a je to jejich nejvýznamnější alternativa," řekl Štěpánek. Praha například plánuje, že bude pokračovat ve výměně kolejí za méně hlučné nebo že bude na podvozky souprav montovat protihlukové zábrany.

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Kočičí hlavy nahradí asfalt

Mezi další hlavní opatření ke snižování nadměrného hluku v hlavním městě patří výměna dlažebních kostek na ulicích za asfalt.

"To je nesmírně účinné," konstatoval radní Štěpánek. Praha v poslední době postupně vyměňuje dlažbu za živici například v Anglické nebo Budějovické ulici.

Magistrát rovněž počítá s masivní výstavbou protihlukových stěn, nebo výměnou starých konstrukcí za nové. Chystá se například stavba protihlukové clony na lanovém mostě na Jižní spojce nebo na už zmiňované magistrále v ulici 5. května.

Protihluková opatření si v následujících letech vyžádají stovky milionů až miliardy korun. Například jen protihluková stěna v ulici 5. května má stát 100 milionů korun.

(Pod mapou jsou tři nejhlučnější města v každém kraji a počet zasažených obyvatel)

Středočeský kraj
1. Mladá Boleslav 2230 obyvatel
2: Kolín 1988 obyvatel
3. Nymburk 992 obyvatel
Jihomoravský kraj
1. Znojmo 5575 obyvatel
2: Bučovice 1110 obyvatel
3. Břeclav 859 obyvatel
Vysočina
1. Havlíčkův Brod 1677 obyvatel
2: Jihlava 1633 obyvatel
3. Třebíč 451 obyvatel
Olomoucký kraj
1. Olomouc 7095 obyvatel
2: Prostějov 3110 obyvatel
3. Hranice 1456 obyvatel
Zlínský kraj
1. Zlín 6213 obyvatel
2: Valašské Meziříčí 2864 obyvatel
3. Uherské Hradiště 1766 obyvatel
Moravskoslezský kraj
1. Opava 5529 obyvatel
2: Havířov 5379 obyvatel
3. Frýdek-Místek 3279 obyvatel
Královéhradecký kraj
1. Hradec Králové 6107 obyvatel
2: Náchod 2891 obyvatel
3. Jaroměř 1001 obyvatel
Pardubický kraj
1. Pardubice 5182 obyvatel
2: Svitavy 1294 obyvatel
3. Chrudim 1289 obyvatel

 

Jihočeský kraj
1. České Budějovice 4608 obyvatel
2: Tábor, Planá nad Lužnicí 2519 obyvatel
3. Strakonice 703 obyvatel

 

Plzeňský kraj
1. Plzeň 4373 obyvatel
2: Klatovy 2118 obyvatel
3. Sulkov, Nová Hospoda 56 obyvatel
Ústecký kraj
1. Děčín 3887 obyvatel
2: Teplice 3579 obyvatel
3. Ústí nad Labem 2401 obyvatel
Liberecký kraj
1. Jablonec nad Nisou 1478 obyvatel
2: Turnov 1336 obyvatel
3. Svijany, Chrastava 906 obyvatel
Karlovarský kraj
1. Sokolov, Jenišov 104 obyvatel
2: Karlovy Vary 79 obyvatel
3. Dolní Dvory 24 obyvatel

 

 

Právě se děje

Další zprávy