Fond chce od státu na stejné dálnice dvakrát víc peněz

Petr Holub
7. 8. 2009 12:00
Proto chtěl ministr Slamečka od vlády přidat 50 miliard korun
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Státní dopravní fond plánuje investice do 40 velkých silničních staveb. Celkem mají stát 213 miliard korun, z toho se v příštím roce prostaví 45 miliard.

Data pocházejí z návrhu rozpočtu fondu na příští rok.

Vláda schvalovala plán dopravních investic naposled loni na podzim. Tehdy ministři souhlasili s výhledem, že stejných čtyřicet staveb bude stát 181 miliard a z toho se v příštím roce utratí 24 miliard.

Dopravní fond také chce utratit za údržbu silnic a železnic o 6,5 miliardy víc než letos.

Pokud by dopravní fond nepřipustil zdražení staveb a údržby, nemusel ministr dopravy Gustáv Slamečka v květnu žádat premiéra o dalších 50 miliard pro svůj fond.

Premiér Jan Fischer ani ministr financí Eduard Janota peníze neslíbili. Zatím však nevyloučili, že pár desítek miliard najdou.

Miliardové ceny od oka

Relativně nejvíc zdražovaly menší stavby. Na dvojnásobek vyrostla cena obchvatu Skřečoně u Bohumína a přeložka přes Plzeň-Novou Hospodu. O víc než tři čtvrtiny zdražily dvě stavby na silnici R35, první z Liberce ve směru k německým hranicím, druhá mezi Hradcem Králové a Pardubicemi.

Ale ceny narostly i u největších staveb. Dálnice z Bohumína na polskou hranici zdražila o třetinu, stejně jako jeden z úseků rychlostní silnice R7 mezi Postoloprty a Chomutovem. O pětinu bude dražší jižní část pražského okruhu.

Dopravní fond připouští zvyšování cen každým rokem. Ale například loňské zdražení bylo řádově nižší. Na dvojnásobek vyrostla jen cena propojení dvou městských okruhů v Českých Budějovicích a víc než o třetinu šly nahoru jen další čtyři stavby ze čtyřiceti. Letos má být takových staveb osmnáct.

"Je vidět, že státní investor nemá důvěryhodné zdroje, aby uměl odhadnout cenu. Pokud by je měl, mohla by se konečná cena od projektu lišit jen o deset procent nahoru nebo dolů," míní ředitel poradenské firmy Mott&MacDonald Jiří Petrák, který se zabývá přípravou dálnic.

Zatím bez protestů

Státní fond dopravní infrastruktury zatím mimořádné zdražení nevysvětlil. "Jsou vládní prázdniny a není k dispozici mnoho lidí, s nimiž bych mohl problematiku konzultovat," reagoval na dotaz mluvčí fondu Karel Hanzelka. Upozornil, že návrh rozpočtu ještě není definitivní.

Foto: Aktuálně.cz

Komerční tip: Největší výběr zájezdů pro vaši dovolenou

    Data dopravnímu fondu poslal státní investor Ředitelství silnic a dálnic po konzultaci s firmami, které dálnice staví. Prakticky všechny stavby přitom mají na starost jen čtyři firmy, konkrétně Skanska, Eurovia (dříve Stavby silnic a železnic), Strabag a v menší míře Metrostav.

    Řídící výbor fondu, kde s ministrem Slamečkou zasedají poslanci a státní úředníci, neměl proti návrhu námitky. Podle Hanzelky je ještě na řadě dozorčí rada, kde ovšem zasedají poslanci stejných stran.

    Vždycky je důvod

    Ředitel Petrák doporučil, ať návrh dopravního rozpočtu prozkoumá vládní komise odborníků. "Návrh je nesmysl. Když se cena u jedné stavby zvýší o víc než dvacet procent, tak je špatně buď letošní, nebo loňský údaj." Takových staveb je v návrhu většina.

    Petrák říká ze zkušenosti, že zaměstnanci státní investorské firmy obvykle nedokážou čelit požadavkům firem na vyšší ceny.

    Během loňské ropné krize například vyrostla cena asfaltu o sto procent a firmy žádaly zdražit asfaltovou pokrývku dálnic na dvojnásobek. Málokdo z úředníků přitom tušil, že asfaltová pokrývka obsahuje nejvýš šest procent asfaltu.

    Podobně se při vyšších cenách oceli zdražují ocelové mosty, i když cena oceli tvoří nejvýš čtvrtinu ceny celé stavby.

    Letošní zdražování je o to větší záhadou, že ceny surovin a průmyslových výrobků proti loňsku klesají.

    Jako ožralý milionář

    Další možností zdražování staveb jsou špatné projekty. Projektanti třeba navrhují zbytečně drahé stavby mostů a tunelů. Jejich návrhy navíc bývají tak nekvalitní, že je stavební firma musí předělat, a také tím se cena může změnit.

    Významný dálniční stavitel Frank Pivec připomíná, že projekty se musely měnit například na jižní části pražského okruhu, konkrétně návrh mostu přes Vltavu a mostu v Lochkově.

    "Ministrovi financí panu Janotovi dávám za naprostou pravdu, že se v silničních stavbách ztrácejí velké peníze. Při státních zakázkách, kdy se účastníci chovají jako ožralý milionář, je chudákem pouze daňový poplatník, který tu rozhazovačnost zaplatí," říká Pivec.

     

    Právě se děje

    Další zprávy