Účet za pražský smog: O desítky procent víc mrtvých

Pavel Baroch
16. 3. 2009 16:40
Zúžení Legerovy ulice zatím dopravní kolaps nepřineslo
Typický obrázek pražské dopravy
Typický obrázek pražské dopravy | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Praha - V Česku není místo, kde by exhalace z aut - včetně rakovinotvorných látek - ohrožovaly lidské zdraví tak, jako v pražské Legerově ulice, která je součástí frekventované Severojižní magistrály.

"Je bezkonkurenční," řekla deníku Aktuálně.cz Eva Rychlíková ze středočeského zdravotního ústavu. Právě Legerovu ulici úřady nechaly o víkendu zúžit o jeden jízdní pruh, aby chránily tamní obyvatele před exhalacemi a hlukem.

Rychlíková podle expertního odhadu zjistila, že v této ulici v centru Prahy, kudy denně projede až sto tisíc aut, se kvůli prachu, oxidům dusíku a dalším výfukovým škodlivinám zvyšuje pravděpodobná úmrtnost o desítky procent. Například u nádorů plic je to více než 50 procent.

Použila metodu, která je v zahraničí běžná a která je jedním z ukazatelů, jak špinavé ovzduší ohrožuje zdraví. Základem jsou údaje o koncentracích škodlivých látek v ovzduší.

Dalším podkladem jsou statistické údaje a další studie Světové zdravotnické organizace.

Exhalace v Legerově ulici

Pravděpodobný nárůst úmrtnosti:

  • Kvůli drobnému prachu o 46 %
  • Na nádory plic o 52 %
  • Na kardiovaskulární ochoroby o 44 %
  • Kojenecká úmrtnost o 15 %
  • Celkem o 22 %

Odolat tlaku motoristů

"Ta čísla jsou opravdu strašidelná," komentovala údaje o zvýšené úmrtnosti v Legerově ulici Jarmila Johnová ze sdružení Pražské matky. To dlouhodobě usiluje o omezení dopravy v centru hlavního města. "Je to určitě krok správným směrem," ocenila zúžení ulice.

Z údajů meteorologického a hygienického ústavu vyplývá, že v Legerově ulici jsou výrazně překračovány povolené limity škodlivin i hluku.

Například limitní hodnota pro drobné částice prachu byla v roce 2007 překročena o 277 procent, loni to bylo podle zatím neoficiálních údajů o 140 procent. O stovky procent byly překročeny i povolené hodnoty oxidu dusičitého.

Hladina hluku v domech v Legerově ulici překračuje 70 decibelů, a to i v noci. Povolený noční limit pro bytové domy je přitom 40 decibelů. V ulici žije zhruba 1200 obyvatel.

"Bydlení v Legerově ulici je naprosto strašné," poznamenal Václav Vondrášek, zástupce starostky Prahy 2, kterou "nejšpinavější" ulice v republice prochází.

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Zúžení kolaps nepřineslo

Pražský magistrát pohrozil, že Legerovu ulici vrátí do původní šířky, pokud se ukáže, že se kvůli zúžení tvoří dlouhé kolony za Nuselským mostem v Praze 4.

V pondělí, první všední den po zúžení ulice ze čtyř na tři pruhy, ovšem žádný dopravní kolaps nenastal. Provoz byl na stejné úrovni jako jindy.

"Jde o to, aby úřady vydržely tlak, který vyvíjejí zastánci toho, aby se Prahou projelo co nejrychleji," tvrdí Johnová. "Jde o to, aby se lidé odnaučili používat tuto cestu jako tranzit," dodala.

Curych svou magistrálu nedokončil

Připomněla, že v Curych v 70. letech minulého století také stavěl svou "magistrálu". "Jenže když si uvědomil, co všechno by tím způsobil, vůbec ji nedostavěl," řekla Johnová.

Omezování dopravy v centrech je podle Johnové trendem v mnoha velkých městech v Evropě. Důvodem jsou především exhalace a hluk z automobilové dopravy, tedy negativní dopady na zdraví lidí.

Zklidňování dopravy - tedy radikální omezování rychlosti, zužování ulic či vznik pěších zón v centrech měst - přináší i pozitivní ekonomický dopad. Na rušných komunikacích totiž nejsou takřka žádné obchody nebo hotely. Zkušenosti ze zahraničí ukazují, jak se ulice po omezení dopravy oživily.

"Obrovsky tam naroste obchod, společenský život," dodala Jarmila Johnová z Pražských matek.

 

Právě se děje

Další zprávy