Metro do Ruzyně může zhoršit dopravu do centra Prahy

Pavel Baroch
9. 3. 2009 11:20
Vyplatí se za 40 miliard prodloužit trasu "áčka"?
V tunelu metra při rychlosti 80 km/h.
V tunelu metra při rychlosti 80 km/h. | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Plánované prodloužení pražského metra na Ruzyň má zlepšit dopravní spojení obyvatelům ze západní a severozápadní části hlavního města.

Ve skutečnosti se ovšem může stát pravý opak - lidem se může cestovat hůře.

Metro, jehož prodloužení si vyžádá 40 miliard, může rozbít systém povrchových linek městské hromadné dopravy v této části Prahy.

Může se tak opakovat situace z pražských Letňan, kde metro končí v polích, nevyužívá ho tolik lidí, jak se původně předpokládalo, a proto dopravní podnik tuto linku omezil.

"Metro do Ruzyně se stane dokonalým konkurentem systému tramvajových tratí, který je v Praze 6 zrovna velmi dobře vyvinutý," tvrdí pražský dopravní odborník Martin Šubrt.

Vydělají jen obyvatelé, kteří bydlí u zastávky

Uvedl, že na metru vydělají jen ti, kteří budou bydlet nedaleko od nových zastávek. Ostatním se cestování do centra Prahy spíše prodlouží. Dopravní podnik už plánuje, jak po otevření nové trasy omezí tramvaje a autobusy.

"Nové metro není doplňkem existujícího dopravního systému. Bude postaveno za velké peníze, provoz tramvají omezen a lidé donuceni metro využívat. Ale urychlení dopravy to nepřinese, jen nelogické dopravní pohyby a zdržení cestujících," tvrdí Šubrt.

"Pouze vyvolení bydlící do 400 metrů od několika nových vestibulů metra pocítí zlepšení," dodal dopravní expert.

Tramvají za 12 minut, jak dlouho metrem?

Kriticky se na plánovanou trasu metra z Dejvic do Ruzyně dívá i Barbora Krutáková. Ačkoli ona sama by mohla na prodloužení linky A vydělat, protože bydlí na Petřinách, tedy v místě, kde vyroste nová stanice podzemky.

"Chci metro, které je k něčemu užitečné," tvrdí ovšem Krutáková. Své výhrady k navržené trase A sdělila v rámci projednávání vlivu stavby nového metra na životní prostředí.

Foto: Jaroslav Jiřička

Také Krutáková se obává, že mnohým lidem metro spíše uškodí než pomůže.

"Dnes trvá cesta z Petřin na Hradčanskou tramvají dvanáct minut. Jak to ale bude s metrem? Než lidé dojdou ke stanici, sjedou dolů, než přijede souprava, než pak zase vystoupí," řekla Aktuálně.cz Krutáková. Dodala, že nové metro může zkomplikovat lidem cestování i mezi čtvrtěmi, nejen do centra metropole.

Okružní jízda podzemkou

Výhrady má Krutáková - stejně jako pražské sdružení Ateliér pro životní prostředí - k "odbočce" metra do Motola. Naplánovaná linka A nesměřuje do Ruzyně rovně, ale velkým obloukem zahýbá k motolské nemocnici, odkud se pak vrací přes Bílou Horu k letišti.

Pro cestujícího, který pojede od Ruzyně, bude cesta metrem poměrně dlouhá. Než aby podzemkou objížděl velkou část Prahy, může pro něj být rychlejší využít přímější povrchovou dopravu.

"Ta odbočka do Motola je skutečně nejkritizovanější," potvrdila Aktuálně.cz Barbora Krutáková, která se prodloužení "áčka" do Ruzyně věnuje dlouhodobě.

Malá Adrianka se přišla přesvědčit, jestli všechno funguje. Hlavně, aby jezdily schody!
Malá Adrianka se přišla přesvědčit, jestli všechno funguje. Hlavně, aby jezdily schody! | Foto: Ondřej Besperát

"V žádných úředních podkladech jsem například nenašla žádný propočet, analýzu pohybu cestujících v této části Prahy, jakými směry lidé jezdí, kudy se třeba dostávají do Motola," poznamenala Krutáková.

Zelení: Ať má přednost D

Stavbu podzemní dráhy z Dejvic do Ruzyně kritizují i pražští zastupitelé za vládní Stranu zelených.

Připomínají, že na letiště povede i povrchová rychlodráha, která vyjde levněji než metro. Zelení navrhují, aby před "áčkem" dostala přednost nová trasa D.

"Výstavba metra na letiště v délce 13 kilometrů přijde minimálně na 40 miliard korun, provozní náklady jsou odhadovány na 500 milionů ročně. Modernizace železnice Praha - Kladno s odbočkou na letiště bude stát minimálně o 10 miliard méně a její provoz bude levnější o 200 milionů ročně," uvedli ve svém prohlášení zelení zastupitelé.

465 metrů dlouhý a 26 metrů široký Nuselský most je dnes důležitou dopravní tepnou hlavního města Prahy. Provoz na něm byl zahájen 22. února 1973, ale pro dálkovou dopravu získal význam až o rok později.
465 metrů dlouhý a 26 metrů široký Nuselský most je dnes důležitou dopravní tepnou hlavního města Prahy. Provoz na něm byl zahájen 22. února 1973, ale pro dálkovou dopravu získal význam až o rok později. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Zároveň připomínají, že "déčko" by využilo mnohem více lidí než prodlouženou trasu A.

"Situace s městskou hromadnou dopravou v Praze 4 a 12, kde žijí statisíce obyvatel odkázaných zejména na autobusy, je kritická. V dohledné době bude navíc potřeba opravit Nuselský most a omezit takto dopravu na trase metra C, což odřízne tuto část Prahy od centra," poznamenala Zuzana Drhová, pražská zastupitelka za zelené.

Foto: Aktuálně.cz
Diskutujte: Má smysl prodlužovat metro do okrajových částí Prahy?

Praha chce novou linku dokončit za osm let

Hlavní město ovšem nadále počítá s tím, že napřed vybuduje prodlouženou linku do Ruzyně. Stavět by se mohlo začít už letos na podzim.

"V provozu by mělo být v roce 2018," řekl radní pro dopravu Radovan Šteiner. V první etapě, do konce roku 2013, by se měl za 15 miliard postavit úsek z Dejvic na Petřiny, ale vyloučeno není protažení až do Motola.

"Záleží především na penězích," dodal radní Šteiner. Praha předpokládá, že část nákladů pokryjí peníze z Evropských fondů.


 

Právě se děje

Další zprávy