Auto, vlak, či autobus? ČD ztratily 7 milionů pasažérů

Lenka Smyčková
8. 3. 2009 17:06
Lidé v krajích stále více váhají, zda cestovat vlakem
Foto: Martin Popelář

Praha - Regionální vlaky jezdí čím dál častěji prázdné. Vyplývá to z aktuálních statistik Českých drah, které v neděli zveřejnila ČTK, a nahrává to záměrům krajů nahradit některé vlaky autobusy.

Českým drahám ubylo loni oproti předchozímu roku asi 7 milionů cestujících. Mluvčí drah Ondřej Kubala přitom tvrdí, že lidé přestali jezdit hlavně regionálními spoji.

„Cestující ubývají nejvíc na krajských tratích, kde jeden motoráček obsluhuje řídce osídlené oblasti a na trase nejsou větší města," řekl Kubala.

Naopak na trase Praha-Brno prý podnik přepravil o čtvrtinu více cestujících. Soupravy mezi Prahou, Pardubicemi, Olomoucí a Ostravou svezly o deset procent více pasažérů.

Vlaky jsou drahé

Na neefektivnost některých regionálních spojů už na začátku roku upozornila Asociace krajů.  České dráhy chtějí po krajích čím dál více peněz na takzvané prokazatelné ztráty - tedy na rozdíl mezi tím, co si regionální spoje vydělají a jaké jsou náklady na jejich provoz. Kraje za loňský rok zaplatily Českým drahám 4,7 miliardy korun. Dalších 3,2 miliardy dát odmítly.

Na dlouhých tratích, třeba z Prahy do Ostravy, cestujících přibylo. V regionech naopak
Na dlouhých tratích, třeba z Prahy do Ostravy, cestujících přibylo. V regionech naopak | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Peníze proto slíbil sehnat ministr dopravy Petr Bendl. Ten je ale ochoten pomoci jen letos. Do budoucna je podle něj třeba najít systémové řešení. Kraje zvažují, že vypíší nové tendry na dodavatele regionální dopravy - na tratě chtějí i menší železniční společnosti

Podle statistik ovšem na železničních regionálních tratích prodělávají i menší dopravci. V roce 2007 se jejich vlaky svezlo 2,3 milionu lidí, loni to bylo jen 1,8 milionu.

Pravděpodobnější tak do budoucna je, že vlaky nahradí na kratších vzdálenostech autobusy. Několik krajů si už nechalo vypracovat analýzy, ze kterých vyplývá, že autobus může vyjít i třikrát levněji.

"Myšlenka, že říčky se mají stékat směrem k řekám, tedy že z vesniček na hlavní trasy vlaků přivezou lidi autobusy, je výhodná. Bylo by to tak levné i ekologické," nastínil náměstek pardubického hejtmana Jan Tichý, kudy se bude veřejná doprava v tomto kraji ubírat.

Podobně uvažují i na Vysočině. Některé regionální tratě už přestaly fungovat v Ústeckém kraji nebo na jižní Moravě.

 

Právě se děje

Další zprávy